Gå til innhold

Hvilken vogn har du valgt og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Interessant å høre hva dere gikk etter når dere valgte vogn...

Selv har jeg bestemt meg for en kombi, fordi da har jeg alt i ett. Dessuten er dypvognen en hardbag som kan bæres med inn, hvis barnet f.eks. sover. Det tror jeg er kjekt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg valgte ei kombi vogn av den grunn at jeg får en stor bag og en egen sitte del som er separert og ikke blir fort slitt. Også di fleste jeg kjenner har brukt samme type vogn og merke og vært ekstremt fornøyde..

Skrevet

VI har bestemt oss for emmaljunga city cross med city bag. Vi ønsker en firehjuling pga av at vi er mye i skog og mark, samtidig må den være lett i vekt, for vi er på farten hit og dit hele tiden. Har blitt anbefalt denne vognen av venner, og derfor blir det den på oss:-)

Skrevet

Hei =)

Valgte Emmaljunga duo combi Edge fordi den har så mange funksjoner og du får to vogner i ett nesten...for det er egen sportsdel som følger med.

Hadde Emmaljunga med forrige oxo, derfor valgte jeg et kjent merke som jeg vet helt sikkert er bra :)

Skrevet

Jeg glemte jo å si at vi nesten helt sikkert har bestemt oss for Emmaljunga Sport Combi =) Den har vel så og si alle funksjonene som en Duo Edge har.

Skrevet

VI har kjøpt Teutonia Mistral med softbag ( med 4 hjul). Vi ville ha en lett vogn, som ikke tok stor plass i bilen.. Kjempe lettvint med softbag som jeg lett kan ta med meg inn, hvis babyen sover...

Skrevet

Akkurat det samme som Elisabeth 07.07.07 skriver:-)

Skrevet

Vi valgte ikke selv siden vi arver en nesten ny, en trehjuling. Hartan skater kombi. Kjempfin synes vi!

Skrevet

Sitter akkurat og titter på ulike modeller på nettet nå. Vi har ikke bestemt oss enda, men leter etter en lett modell...

Skrevet

Vi har kjøpt Simo duo 2006.

Hvorfor? Vi liker de klassiske vognene, og slo til da den var på tilbud. Har den i en nøytral farge da vi ikke vet hvilket kjønn vi får.

Skrevet

Vi gjekk også for kombi med hardbag fordi vi då kan bruke bagen som reiseseng i byrjinga (greit å ha i sommarferien), og at det berre er å løfte chiquitin ut av vogna og la h*n sove vidare inne.

Ville også ha stor vogn (stor bag) sidan vi får sommarbaby, greit at den kan brukast lenge. Og Simo kombi kan lagast om til djupvogn ved å sette den vesle kalesjen på bagen fast i fotenden på vogna, slik at du får "bagvogn" lengre. Og Simoen er jo vann/vindtett, noko som er greit når ein bur i Noreg (men kjem til å kjøpe ekstra regntrekk for vååte dagar, slik at vi slepp å la vogna stå og "tørke")

Har vendbart understell (ikkje styre, det kosta ekstra) - veldig greit! Gode hjul og ei stabil vogn.

Skrevet

Jeg valgte en Bugaboo cameleon denne gangen.

1. Fordi jeg har veldig liten plass i bagasjerommet i bilen

2. Fordi jeg var lei den tunge Teutonia Mistral som jeg har brukt til 2 barn. (Men Teutonia-vognen er veldig god altså, jeg kommer til å bruke den til skogsturer)

3. Bugaboo-vognene er utrolig fine! Veldig nette og sporty;)

Skrevet

Har valgt Emmaljunga Duo Edge classic, valgte den fordi jeg ønsker en duo vogn, synes denne vogna var lett i forhold til mange andre vogner,

pluss at jeg fikk kjøpe en 2006mod. for 1000 kroner gjennom noen venner, og det viser ikke på den at den er brukt...

Skrevet

Vi har ikke bestemt oss helt men lurer litt på om vi skal kjøpe en Phil&teds vogn. Må ha søsken vogn da lillemor trenger vogn fortsatt når neste kommer, hun er da 19mnd. Noen som har andre vogne å anbefale?

Skrevet

Vi har kjopt Confort bebe

Hvorfor?

# Den er hoy, slik at forlovdene ikke skal radbrekke ryggen naar han triller

# Det var rabatt paa den. Fjoraarets modell. Faar vi det slik vi vil blir det tre barn paa oss (+ bonusbarnet vaart)

# Understellet kan klappes saa mye sammen at den gaar i en Polo

# Noytral farge (mork blaa). Kjoper ny stellebag og myggnetting dersom UL viste feil

# Enkel aa slaa sammen og sette opp

# Tyngdepunkt langt bak slik at en unge paa 1,5 ikke skal klare aa velte vogna

# Er med sportsvogndel

# Enkelt aa klipse bagen av og paa vogna

Skrevet

Vi har hatt litt ulikt og kjøpte ny i sommer fordi jeg var så lei av de jeg hadde. Ting som jeg har lært meg er greit med en vogn er:

- Svingbart/svingbare forhjul, barn som sover lett kan faktisk finne på å våkne av at man må vippe på vognen for å snu den slik man må med vogner som ikke har svingbare hjul. Dessuten er de tusen ganger bedre å trille! Men, det er viktig at dersom man velger en vogn med slike hjul og vil ha to forhjul, så bør de stå tettere enn bakhjulene! Vi hadde en Simo firhjuling i noen år, og aldri, aldri mer! De er tungvindte å trille! De som sier de ikke vil ha vogner med svingbare forhjul(som jeg sa før jeg faktisk prøvde en) kan umulig har prøvd begge deler i ulike situasjoner, det er som dag og natt på trillekomforten, ikke minst i butikker...

- Ryggen på sportsvognsdelen må kunne legges ned med en hånd og i en glidene bevegelse slik at barnet ikke vekkes om det sovnet sittende. Mange vogner er knotete å få ned ryggen på, du må gjerne ha to hender, og den "detter" ned hakk for hakk fordi du ikke har en hånd til overs for å støtte den slik at det går glidene.

- Håndbrems er ikke et must, men du verden så mye lettere det gjør trillingen! En klar fordel om vognen har dette!

- Om det er duo eller kombivogn har ikke så mye å si for vår del, sovner babyen kan vi stort sett ta med hele vognen inn eller la den stå utenfor, men det er jo sikkert en fordel for mange om bagen lett kan løftes av og bæres.

- Man bør kunne ha tilgang til vognens understellskurv selv om sportsvognsdelen er lagt ned, så en vogn som enten har sportsvognsdelen høyt over kurven eller glidelås i siden av kurven er en stor fordel.

- Hjulene bør være lette å klikke av og på, det samme bør bagen eller sportsvognsdelen være og den må bli liten sammenlagt siden (for vår del).

- Lufthjul er en fordel.

-Det må være bøyle på sportsvognsdelen og den bør kunne løsnes i (minst) ene enden slik at det er lett å få barnet opp og ned av vognen når det begynne rå bli større og gjerne har på både sko og kjeledress.

- Jeg synes sportsvognsdelen ofte blir for stor, som i Simoen våres. Barnet sitter ustødig da, så vi ville ha en vogn som var smalere slik at barnet satt bedre.

Alt i alt endte vi opp med en Quinny Freestyle 3 XL Comfort, den dekkes nesten alle behovene våres. Eneste jeg ikke liker med den er at kalesjen bråker litt mye på sportsvognsdelen, så den bør bli tatt opp før en legger barnet til å sove oppi den. Ellers er vi superfornøyde :-)

Skrevet

Vet ikke om vi skal kjøpe ny vogn denne gangen - har Teutoniaen som vi kjøpte da Tobias ble født for to år siden. Den var den eneste vognen som hadde "alt" da vi var på utkikk sist. En knalltøff trehjuling med vendbar sittedel - full liggestilling - komfortabel og stødig å trille - stor plass i både softbagen og sportsvognsdelen. Tobias brukte softbagen til han var 8 mnd. Brukte softbagen som "reiseseng" det første halve året også - var så lett å ta med seg overalt - og å bære inn hvis han sov. Eneste er at den er stor og tung å løfte inn og ut av bil + kunne gjerne tenke meg svingbart forhjul...men det fantes ikke da vi kjøpte denne vognen. Var en dyr vogn da vi kjøpte den (9000,-), så samboer er lite lysten på å kjøpe ny vogn til nestemann....men jeg har så fryktelig lyst på en Bugaboo Cameleon... den er jo knalltøff og virker veldig praktisk med stor bag, vendbart styre, svingbare hjul, egne vinterhjul, lett og liten sammenlagt og så liker jeg veldig godt sportsvognsdelen som en bare vipper bakover i stede for å legge bak - virker mye bedre for barnet å ligge i. Men er jo en av de dyreste vognene det også....så vi får se om fornuften eller følelsene vinner, he he;o)

Skrevet

Vi bestilte vaar OTH Urban Jungle (eller Mountain Buggy, som det heter her i USA) i gaar. Grunnene:

-Vi kommer til aa bo i 2-3 forskjellige land det foerste aaret, og kan ikke dra med oss mer enn en vogn. Altsaa vil vi ha en vogn som kan brukes til alt--slippe f.eks joggevogn og paraplytrille.

-Den er relativt lett (10 kilo), og relativt grei aa bruke til lange reiser, paa flyplasser, o.l.

-Man kan ha bag paa den (har bestilt)

-Man kan ogsaa bruke den til lettere jogging (noe vi er glad i aa gjoere, og har lyst til aa fortsette med.) Forhjulet kan laases dersom man skal bruke den til jogging.

-Den er lett aa snu med/navigere

-Fin over forskjellige typer terreng

-Gode lagringsmuligheter (stor kurv under)

Vurderte lenge Bugaboo Gecko og Babyjogger, men fant ut at Urban Jungle passet oss best. Bugabooen ble i dyreste laget, og kan ikke brukes til jogging, mens trekket paa Babyjoggeren ikke saa ut som om det ville taale norsk vinter. Saa fant vi en nettbutikk som hadde salg paa 2005 modellen til Urban Jungle (275 dollar-1700 kroner!) og da maatte det bare bli den!

Skrevet

Se paa dobbeltvognene til OTH Urban Jungle (Mountain Buggy.) De er ikke saa kompakte som Phil&Teds, men har mange andre fordeler. Vi har nettopp bestilt en enkeltvogn, men liker vi den kommer vi nok til aa bytte til dobbeltvogn naar den tid kommer. www.mountainbuggy.com

Skrevet

Vi kjøpte Simo kombivogn da tulla ble født, og den skal vi bruke igjen. Jeg liker vogna, og den er robust. Vanntett/vindtett er jo et pluss i Norge.

Skrevet

Vi hadde kombivogn sist, og det var store greier å drasse rundt på (Vi hadde Simo sin). I tillegg hadde vi en nyskjerrig unge som tidlig ville opp og se, så da vi skulle velge vogn denne gangen var det ikke noe mål at ungen skal ligge i bag til den er over halvåret.

Denne gangen ville vi ha en lettere vogn, samt at vi ville slippe å måtte kjøpe ny sportsvogn etter bagperioden, så vi landet på OTH Urban Jungle. Det er en duovogn med separat bagdel og sportsdel. Storesøster nektet i tillegg å sitte bakovervendt i sportsdelen, så for oss er det ikke noe problem at sportsdelen ikke kan snues.

Skrevet

Dette blir vår første vogn, så har ikke tidligere erfaringer å sammenligne med. Men vi ender ihvertfall opp med en bugaboo cameleon etter mye research og en god del kriterier:

- Vi har ikke bil og reiser en god del (innland og utland), ønsker oss derfor en lett vogn (buggisen veier 9 kg).

- Vi bor i by og ønsket en vogn som er praktisk i så måte.

- Stor bag er viktig, siden vi får et høstbarn.

- Dyr vogn, men her får vi en vogn vi kan bruke over flere år, trenger heller ingen ekstravogn med det første.(Skal importere fra Nederland, koster ca 6500,- men regner jo med å få en del igjen når vi velger å selge en dag)

- Liker veldig godt det enkle og rene designet.

- Har enda til gode å lese om noen misforøyde bugaboo-eiere...:)

Skrevet

Vi har ikke kjøpt eller definitivt valgt vogn ennå. Er stadig kun i uke 19, og tenkte i det minste å dra på ultralyd før vi begynte å kaste pengene til svigers etter vogn (det er nemlig de som har tatt på seg å betale vogna, snillingene :-D).

Det vi har av kriterier, dog er:

- den skal være lett (uansett hvordan vi ordner oppbevaringen av den, så må den opp eller ned trapper, ergo er dette et VIKTIG punkt i alle fall for meg med korte kvinnearmer)

- vi har ekstremt lite baggasjerom, ergo skal den være liten i sammenslått tilstand

- det skal være en kombi eller duo-vogn, slik at vi slipper å investere i en ny vogn etter 8mnd.

- liggebaggen skal være stor nok til at en augustbaby kan ligge varmt og godt i den om vinteren.

- høyden skal kunne reguleres - slik at lave meg (163) og høye mannen (193) kan gå med den uten at det blir dårlig for noen av oss.

- den skal være egnet til bybruk (svingbar, lett å få over fortauskanter og takle brosteiner, osv), da vi bor i by, men den skal også klare seg på litt dårligere veier ute på landet - da familiene våre bor i områder med grusveier..

- det er sikkert noe mer, men jeg kan ikke komme på noe i farta.

Vi tenker veldig på Bugaboo Chameleon.. Men den er dyr, og det er irriterende.. Dog ser den ut til å kunne oppfylle alle kravene. Jeg vil ikke ha en trehjuling (jeg vet ikke hvorfor, det kan godt hende det bare er fordi jeg synes de er litt stygge..).

Er det noen andre som passer oss godt, så må dere bare rope ut. Joggefunksjoner og sånn er vi ikke så interesserte i, for vi hater å jogge (til gjengjeld elsker vi å sykle!).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...