Gå til innhold

Vi skal reise til Egypt i mai

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og da vil snuppa være litt over ett år, men har en del ting jeg lurer på. Er det noen av dere som har reist til et lignene land med en liten en?

Vi skal ikke på helsekontroll før i april, men burde jeg ta kontakt med helsestasjönen før det med henhold til vaksiner? eller er det kanskje fastlegen min jeg må kontakte? Og hvor lang tid i forveien må vaksinene tas? Og en ting til, hun er over året da vi skal reise og har da begynt å drikke ku melk istedenfor mme, men har ikke lyst til å gi hun melk derfra, så er det greit om jeg tar med NAN å gir hun det i de to ukene vi er borte? Og kan hun bade i sjøen og hvor forsiktig må vi være med solen? smører hun jo selvfølegelig hele tiden med høy solfaktor og har tenkt til å ha med sånn våtdrakt med UV filter.

Hmm ble litt mange spørsmål det her, men fint om noen kan svare :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med helsestasjonen angående vaksiner. Vi har grunnet planlagt reise til Nord-Afrika gitt vår datter hepatitt B og bcg vaksine. Hepatitt har hun fått to av, og skal ha en til. Det skal gå litt tid mellom hver dose. Det med hvor lang tid i forveien vet jeg ikke sikkert, men ring dem på mandag og hør.

Melk skal man uansett alder ikke drikke i andre land for å unngå å utsette seg for annen bakterieflora, så jeg ville ha tatt med herfra.

Bading er selvfølgelig ok der, som det ville vært i for eksempel spania, men ha på en god hatt og bruk t-skjorte og evt shorts hele tiden, pluss solblokk, ikke høy solfaktor. Sitt ellers mest i skyggen med henne for eksempel under en parasoll. Har selv ikke erfaring med våtdrakt, så det kan jeg ikke si noe om.

GOD FERIE !

Skrevet

Snuppa bør nok vaksineres mot hepatitt A, tuberkelose (vil anbefale det selv om det ikke akkuratt er "påbudt") og kanskje andre ting også. Det er lurt å ta kontakt med fastlege eller smittevernkontoret og hør hvor du får vaksinene så fort som mulig, og det er lurt å gjøre det tidlig :) Melka i Egypt er helt trygg, for å si det sånn, men det er sånn melk med ekstra lang holdbarhet og smaker derfor mye søtere enn norsk melk og ganske annerledes. Ville nok tatt med noe hjemmenfra, for det er ikke sikkert at ungen din vil like melka, om NAN er bra får noen andre svare på - men noe bør du ta med. Du bør også være forberedt på at det kan bli mageproblemer da bakteriekulturen er ganske annerledes der, sånn at du må vite hvordan du skal passe på så hun ikke blir dehydrert hvis hun får diare. Det er varmt i Egypt på den tiden av året, så hun må ha i seg masse drikke og pass på at hun får pause fra sola midt på dagen så hun ikke blir for varm. Og juppidupp, du må smøre henne inn for å beskytte mot sola og ha en god luftig hatt hun liker å gå med for sola står for det meste rett over hodet på deg.

Hmm...ble langt, men tror jeg har svart på mye av det du lurer på :)

Skrevet

Hepatitt A skulle det stå. Smitter gjennom forurenset mat. Helsesøster anbefalte også oss å ta den, men det tror jeg ikke vi kommer til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...