Lykkepiller Skrevet 12. mars 2007 #1 Skrevet 12. mars 2007 Jeg trenger litt hjelp med magen til jenta mi! Hun får to fulle grøtmåltid med MASSE svisker i, fruktpure og et middagsglass hver dag. Fyller ungen med svisker og av og til maltekstrakt. Tilbyr vann til hvert måltid men hun er litt dårlig å drikke det. Drikker kanskje en halv til en dl vann hver dag tilsammen. I tillegg ammer jeg fire ganger pr dag. Men magen hennes er knallhard! Hun bæsjer som regel hver dag, men plages veldig med å få det ut. Vi må som regel "hjelpe" henne gjennom å presse beina hennes opp mot magen. Ut kommer det lange kabler som er kjempehard. Hun har fått flere sprekker rundt åpningen også, stakkars. Hva kan jeg gjøre for å få magen igang? Får hun i seg for lite væske? Og hva kan jeg gjøre med sprekkene hun får? Takksam for svar!
firemerkersmør Skrevet 12. mars 2007 #2 Skrevet 12. mars 2007 Ingen kjempgode tips, men vet banan kan gi hard mage, så prøve unngå det.
mams06 Skrevet 12. mars 2007 #3 Skrevet 12. mars 2007 Har opplevd det samme etter at vi startet med grøt. Vi smurte litt babyolje rundt endetarmen for at han ikke skulle bli sår. Noen bruker vaselin slik at det ikke skal bli sprekker når de presser. Tilby litt vann mellom måltidene i stedet og se om hun tar mer da. Vi måtte ty til litt Duphalac til barnet for at han skulle få ut avføringa.(etter tips fra helsesøster) Blandet 5ml i grøten eller mme. Lykke til !
Fjusa Skrevet 12. mars 2007 #4 Skrevet 12. mars 2007 Jeg har ei jente som sleit med akkurat det samme. Vi gikk til fotsonebehandling med henne, etter anbefaling fra ei på helsestasjonen. Det fungerte utrolig bra! Anbefales! Her er det 175 kr for en halvtime. Vi måtte vel gå en 4-5 ganger.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2007 #5 Skrevet 12. mars 2007 Dere har det samme problemet som vi sliter med om dagene. Forhør deg med helsestasjon, men dere kan gi lille Lactulose/ duphalac for en periode. Det smører tarmene og hjelper henne å få ut avføringen. Vår ammes og får i tillegg mme. Helsesøster anbefalte meg å kutte ut mme`en for en periode, amme han morgen og kveld, det holder sa hun , og tilby vann til alle andre måltider og jevnt gjennom dagen, ellers. Skal prøve det ei stund nå. Til han var det så ille at han måtte få microklyx tilslutt. Og det var ikke småtterier som kom. Tror at vår lille har hatt en vond opplevelse i forbindelse med avføring også husker han dette i ettertid og dermed kniper igjen, og da blir avføringen stående i tarmen og det blir hardt, og dermed enda vondere å få ut. Det blir en vond sirkel av det. Vet ikke helt hva du bør gjøre med sprekkene, men bør kanskje smøres med noe... Vaselin kanskje... Men iflg det helsesøster sa til meg da, som kanskje du også kan prøve: Kutt ned på ammingen til f.eks morgen og kveld (vår er 8 mnd), tilby vann til alle måltider og jevnt gjennom dagen. Du kan gi Lactulose/duphalac, husker ikke doseringen, men den står på flasken, kjøpes på apoteket. Skal vurdere det med lactulosen etterhvert, men skal kutte vekk mme`en foreløpig og tilby mer vann til lille... Langt svar, med lite innhold kanskje, men sånn er ståa for oss hvertfall...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå