Gå til innhold

Finnes det en oppskrift på samlivsbrudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å gjøre det så skånsomt som mulig for alle, foreldre og barn?

Hvor kan jeg lese om mors, fars og barns rettigheter ved oppløsning av familien?

Vi er bare samboere, uten kontrakt, så jeg regner med at det er bare å flytte, leie en leilighet eller ta lån på ny leil., bli enige om samvær. Han kommer nok til å ønske 50%, men jeg synes det er rart at far kan kreve det når det er mor som i praksis har fulgt opp barna...mens far knapt har vært tilstede i familien fordi han har prioritert jobben (for ordens skyld: jeg har også jobbet og bidratt med halvparten til husholdningen som også inkluderer 2 stebarn, på tross av at jeg tjener en fjerdedel av hva han gjør).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til familievernkontoret!! Der kan du få brosjyrer osv.

Alle samboere skal forøvrig til mekling ved samlivsbrudd (ny lov fra 1. januar 07), uansett kontrakt eller ikke. Hva dere kan kreve er vel ikke det mest interessante, det er vel hva som er til barnas beste? Og husk at ungene fort kan få et bedre og nærmere forhold til far etter et brudd:)

Skrevet

Hvis du vil gjøre det så skånsomt som mulig for barna vil jeg anbefale deg å legge bitterhet til side når dere skal diskutere "fordeling" av barna. Det som har skjedd har skjedd, tenk på hva dine barn ønsker og er tjent med i det lange løp når foreldrene deres går fra hverandre.

Og en liten ting til, siden du uansett kommer til å se barna dine mindre fremover; Ikke si til barna at du savner dem når de skal til faren! Det gjorde moren til mine stebarn mye, noe som resulterte i at de kunne bli fullstendig oppløst i tårer fordi de syntes så ufattelig synd på mamma som måtte være uten dem. Mannen min savnet også barna så det gjorde vondt, men jeg krevde at han sa "Jeg gleder meg sååå masse til å se dere igjen, kos dere hos mamma" når han gikk fra dem. Barna skal ikke måtte ta del de voksnes smerte, for det er så utrolig tungt for dem. De har nok med å takle sin egen smerte.

Skrevet

Men har ikke barnas alder betydning i forhold til fordeling av samvær? Det minste barnet ammer ennå.

Barna kjenner jo knapt faren sin.

Jeg vil tro at det beste tidspunktet for oppløsning er nå, før barna er store nok til å skjønne hva det innebærer. Faren deres har vært lite tilstede i livene deres, han har vært en langt bedre far for særkullsbarna sine, men de er jo eldre og lettere å ta med på aktiviteter ute...

Håper jo såklart at han kommer til å følge opp de to minste like godt med årene, men har mine tvil, han har ikke vist noe vilje til å ta ansvar for de to små hittil.

De største taperne blir nok stebarna, de har allerede opplevd et samlivsbrudd og konfliktene i kjølvannet av det, så jeg unner de ikke skuffelsen. Vet ikke hvordan jeg skal fortelle dem det heller, men regner med at vi kommer til å fortsette å ha kontakt, selv om vi ikke bor sammen. Jeg har jo vært deres nærmeste voksenperson i mange år, etter mor og far.

Skrevet

Det er faktisk i stor grad din innstilling til far i og etter bruddet som vil gjøre situasjonen grei eller ugrei. Forutsetter jo at far tar ansvaret, da.

Du har fått gode tips over her, bruk dem. Synes det er veldig fint at du fremdeles vil stille opp for stebarna. Det vitner om at du har et stort hjerte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...