Gå til innhold

Ville dere gjort dette? (Angående kikhoste)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på langtur og besøke en venninne som bor 6 timer unna. Første gang vi har besøkt henne siden lenge før småtten ble født. Har kjøpt togbillett. Men nå ser det kanskje ut til at både begge barna hennes og mannen har fått kikhoste. Småtten er vasksinert 2 av 3 ganger mot dette og er snart 7 måneder. Blir fortsatt ammet. Vi har fått tilbud om å bo der eller i naboleiligheten under oppholdet vårt. Hvis vi er i naboleiligheten sover vi jo et annet sted og blir mindre eksponert. Men likevel. Vi kommer jo til å ha en del kontakt med henne og kanskje også barna, selv om vi nok kommer til å begrense det. Kikhoste er jo farlig for små barn.

Hva ville dere gjort? Avlyst turen? Eller er hun safe? Vaksinen beskytter 95%. Skal ringe helsestasjonen etterpå, men er fortsatt usikker hvis de ber meg reise.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm.. så vanskelig. Babyen din er nok godt beskyttet ja, men tror kanskje jeg ville holdt meg hjemme. Spesielt når det er flere i hjemmet som har kikhoste. Tror du må høre på magefølelsen din..., og den virker ganske klar:)

Skrevet

Jenta våres fikk kikhoste når hun var 5 måneder på tross av to vaksiner. Men hun fikk nok en litt lettere variant siden hun hadde fått vaksinene, og vi slapp heldigvis sykehusbesøk.

Men jeg skulle gjerne vært den tiden foruten, hun hostet og harket og fikk ikke sove om nettene. Det var veldig ekkelt å se og høre som hun slet. Det varte også så lenge, hun var vel forkjølet i nesten 3 måneder.

Skrevet

hvordan vet man at de har kikhoste...litt itvil angående jenta mi...

Skrevet

Det ville jeg ikkegjort.. kikhoste er veldig smittsomt og det viser ser jo at vaksinen ikke funger så godt!! går epidemier på fullvaksinerte barn..

Skrevet

Vi har en mulighet til å bo et annet sted om natta, men vi kommrt jo fortsatt til å ha kontakt med de som er smittet. Dumt?

Skrevet

Mine to stor har hatt kikhoste nå i vinter,fryktelig slitsomt for de og ikke noe og trakte etter!!!! Minsten hadde fått 2 av 3 doser med vaksine,men var ikke godt nok beskyttet fikk vi beskjed om og måtte gå på ery-max forebyggende i 10 dager for og prøve og unngå og bli smittet! Legen på helsestasjonen var klar på at smitte for de under 2 år,ikke var noe særlig!!!!

Skrevet

Da må du kontakte lege, de ser det på blodprøvene.

Skrevet

Aldri i verden om jeg hadde reist. Samme om dere sover et annet sted, det hjelper jo ikke når dere er sammen på dagtid.

Kikhoste er utrolig smittsomt, og veldig farlig for små barn. Hvorfor utsette seg for denne smitterisikoen?! Dere kan jo reise en annen gang?

Skrevet

Vi skal ikke være samme sted på dagen heller, vi får bo i en annen leilighet. Vi kommer kun til å ha kontakt med mammaen, som ikke er syk.

Men antagelig dropper vi turen uansett.

Takk for alle innspill.

Skrevet

Jeg hadde nok rådført meg med helsestasjonen og legen. Legen vet jo mest om faren for smitte. De har nok gode råd om evt beskyttelse av babyen din. Men dere kan jo også bli smittet. Hadde det selv for noen år siden, og det var helt pyton. Hostet til jeg kastet opp og slet veldig om nettene/kveldene. Ikke lett å være syk samtidig som en har en liten!

Forstår at det er vanskelig å bestemme seg. Hvis du reiser ville jeg nok ha bodd i en annen leilighet iallfall. Men kan være lurt å følge rådene til legen. Håper det ordner seg! Lykke til!

Skrevet

Jeg ville ikke reist, uansett om småen var ferdig vaksinert eller ikke.Man kan ikke unngå all smitte, men når man vet at noen er syke med det ene eller det andre så pleier jeg å holde meg unna til de er bra igjen.Hater å være syk og særlig etter at jeg ble mamma vil jeg unngå det så langt det er mulig:)

Skrevet

Som jeg allerede har skrevet er turen nå avlyst. Gambler selvfølgelig ikke med helsa til småtten. Og det første vi gjorde var selvfølgelig å rådføre oss med helsestasjonen (de kunne ikke svare), kommunelegen (var ikke tilstede) og fastlegen (sa at vi måtte bestemme selv). Så helt dumme er vi nok ikke ;)

Som sagt, takk for innspillene. Case closed.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...