Anonym bruker Skrevet 10. mars 2007 #1 Skrevet 10. mars 2007 Alkohol er et tema som ender i krangel hver gang det kommer opp (og det er ikke så skjelden). Jeg kjenner at det suger kreftene ut av meg. Jeg har vokst opp i et alkoholisert hjem,og vil tro at jeg nok er litt sensitiv på området av den grunn.... Men jeg ønsker virkelig ikke at samboeren min skal drikke her hjemme nå som vi har fått ei datter. Dette synes han at er totalt urimelig av meg! Han vil gjerne drikke øl 2-3 ganger i uken (inkl helg altså), hver uke. Men vi har jo barn nå! Nå har jeg lagt inn alkoholforbud så lenge tulla vår er hjemme,og han får heller ikke komme full hjem etter byen. Da får han overnatte hos noen.Men alikevel har jeg det øl-maset,nesten hver eneste dag! Jeg har prøvd å forklare han hvor godt følelsene fra barndommen sitter i,og at jeg ikke vil at jenta vår skal få den samme utrygge følelsen som jeg hadde (uavhengig om pappa hadde tatt 2 øl eller 10). Ha litt forståelse sier jeg." Snakker du om!" svarer han bare da (!) Bør jeg ha forståelse for at han vil ha øl?? Hvis jeg sier at han kan ta én øl til maten i dag,så tar han 5 i morgen. Gir jeg han fingeren så sluker han hånda for å si det sånn... Hva bør jeg gjøre? Hva bør jeg si? Er jeg urimelig og oversensitiv? Hvordan skal jeg få han til å forstå hvordan jeg føler? Jeg vil jo det beste for jenta vår. Også at hennes foreldre skal holde sammen... Beklager at det ble så langt.. Håper noen kan svare meg.
mamma til 2 små:=) Skrevet 12. mars 2007 #2 Skrevet 12. mars 2007 drikke 3 dager i uka var litt drøyt syns jeg.det spørs jo helt hvordan han oppfører seg i forhold til hvordan pappaen din gjordeda han fikk seg noe innabords.tror du virkelig jenta deres vil få den samme negative synet på alkohol som du selv har erfart å få???jeg syns ikke alkohol hørrer med sånn generelt i hverdagen men jeg ville ikke brydd meg om kjæresten min hadde drikket ein dag i helgen f.eks.hadde ikke godtatt sånn raving men kjæresten min kan nå oppføre seg selv om han skulle blitt litt full.jeg ser ikke på det som noe sånn veldig negativt for ungene om foreldrene tar seg en kveld i ny og ne men det ska passe for begge foreldrene.hvis du ikke klarer å akseptere det så syns jeg han burde ta hensyn til det!!!det er ikke verdens undergang for han om han ikke får drikke i hjemme sitt.når du er såpass sensitiv for dette med alkohol med god grunn så burde han forstå det iforhold til hvordan du har hatt det i barndommen.synes det er litt stusselig at han dette med ølen ska komme foran deg og din urolighet.sjønner at han vil kose seg med en øl men den er ikke viktigere enn di negative følelsene dine den bringer med seg.håper svare mitt eller mitt synspunkt kan være til hjelp!!!l lykke til
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2007 #3 Skrevet 12. mars 2007 Skjønner deg godt... min far er periode dranker, og har enda ikke funnet ut av det. Men jeg tror jeg har fått et litt "fornuftig" syn på alkohol alikevel... Vil gjerne vise barna at det går ann å nyte litt alkohol uten at det blir galt. så her i huset er det lov og ta seg et par øl, men da mener jeg max.4 halvlitere!! Sprit er ikke lov å ta med inn døra en gang (gjelder for alle, Baileys går....) Og de beljes ikke nedpå, de koser samboeren min seg med fra han kommer fra jobb kl.1630 til han går å legger seg kl. 23. Har også reglen at ikke mer enn 24øl på ei uke (itillfelle det skulle være masse begivenheter ei uke(og med tanke på sommer mnd)), og max 3 dager. opp til han å velge hvor mange dager og fordeling på øl. Skal det festes, så må han skaffe barnevakt!! Samboeren min var også glad i å ta seg noen øl tidligre, men han har roeet seg mer og mer ned, jo eldere tulla er blitt. Nå er det toppen 1dag hver mnd. Dvs når svigers er nede (de bor veeeeldig langt vekk) så blir det som regel fre,lør,søn. Er de her mer enn en helg så blir det gjerne flere dager, men da bruker vi 24øls reglen. Uff, høres ut som om svigers drikker mye, men vet de ikke drikker så mye hjemme (kanskje hver sin 6pk iløpet av helgen), og det er somregel bare 2-3øl hver dag(når de er her, det er jo ferie), kanskje en dag i helgen der de drikker mer...
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2007 #4 Skrevet 12. mars 2007 Gud så streng du er da. En eller to øl skader jo ingen. Hvis han drakk seg full hver dag så har han jo et problem, men høres ikke ut som om det er det han gjør hller. Her i huset tar mannen seg en øl til maten hver dag og gjerne litt mer i helgene. Hadde gjerne hatt et glass vin selv hvis det ikke var for at jeg er gravid. Syns synd på mannen din stakkars. Skjønner jo at det er vanskelig for deg som har vokst opp i et alkoholisert hjem men hvis mannen din klarer å oppføre seg som de fleste gjør etter et par øl så skal jo ikke han lide for det. Da må jo du heller jobbe med problemet ditt. Sikkert bedre at han får nyte litt alkohol enn at dere skal krangle om det hele tiden. Kanskje han blir så lei en dag at han drar. Er det "det beste" for jenta deres?
Vannmann35 Skrevet 12. mars 2007 #5 Skrevet 12. mars 2007 Dersom man må ha øl hver da tror jeg at man har et problem. Tar man seg en øl til middagen eller to betyr jo det også at man ikke kan kjøre bil f.eks. dersom noe skulle skje. Synes ikke alkohol og barn hører sammen! Er helt greit å kose seg en fredagskveld med en flaske vin sammen, men når det begynner å bli fest hele uka er det helt feil. Er bare tull å si at en øl eller to skader ingen, det er sånn det begynner for de fleste alkoholikere. Først bare helgen, så bursdager, bryllup, for å feire ny jobb, for at man har kjøpt ny bil, for at det er sommer, for at det er jul - er alltid en unnsyldning - og plutselig så er det lørdag hele uka. Når mannen heller velger å skape ufred i huset enn å kutte ut en pils til middagen - da er det problemer ute å går -da er pilsen blir viktigere enn familien. Jeg ville virkelig tatt en alvorsprat med han og evt. kontaktet hjelp/ familieterapi.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2007 #6 Skrevet 12. mars 2007 Tror du misforstår, han må ikke ha en øl hver dag men liker å ta seg en. Hender han går uten. Tror ikke han er en alkoholiker av den grunn. Syns det er helt greit jeg og det blir ikke ufred i mitt hus om han ikke får seg en øl, det er huset til HI og det er jo hun som skaper ufreden selv. En øl til maten er jo ikke akkurat en fest og noe man kan nyte med god samvittighet. Tror heller det er deg som har et meget anstrengt forhold til alkohol. Har du ikke hørt at et glass vin om dagen er faktisk bra for hjertet osv og det samme gjelder visst for øl i følge nyere forskning. Og vi har faktisk ikke bil, bor i storby i UK og så vi ser rett og slett ikke behovet, Så hvis noe skulle skje så tar vi taxi. Dessuten kan man kjøre her etter en pils eller to. Drikker nå i alle de sammenhenger du nevner uansett og ser ikke på meg selv som en alkoholiker. Tror det er vanlig for de fleste å drikke i bryllup, bursdager, feire ny jobb, jula osv. Tror det er deg som er untaket her.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2007 #7 Skrevet 12. mars 2007 hei du der over! Det kan hende hun siktet til min mann (jeg er trådstarter) Jeg føler innimellom at jeg er streng,men på den tiden jeg syntes det var greit at han tok noen øl,så utartet det seg veldig. Da ble det fredag,lørdag,mandag og onsdag. Fordi han skal feire noe,fordi han er glad,fordi han er sliten,fordi you name it! Alltid en grunn.... Derfor måtte jeg si at nok får være nok. Jeg orker ikke å vaske spy på rommet om natta. Ikke får jeg liv i han heller hvis det skulle være noe.... Det hender at jeg også drikker alkohol, Jeg er ikke helt avholds. Men jeg synes det bør nytes i selskap med andre,eller innimellom til god mat. Men ikke hjemme med tulla. Jeg synes ikke det er noe hyggelig når han sitter med ølen i hånda,mumler noe uforståelig og henger med hodet mellom bena. Det gir meg en dårlig følelse..... Han er apsolutt ikke slem eller noe,men likevel da! Huff!
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2007 #8 Skrevet 12. mars 2007 Og foresten...Jeg har jobbet med meg selv siden jeg var lita jente ;o) Hvis han går fra meg fordi han ikke får drikke uten at tulla har barnevakt,så mener jeg uansett at behovet er for stort... Før jeg satte forbudet så drakk han KUN hjemme,uten at det var andre her. Er det ikke vanlig at man drikker i lag med andre? Eller hvis man drikker hjemme så er det bare noen halvlitere? Ikke 14 vel? Jaja.....hva vet vel jeg om hva som er normalt eller ikke. Jeg vet bare at jeg ikke liker det.... - Trådstarter´n
m den lille Skrevet 12. mars 2007 #9 Skrevet 12. mars 2007 Øl og vin med måte syns jeg er ok, til og med bra, da det gir et naturlig og modent syn på alkohol - hos meg nytes det til mat (utenom akkurat nå da...). Men det er forskjell på et glass eller en flaske. Det skal ikke mye til før unger merker at mamma eller pappa oppfører seg annerledes (som du sikkert vet mye mer enn meg om). Jeg vil aldri at mine barn skal se verken meg eller mannen min fulle! Jeg syns derfor ikke du er for streng ved å ikke ønske dette for barnet ditt. Men vi kan jo ikke (uansett hvor mye vi ønsker) bestemme hva mannfolka våre kan gjøre; vi må finne det ut sammen. Kanskje han tviholder på ølen sin og "sluker hånda når du gir ham fingeren" fordi han ikke liker (som ingen menn eller mennesker gjør) å bli fortalt hva han kan gjøre eller ikke gjøre? Hva mener han om at dattera deres ser ham full? Han kan vel egentlig ikke mene at det er uproblematisk? Kanskje du kan prate med lege eller terapeut og se hva han eller hun sier om saken, og eventuelt ta med ham - kanskje det hjelper for ham å høre mer fakta + få muligheten til å diskutere med en tredje part? Dette kan bli stygt om dere ikke ordner opp. Sorry - langt svar. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2007 #10 Skrevet 12. mars 2007 Skjønner at du blir irritert og lei deg hvis han drikker seg full mange ganger i uka, men syns det hørtes mer ut som om han ønsket å ta seg en øl eller to noen kvelder i uka. Da mener jeg ikke at han drikker til han spyr, men koser seg med den ene drinken. Det var det jeg ville ha frem at det er helt normalt å drikke alkohol mer enn bare på lørdagskvelden men selvfølgelig med måte. Hvis det går så langt at han spyr og blir dritings hver gang han drikker, da er jo saken en helt annen. Da har han et problem og trenger nok hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå