Gå til innhold

Lite foster....

Anbefalte innlegg

Skrevet

hallo,. var på ul i går. Fant da ut at babyen er liten i vekt. veier kun 1600g i uke 33.

Skal på sjekk i 2 uker fremover for å se om den legger på seg. Morkaka var helt fin, uten forkalkning. Noen som vet hva de gjør om babyen ikke legge rpå seg====???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hm....ikke godt å si, skal selv på undersøkelse på sykehuset på tirsdan for vurdering, de ska da se hvor stor ungen er og slikt ( for eventuell igangsetting av fødsel 2 uker før termin) er veldig nyssjerig på hvor mye min veier, jeg er 34+2 uker nå.....

de sir at barn kan ofte bli små hvis foreldrene er små.....så du trenger jo ikke å bekymre deg, den legger på seg mye nå de siste ukene + at morkaka di var fin.

Skrevet

ja, vi er begge lange vi foreldrene nå. men jeg var lita da jeg ble født. var 48 cm og 3200g. Så det følger vel ofte mora..... Blir spennede å se. Selv har jeg bare gått opp 4kg i sv. skapet...

Skrevet

husk at d er ofte de feilberegner forsterets størrelse på UL måling.. er mange som har fått mye større unger enn d som er annslått på UL måling.. så er d jo oxo omvendt..

Skrevet

BÅDE JEG OG MANNEN MIN ER SMÅ OXO, SØNNEN VÅR VEIDE 3550 GR, OG HAN KOM 54 DAGER FØR TERMIN.

SÅ DET ER NBOK NORMALT MED. obs, så nå at jeg skrev med store bokstaver...sorry!!!! De kan være så små de vil, bare de er friske! og det er jo din, du har jo fått bekreftelse på det, så lykke til Happy_me! + at du ikke har lagt på deg så veldig mye.

Bare kos deg masse nå , og ikke tenk på det!

klem

Skrevet

Hei.. Tror også du ikke trenger å bekymre deg.. babyen kan jo legge på seg mye i mange uker til..:o) jeg derimot lurer litt på om min babygutt er litt i det minste laget. Nå er det bare 9dager igjen til termin den 19 og da jeg var på ul den 5.mars lå babyen under i vekst på -9%.. Legen sa at grensen var på -10%. BPD var på 99+1 og MAD på 99-10. Så vet ikke jeg. Jeg selv har bare lagt på meg rundt 10 kg. Håper bare alt er i orden:o) Får prøve å tenke positivt, men ikke så lett nei!

Skrevet

Jeg lurer litt på hvorfor dere har vært på ul så sent i svangerskapet? Er dette noe dere får tilbud om, eller er det fordi de merker at babyen er liten på vanlig kontroll?

Jordmor mente nemlig at tassen i magen var litt liten på forrige kontroll,og lurte på om det var grunn til bekymring... Men hun konkluderte med at det ikke var det. Men nå går jeg jo her og lurer voldsomt på om noe er galt med babysen. Har lagt på meg masse selv, og alt virker ok ellers. Har kun fem dager til termin, og vil jo ikke at den skal lide helt på slutten nå.

Skrevet

Tror det skal mye til før den er FOR liten, altså. Dersom de har mistanker om at den får lite næring (feks ved at kurven ikke stiger i takt), kan du sendes på ekstra ul for både å måle størrelsen på babyen, men også morkakefunksjon og næringsopptak. Jeg har feks fått målt blodstrømmen min, strømmen i navlestrenger, strømmen i barnets hjerte og hjerne. I tillegg babyens størrelse og fettlag rundt magen.

Vanligvis sier de at +/- 20% er innenfor grensen, og de vil ikke gjøre noe. +/- 10% er innenfor måleusikkerheten, og kan dermed være feilmålinger. Hos meg er det målt alt fra -4% via -1% til +10%... Forskjellige leger også, da..

Dersom de er helt utenfor grensene, evt at det ser ut som de flater ut mye på kurven i løpet av kort tid, kan det være aktuelt å få ut barnet tidligere. Dette gjør de ikke før de er sikker på at ungen er veldig liten.. Eller veldig stor.. Generelt gjør man minst mulig inngrep, kroppen fikser det meste. :-)

Lykke til!

Skrevet

jeg var på ul pga mistanke om rier natt til i går. Ble grundig undersøkt på føden for å utelukke dette, og da oppdaget legen av fosteret var i minste laget. Derfor var jeg på ul.

Jeg syns egentlig det burde være obligatorsik med 2 ul i løpet av svangerskapet jeg. En i begynnelsen, uke 16-20 og en sein f.eks uke 30-36. Det er nå min meining. Man går å bekymrer seg hele tiden vet du. Er derfor betryggende å ha vært på en ul og se at alt vokser som det skal. Som jordmor på fføden sa til meg i går; " Mye kan skje ved at man engster seg for mye". Og det tror jeg nok. Jeg har selv engstet meg endel pga liten vektøkning og liten mage. men jordmor påstod ingenting var unormalt da. Det som jeg sitter å stusser litt på nå, er hvordan iall dager jeg kan ligge bra over den røde streken på kurven på helsekortet, når ungen er så bitte liten...hm....

Skrevet

Sønnen min avr bare 2890 og 46 cm når han ble født i 2004...

Han er frisk og rask, men forsatt liten. Verken jeg eller mannen min er spesielt små.

Denne gangen ser det ut som jeg får en vesetlig større jente..

Tror neppe Philip veide mere enn din baby på samme tid, men husk også at de måler jo så mye galt... men bra de følger deg opp!

Skrevet

På min står det - 22% ...hva betyr det?

Skrevet

Jeg har også fått beskjed om at ungen min er liten, vekstavvik på 21 % , har vært på to ekstra ul og avviket har blitt større. Skal på ul til uka igjen , er i uke 38 nå, så er spent på hvordan det er nå. Happy_me: det at det står -22% er nok hvor stort vekstavviket er .

• 1 år senere...
Skrevet

hmm... Er 1o dager til jeg har termin... skal på sykehuset i dag, for jeg hadde veksavik på 10%, forige uke, men de sa de ikke gjorde noe før det var 22%! merkelig..

sliter med sv. kløe i tillegg. håper og føde normalt, men mulig de setter meg i gang i morgen... buu.. Men er det best for tassen i magen må de jo bare det..

har bare lagt på meg 7 kg der har vekten min stoppet helt opp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...