Gå til innhold

Blir ikke enige..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør vi når vi ikke blir enige om dåp? Jeg vil døpe men. min samboer nekter. Noen med gode forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

navnfeste i humanetisk forbund er jo et godt alternativ... Det hadde vi for tulla vår,

Den eneste forskjellen var:i kke vann i hodet, og ikke preken om Gud. Det var en fantastisk fin sermoni.

Må også føye til at det var endel som var skeptiske/sure fordi vi ikke skulle døpe, men etterpå var de veldig begeistret;)

Skrevet

La barnet velge, det er jo tros alt h*n det dreier seg om!

Skrevet

Til Titti:

Det er jo det barnet gjør ved konfirmasjon, jo. Bekrefter eller avkrefter foreldrenes valg ved dåpen! Og navnefest er jo ikke noe man kan velge å ha senere! Så jeg tror det blir vanskelig å la han/henne bestemme selv.

til HI:

Hva med navnefest? eller en "velkommen til verden"-fest.

Skrevet

tingeling!

Nei det er feil. Ved dåpen blir man meldt inn i kirken som medlem der, og man forblir medlem hvis man ikke skriftelig melder seg ut.

Så det holder ikke å la være å konfirmere

Skrevet

Selvfølgelig er det foreldrene som skal ta valget om barnet skal døpes. Det er derfor vi er foreldre.

Det er mange valg vi må ta for barna og dåp er ett av dem.

Man velger å ikke døpet barnet når foreldrene ikke har troen eller ikke er døpt selv, men å ikke døpe barnet pga av at man ikke vil ta valget for barnet blir for dumt å si.

Til hi; Det er synd om han ikke vil døpe barnet når du vil, og du kan jo ikke tvinge han. Han skal jo også være med på å bestemme. Du får prøve å overtale han :o)

Skrevet

Synes at d er et større offer for deg at barnet ikke skal døpes, enn d e for han at bare skal døpes.

Har egentli ingen gode argumenter på hvorfor eg meine d, eg bare syns at sånn e d.

Skrevet

*devilinu med Emilie Helene*

Det kan du vel ikke si, for du kjenner dem vel ikke?!

Kommer jo helt an på hvor sterkt dem føler det den ene eller andre veien!

Jeg ville aldri ha døpt mitt barn og hadde følt det som et stort offer å gjøre det. Det fordi jeg har veldig sterke meninger ang dette

Skrevet

Nei eg kjenne dem ikkje.

Og som eg sa i innlegget mitt så synes eg bare at d e sånn.

Skreiv jo også at eg ikkje kan argumentere koffer eg meine d. (For de argumentan e ganske dårlig.)

Klare ikkje å forklare koffer eg meine at d sånn, eg bare føle d.

Dessuten så føle eg ikkje behov tell å forklare grunnlaget bak ei slik meining.

D e mi meining. (no skal d være sagt at eg meinte d anngående hvis man døpe for den kristne tro sin årsak, og ikkje bare fordi d er en tradisjon).

Du har låvt tell å synes at d e teit å skrive nåkka sånn, og eg meinte virkeli ikkje å fornærme noen på nån måta.

Og eg skjønne poenget ditt, og eg forstår godt at d kan virke trangsynt, men eg føle bare at d hadde hvert verre for den andre parten.

Skrevet

dvs.

At hvis din samboer bare ville døpe for tradisjon sin del, så trur eg at d hadde hvert et større offer for deg.

Men hvis d samboeren din ville døpe pga av religion sin, så trur eg at d hadde hvert et større offer for han hvis d ikke ble dåp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...