Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at du har så god peiling på bilseter, så lurte på om du kan hjelpe oss litt?

Har en gutt no på 2 år og 3 mnd som sitter forovervendt i et maxi-cosi priori sete, det ble noe bare sånn siden vi arvet det av min kusine og vi ikke kunne så mye om bilseter da vi skiftet fra babysete. No har jeg veldig lyst til å sette han bakovervendt, men tror det kan bli vanskelig pga han er vant til å sitte forovervendt. Så jeg tenkte det kanskje hjalp hvis vi kjøper et sete vi kan ha i forsetet? kan isåfall alle bakovervendte seter brukes i forsetet?

Også har vi en liten pjokk på 1 mnd som skal få arve det bakovervendte setet vi skal kjøpe til eldstemann. I tillegg har vi planer om en unge nr.3 en dag, så vi trenger et sete som er litt smalt og som de ikke vokser så fort ut av i ryggen og har grei plass til beina.

Hvilket sete anbefaler du i kg-klassen 9-18 kg?

Håper du kan hjelpe :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Kjempeflott at du ønsker å sette han bakovervendt igjen!! :-)

Alle seter kan brukes i forsetet ja, så lenge du ikke har airbag der :-) Jeg hadde også gutten min fremovervendt en periode, men snudde han bakover igjen, så det er absolutt mulig :-) Jeg ville sett på Britax Secura, Brio Zento eller Britax Two Way Elite til 2-åringen, men sistnevnte egner seg ikke like bra som de to første til små babyer, så da ville jeg ikke latt lillebror arve det. Alle disse setene går også helt opp til 25 kg bakovervendt, så de kan brukes kjempelenge! (Uansett bør helst eldstemann sitte bakovervendt til han er 3-4 år)

Det jeg ville gjort var å kjøpe Britax Two Way Elite til 2åringen, dette er rimelig og kjempebra, og så kjøpt nytt bakovervendt sete til lillebror når han vokser ut av babysetet. Så kan du bruke Britax TWE som ekstrasete (det er kjempelett å montere, tar liten plass og er ypperlig som ekstrasete, feks å ha stående hos besteforeldre e.l., har et slikt selv :-) ) til lillebror etterhvert..!

Hvis det er noe mer du lurer på, bare rop! :-)

Skrevet

Hei, takk for svar :-)

Vi har ikke airbag fremme på passasjersiden, så det skal gå bra. Men kan britax two way elite brukes i forsetet? har hørt at det må lenes mot ryggen på et sete foran. Og småen skal ikke arve setet før han er 1 år, er han allikevel for liten til å arve dette setet da? (Jeg er student skjønner du, så vi har egentlig ikke råd til å kjøpe to nye seter.. :-))

Og vi vil helst ha et sete der hodet til ungen ikke faller fremover dersom han sovner, for han tar seg ofte en lur i bilen.

Hva vet du om Akta graco duoflex xtp? er dette et bra sete? Må ha plass senere til et bakovervendt sete, et babysete og et putesete :-D

Skrevet

De fleste seter bør lenes mot enten setet foran eller mot dashbordet! Jeg synes Britax TWE ikke er optimalt som sete fra 1årsalder, pga lite innstillingsmuligheter på sittestillingen bl.a, den har to hovedstillinger, hvilestilling og vanlig sittestilling...! Men det er fullt mulig å bruke det altså, men min personlige mening er at jeg ikke ville valgt det til en baby :-) Men Brio Zento f.eks. er ofte på tilbud, og du trenger jo ikke kjøpe begge setene nå, du kjøper et til storebror nå, og et om ca et år, når lillebror trenger nytt sete. du kan jo sikkert selge Priori'en din også, får vel igjen en del for det :-) Maxi Cosi Mobi (den bakovervendte utgaven av Priori) er også et supert sete forresten!

Vet ikke mye om Duoflex'en, den er vel en "enklere" utgave av Cosmic, ville heller gått for Cosmic, uten at jeg kan si så veldig mye mer om Duoflex'en :-)

Ville tatt en tur i butikken og sett på forskjellige seter, prøvd dem i bilen og fått en demonstrasjon med ungen oppi...

Det er som sagt bare å spørre om du lurer på noe mer :-)

Skrevet

Ikke nødvendigvis Zento fremfor Cosmic uansett, men i dette tilfellet muligens. Cosmic er dyrt, antageligvis det setet som tar størst plass bakovervendt..! I tillegg er Zento det lengste setet i rygglengde, og det kan brukes bakovervendt opp til 25 kg (Cosmic er også godkjent til 25 kg bakovervendt, men kun om det står i passasjersetet foran) :-) Har selv hatt Cosmic til gutten min på 3,5 år frem til nå, men han vokste ut av det i høyden, derfor kjøpte jeg Britax TWE for jeg vil at han skal sitte bakovervendt hvertfall til han er 4... Hadde jeg fått tak i Brio Zento hadde jeg muligens heller kjøpt det, men TWE tar mindre plass, er lettere å montere, og jeg trengte ikke et veldig "avansert" sete, siden det er til en treåring som ikke sover i bilen eller noe :-) Cosmic er et knallsete altså, vi har vært kjempefornøyd med vårt, men pga de tingene nevnt over ville jeg kanskje sett på Zento i stedet..! Men det endelige valget må jo uansett dere ta utfra deres behov.

Alle disse setene kan brukes både fremover og bakover, men når du snur lillemann fremover igjen er det anbefalt å bruke et putesete (pute med rygg) og ikke et sete med internbelter...

Skrevet

Så zento kan brukes bakovervendt bak i bilen frem til 25 kg? Kan man bruke dette setet til en ett-åring eller blir det også litt for stort? Og kan zento brukes bakovervendt i passasjersetet foran? Mange spørsmål he he, men er litt grønn på dette, og vil ha et sete vi blir fornøyd med :-)

Skrevet

Ja, ja og ja :-) Uansett er det viktig at dere tar med bilen og ungen og får prøvd setet, så er dere sikre på at setet passer i bilen, og at ungen sitter godt!

Synes forøvrig det er kjempefint at du spør, bilsikring er utrolig viktig, og det er viktig å sette seg godt inn i det før man kjøper noe, det koster tross alt en del, og man må føle seg sikker på at man har gjort det man kan for å sikre barna sine på riktig måte :-)

Skrevet

oki, tusen takk for hjelpen :-D Da skal vi ut og se på bilseter neste uke, vil ikke at småen skal sitte i et gammelt forovervendt bilsete lenger. Den Zentoen hørtes jo ikke så dum ut...

Skrevet

Så bra! Håper dere finner et bakovervendt sete som både dere og gullet er fornøyd med! :-) Og igjen må jeg bare si - utrolig flott at dere gidder å ta dere "bryet" med å snu han bakovervendt igjen!

Du må bare sende meg PM eller noe om det skulle være noe senere :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...