Gjest Skrevet 11. mars 2007 #1 Skrevet 11. mars 2007 Dette har jeg hentet fra matportalen.no - informasjon om mat fra offentlige myndigheter. Det samme er anbefalt av verdens helseorganisasjon WHO. De viktigste kostrådene det første leveåret: Spedbarn bør få morsmelk som eneste næring i de første seks levemånedene. Ammingen bør opprettholdes gjennom hele det første leveåret. Dersom amming ikke er mulig, eller det er behov for annen melk i tillegg til morsmelk, bør hovedsakelig morsmelkerstatning brukes frem til 12 måneders alder. Når spedbarnet er seks måneder gammelt, bør fast føde gradvis introduseres som tillegg til morsmelken, slik at behovet for energi og næringsstoffer dekkes. Noen barn kan ha behov for fast føde før seks måneders alder, men introduksjon BØR SKJE TIDLIGST VED 4 mnd alder. Barn som ikke får morsmelk, kan introduseres til fast føde ved 4-6 måneders alder. Du er en DÅRLIG mor, anonym! Tror du vet bedre enn WHO... Hah! Skulle nesten ha kontaktet barnevernet om jeg visste hvem du var. Vent litt! Jeg kan jo alltids kontakte moderator!
Gjest Skrevet 11. mars 2007 #2 Skrevet 11. mars 2007 Må legge til at jeg allerede har begynt med en t-skje maisgrøt om dagen - fra jenta var 4 mnd og 1 uke gammel. Hun våknet plutselig hver tredje time, men etter grøt så sov hun elleve timer uten mat!!! Så for oss var det riktig å begynne med fast føde allerede nå - og det er i samarbeid med helsestasjonen. Poenget er at det ikke er ment å være skinnhellig -sånn-"jeg nekter å gi jenta mi fast føde før hun er 6 mnd uansett hvor sulten hun er" Planen var i utgangspunket kun mm til 6 mnd, men alt går jo ikke som planlagt... Blander kun mm i grøten da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå