Anonym bruker Skrevet 11. mars 2007 #1 Skrevet 11. mars 2007 Hvor mye koster huset deres? Hvor mye koster tomta? Hvor stor er tomta? Hva er det som jeg kan redusere på for å hindre at det skal koste oss for mye å bygge? Er total pris på tomt og hus, alt sammen, full pakke, på omlag 2.8 - 3.0 milion veldig mye*??
Northernlights Skrevet 12. mars 2007 #2 Skrevet 12. mars 2007 Jeg har bygd hus,men det er så lenge siden,at prisene ikke ville være relevant. Du kan redusere prisen ganske mye om du gjør fks alt innvendig,som maling,gulvbelegg,tapet/panelering osv selv. Vi la inn isoleringa selv, og bydge grunnmuren selv. Man kan også spare mye på å kjøpe kommunal tomt,i byggefelt. Noen kommuner vet jeg selger veldig billige tomter for å få opp innbyggertallet. Jeg husker jeg har sett noen utkantstrøk tilogmed gi bort tomter gratis til barenfamilier. Synes det høres mye ut,det du nevner, men det spørs jo hvor i landet du skal bygge. Du kan også spare enormt om du bygger sammen med noen (2-mannsbolig!)
Makka Pakka Skrevet 12. mars 2007 #3 Skrevet 12. mars 2007 Jeg bygde hus for ca 2 år siden. Tomteprisen varierer jo veldig da. Vi betalte 450 000 for tomta, nå ville den kostet det dobbelte her vi bor ( i en større by). Tomta er på ca 700m2. Vi hadde budsjetert med at alt skulle kommer på 2,3 mill tilsammen (med tomta) men sprakk. Det kom raskt opp i 2,5 mill (og litt til tror jeg). Vi sparte ikke på noe, dvs vi la parkett, tok den kjøkkeninredniga vi ville ha, flisla badet, kjøpte steamdusj osv. Huset er ikke råflott men kunne blitt billigere om vi hadde lagt plater på badet istede osv. Hadde vi hatt IKEA i nærheten hadde det blitt kjøkken derfra og det vet jeg man kan spare mye på! Gjør en del selv, vi bygde grunnmuren selv, malte, tapetserte og la gulv selv. Ha kontrakt med snekkerne, det hadde ikke vi og da drøyde det før vi kom oss i hus. Jo lengere tid det tar å bygge jo dyrere er det. Vi arrangerte dugnader, dvs inviterte venner og familie til å male osv. Da serverte vi mat og drikke og fikk gjort en hel masse masse, som ville tatt oss mange dager å få gjort selv. Du har anslått en pris på opp mot 3 millioner, det burde dere klare fint om ikke tomta er så alt for dyr og tenker over hva dere innreder med. Lykke til, det er slitsom MEN morsomt mens det står på, men følelsen av å flytte inn i eget hus er helt fantastisk!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå