Gå til innhold

Er det for tidlig å slutte med bleia, tro?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 2,5 år har de siste 5-6 dagene ikke ønsket å ha bleie på lenger, men går med på det på natta. Om morgenen er bleia tørr hvis vi rekker å få henne på do med en gang (og hun ikke har våkna på natta). Hun tisser hver gang vi setter henne på do, og i de siste dagene har hun også bæsjet av og til. Men oftest kommer det bæsj med en gang hun får bleie på, f.eks. når de er ute i bhg eller vi er på langtur - kanskje det å bæsje på do er litt "småskummelt" ennå... ?Noen av dagene har hun hatt mange småuhell (selv om vi tilbyr dotur eller setter henne på do ofte), men i det siste har det som regel bare kommet litt i trusa før hun sier "jeg tisser" - og så klarer hun å holde igjen resten til hun kommer til do. Andre dager er det ingen uhell....

Er så i tvil om vi skal "kjøre på" med intensiv bli-tørr-trening nå, eller fortsatt være litt laidback og la henne i stor grad bestemme helt selv om hun vil ha bleie på eller ikke. Det var på hennes eget initiativ at vi prøvde uten bleia, før dette har vi kun tilbudt doturer og snakket litt om hvem som bruker bleie og hvem som ikke bruker bleie o.s.v. Synes jo hun er ganske liten ennå..... Er i tvil siden dette kom så fort (har ikke vært noe interessert før), og siden det i perioder kan være mange småuhell - hvis hun er ivrig eller svært opptatt med lek. Jeg vil jo gjerne ha bort bleiene, og vasker gjerne masse tissetøy i en periode - men har hørt at om de slutter på riktig tidspunkt så er det sjeldent uhell. Stemmer dette?

Takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2,5 år er ikke for liten til å slutte med bleier. Jenta di gir signaler om at hun skal er klar, dette synes jeg du skla følge opp og ikke overse. Ikke nødvendig å presse, men hjelpe i riktig retning.

Skrevet

Jenta mi på to har så og si slutta med bleia denne helga. Det begynte å bli slitsomt å få på bleia den siste uken, og tusler på badet alene og setter seg på potta. Selv når hun har bleie på. Natt til fredag sov hun uten bleie, da det var ehlt umulig å få den på. Den var tørr, og tuslet rett på badet når hun våknet og satte seg på potta. Det gikk kjempebra i barnehagen også uten bleia. Hadde bare pleie på når vi var ute.

Idag var ejg på legevakten, og da tok vi på bleia. I tilfelle. Men hun gikk på do tre ganger mens vi var der, både tisset og bæsjet. (nå skal det sies at ventetiden på legevakta var 2,5 time idag. Så litt lite å finne på. Så det var gøy å gå på do ja)

Men hun her er klar for det, hun styrer det igrunnen selv. Bleia begynner å bli litt ekkel. Kjøpte igår også libro bleier som hun ikke liker. Så blir det ekstra push på å bli tørr. Men i hele helga har det gått bra. Ett lite uhell, men jeg er klar for flere. men så lenge hun styrer det i sitt tempo synes jeg det er greit.

Skrevet

Nei da, det er ikke for tidlig. Det er jo hun selv som tar inititativet, og da er det ikke for tidlig, det værste som da kan skje er jo at viljen er større enn evnen i starten :o) Men det virker jo ikke som om det er tilfellet med din datter, hun virker jo klar. Jeg syns ikke dere skal "kjøre på", jeg syns dere skal fortsette å ta dette i hennes tempo, dersom dere blir for ivrig, kan hun komme til å miste interessen også. La dette være hennes besluttning og noe hun styrer, da vil hun slutte med minimalt med uhell. At det vil gå litt opp og ned må dere regne med, men la henne få ha bleie når hun vil det, og la henne få bæsje i bleia om hun syns det er skummelt på do. Hun blir tørr om noen måneder uansett og det er vel verdt å vente på?

Skrevet

det høres ut som om jenta di er klar å prøve å slutte. det er viktig at dere som foreldre følger henne opp. dersom hun etter hvert sender ut andre signaler, så hør på henne. jeg synes ikke det er for tidlig. det er veldig variabelt når barna slutter med bleie. min datter er nå 2 år og 4 mnd, og hun sluttet med bleie for 2 mnd siden. det var hun selv som tok initiativet. vi fulgte opp med å hjelpe å gå på do, kjøpe doringer, og ha krakk, slik at hun kunne sette seg på doen selv. da hun hadde vært tørr en uke, kjøpte jeg noen truser til henne. disse synes hun selv er helt fantastiske. hun snakker nesten daglig om at hun har truse på, også nevner hun fargen.

jeg må innrømme at vi hadde noen uhell i begynnelsen, i tillegg til at vi måtte minne henne på om hun måtte på do. men etter en stund fant vi ut at alt initivativ måtte komme fra henne. vi skryter selvsagt av henne når hun tisser og bæsjer på doen.

Skrevet

bare følg opp jenta når ho gir dere så klare tegn på at ho vil gå på do=) her har jenta på 2 år+2mnd vært tørr i 2 uker nå etter eget initiativ! vi har bare fulgt opp det hun selv har begynt på! ikke noe stress, bare fulgt med og skrytt uhemmet av henne=) vi har hatt to uhell bare. ho er tørr på natta også, men tør ikke sove uten bleie enda! da løper vi på do hele tia uten at det kommer noe, så det venter vi med. ho vil ikke gå på do i bhg enda, så der holder ho seg hele dagen.. bhg sier det er vanlig og at det kommer til å gå over av seg selv!

Skrevet

Takker for kjempefine inspill, har vært interessant lesing. Skal fortsette å motivere henne, og heller la henne ha bleia så lenge hun vil!

Skrevet

Hei,

datteren min var på akkurat samme måte for en liten stund siden. Da var det både bleie-, potte- og donekt på en gang. Det begynte med at hun var veldig motivert en onsdag hun allikevel skulle ha fri fra barnehagen, og når det gikk så utrolig bra så tenkte vi, vi tar fri resten av uka for å bleieavvenne (for det ville jeg ikke belemre barnehagen med). Men så var det jamt slutt med å bæsje på do/potte. Ikke ville hun ha bleie og det ble mange grisete ulykker. Det ble sikkert litt mye mas og påminnelser fra min side, men så ble hun mindre og mindre villig til å tisse på do også. Søndag ga jeg opp. Måtte bare konkludere med at hun enten ikke var moden nok, eller bare gått fullstendig i vranglås pga min masing. Så mandagen etter sendte jeg henne i barnehagen med en pakke up/go som vi nå kalte trusebleier - fordi "de trenger vi ikke tisse og bæsje i - vi kan jo bare ta de av som en vanlig truse og gå på do allikevel". I tillegg hadde jeg med et brett klistremerker som hun skulle få velge en av hver gang hun gjorde fra seg på do. Jeg ville la "dodøren" fortsatt skulle være åpen for henne.

Tror det er gått ca halvannen måned nå, og vi har mast veldig lite. Og nå er hun 2 år og 8 mnd. Plutselig på onsdag eller torsdag i forrige uke bestemte hun seg igjen. Hun skulle ha på truse og ikke bleie. Det var greit for meg, men jeg sa at om hun tisser og bæsjer i trusa får hun heller ha på trusebleie. I dag er det mandag, og hun har kun hatt ett uhell av hvert slag siden da, og begge kom vel første eller andre dagen. Hun har litt problemer med å få til bæsjingen, og får derfor lov å gjøre det i en bleie. Hun benytter også anledningen innimellom når hun f.eks er ute med bleie på i barnehagen. Jeg tror hun er i en fase der hun nok holder seg litt mer enn sunt er (mtp på avføring) - håper det bare ikke medfører mageproblemer... Ellers så konkluderer jeg denne gangen med at hun er moden :-)

Lykke til med din lille snuppe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...