Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag våknet lillegutt med feber, det er første gang. Han har 38,8. Bør man gå til legen med det? Eller gi en barneparacett? Eller la det gå sin gang? Usikker nå.

Den ellers så superaktive kroppen sitter stille på fanget mitt, stakkars tassen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gi en paracet og fulg med på feberen, fulg også med på om det påvirker både almenntilstanden og ikke minst spisingen. 38,8 er ikke SÅ høyt på små, hvis feberen ikke går ned mye og heller høyere. og varer en dag el. to kan så legevakta kontaktes. Men kontakt føre hvis spisingen lider

Skrevet

Vi kontakter lege 3 dag med feber eller hvis den passerer 40.

Man skal ikke gi for mye paracet så her gir vi lite på dagtid. Kun hvis allemenntilstanden er veldig dårlig og så gir vi heller om kvelden før de legger seg.

Skrevet

Jeg har sett at folk har vært redde for å gi for mye paracet. hva er for mye ?? Selvfølglig skal man ikke gi for mye, leveren kan ta skade av det, men det betyr ikke at man ikke skal gi, når behovet er der.

hvis det eneste problemet er feberen og den er heller ikke spesielt høyt, trenger man ikke å gi paracet. men hvis den blir veldig mye høyere kan man gi paracet, og hvis den påvirker både almentillstanden og spisingen.

Er barnet urolig, sutrete men ikke mye feber, gi en paracet, kan hende ungen har vondt noe sted.

Men hva er for mye: Den vanlige døgndosen er 45 mg/kg. Så hvis du har f.eks. ett 10 kg barn, kan du gi opptil 450 mg i døgnet fordelt på tre doser: 150 mg / hv. 8. time. Du kan f.eks også gi to 60 mg stikkpiller hv. 6. time ( hvis behovet er der, når 5-6 timer er gått). HUSK AT DETTE KUN ER REGNESTYKKET PÅ EN 10 KG BARN.

Dette kan høres mye ut, men er ikke det. småbarn med kun moderat høyt feber og upåvirket alm tilstand og spisingen, trenger kanskje ikke paracet. Men babyer og spedbarn som ennå ikke er modne, trenger man faktisk ikke å drøye paracet ¨på. husk at det ennå kanskje har en umoden temperatursenteret i hjernen.

til HI. Gi paracet og vent to tre dager. hvis paracet har lite el. ingen effekt, ta kontakt med legevakta. Ta ögså kontakt hvis spisingen og alm. tilstand pårvirkes. Du kan gi paracet etter ovenstående regel. det er det vi gjør med sykebarn på vår barneavdeling

Skrevet

Takk for svar! Jeg ser an litt etter at han har våknet igjen, hva temperaturen er da.

Han var ikke særlig sulten da jeg prøvde å mate ham, men det er vel naturlig. Skal følge med og evt. kontakte lege.

Det jeg er mest urolig for når du nevner det med om han kan ha vondt noe sted er at jeg har sett han stikker fingrene i ørene av og til, det gjorde han nå i dag. Bør kanskje få sjekket for øreverk?

Første gang han har feber, stakkars liten.

Skrevet

Hvis det er ørebetennelse kan du ta og klemme litt bak øre hans, eller på den "tappen" ved inngangen til øre.

De fleste vil da føle smerte hvis det er ørebetennelse.

Hvis du mistenker ørebetennelse kan det være fint å holde nesegangene oppe ved hjelp av mm eller saltvannsoppløsning.

God bedring !!!

Skrevet

det er riktig som onmorepels sier. På sykehuset behandles øreverk med paracet fast ( altså uavhengig av feber eller ikke ), den gir den smerte stillende effekten. samtidig som trykket holdes nede ved å holde nesegangene oppe. i noen av tilfellene trengs det antibiotika, men legene kan være kjappe med å bruke det. i første omgang gi paracet og nesedråer omtrent hv. 6 time. vel og merke hvis han har øreverk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...