Gå til innhold

Glukoseintoleranse/svangerskapsdiabetes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heia! Kan noen fortelle meg hva som er smart å spise/ikke så smart å spise når man ligger i grenseland for å ha for høyt blodsukker??? Er litt usikker, og særlig da om frukt og juicer. Skjønner jo at det er mye sukker i dette, men hjelper det om man spiser det sammen med noe? Enn fett da, har det noe å si?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man bør holde seg til grove brød, magert pålegg, bytte ut pasta med fullkornspasta, begrense inntaket av poteter, bare en til middag f.eks. Spise mye grønnsaker. Når det gjelder sukker, så lønner det seg å kutte helt ut søtsaker med rent sukker, eventuelt bytte ut til sukkerfrie. Drikke lightbrus istedenfor vanlig. Når det gjelder frukt og juicer, så trenger man ikke kutte helt ut, men heller begrense seg, kan ta "fem om dagen", men fordele det utover dagen, ett eple av gangen f.eks, og vente 2-3 timer til neste. Yoplait har en veldig god yoghurt med 0,1 % fett og nesten ikke sukker, fint hvis man er glad i yoghurt.. Styr unna juicer som er tilsatt sukker, hold deg til de som bare har ren fruktjuice.. Mosjon vil også hjelpe til å få ned blodsukkeret, hvis du orker det.. ;)

Skrevet

Ja, mosjon er absolutt bra.....Jeg har byttet ut brød med forskjellige grove knekkebrød, og gulosten som er "må ha" for meg har jeg begynt å kjøpe Lett gulost av. Bruker lett smør med planteoljer. og har byttet ut litt av juicen med kaldt vann med en sitronskive oppi. Lager alltid litt salat til middagen, og en liten salat under pålegget på knekkebrødet er jo også godt...+agurk og paprika, så ser det kjempegodt ut. Jeg klarer ikke alltid å være like sunn...men det som er viktig er å holde det jevnt.

Skrevet

Tusen takk for nyttige tips og råd!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...