Susanne-75 3 gutter! Skrevet 10. mars 2007 #1 Skrevet 10. mars 2007 Noen som har barn med dette? Har prøvd den siste uken å finne ut hva som plager minstemann på 4,5mnd. Siste døgnet har jeg fått en ny baby i huset - ikke kasta opp en gang!! Vi har tykka ut melka og merket forskjell med en gang, han sover bedre og er generelt mye mer fornøyd!! Men hvor går veien videre, han må vel ha medisiner?? Er så lykkelig for å ha funnet ut av dette - har vært grusom å ikke få hjulpet han!!! Noen som vet noe om hva jeg kan forvente fremover og om jeg bør bestille legetime på mandag? Legen sa jeg burde komme tilbake om det ikke var bedring, men må jeg ikke det nå da?? Og hva med amming - vil jeg kunne amme som normalt hvis han får medisiner? Litt usikker nå..
Sessa ruger igjen... Skrevet 10. mars 2007 #2 Skrevet 10. mars 2007 Har ikke refluks unge selv men trodde det en stund og undersøkte derfor en del rundt det, så kanskje jeg kan være til hjelp likevel... For å teste om det faktisk er refluks må barnet gå med måleapparat i et døgn. Etter dette kan de konstantere refluks og jeg regner med at de ikke medisinerer før de ser hva målingen sier. Det at du tykker ut melka er jo ikke egentlig en medisin. Men hvis du må fortsette med dette så må du velkanskje gå over til å fullpumpe. Jeg ville absolutt gått til legen på mandag og si at du har tyknet melken og at det har hjulpet. For det kan jo uansett være greit å konsultere videre med legen rundt bruken av melkefortykkende midler. Jeg tror de som har refluksbarn her iknne har ment at det ikke har funket på deres barn, så kanskje gutten din bare har litt vansker med å holde på maten, og at han kommer til å vokse det av seg. Linea var ekstrem på gulpingen og i perioder følte jeg at alt som gikk ned, kom opp igjen. Jeg følte ikke at hun overspiste, men hun la godt på seg, så hun fikk i hvertfall i seg det hun trengte. Nå hører det til sjeldenhetene at hun gulper litt, mot nesten hele tiden da hun var yngre. Hun har rett og slet vokst det av seg, men det har gått så gradvis at jeg ikke er i stand til å si når det ga seg, kanskje hun var rundt 5 mnd... Jeg vurderte en stund å bruke melkefortykkende, men samtidig kviet jeg meg litt. Kanskje det var meningen at det skulle opp, kanskje jeg ikke skulle tulle med hvordan kroppen reagerer? Hva hvis hun likevel må få det opp, hvordan blir det når det er tykkere? Vil hun plages mer da? Jeg lot være og hadde i stedet et enormt forbruk av gulpekluter. Nå ligger de stort sett bare i skuffen. Jeg håper ting ordner seg for den lille gutten din og at jeg har vært litt til hjelp. Uansett ville jeg altså tatt kontakt med legen på mandag. Er jo alltid greit med en fagpersons mening.
3gounger Skrevet 10. mars 2007 #4 Skrevet 10. mars 2007 Hei! Jeg ville bare si som hun over at gulping/oppkast er veldig vanlig det første året. Minstemann her synes jeg nesten kasta opp iblant. Kunne ikke sammenlignes med de andre to. Heldigvis avtar det gjerne gradvis fra seks-syv-mnd-alder. Det er riktig at MYE oppkast, vondt i magen, svie i halsen og urolig barn som følge av dette kan være et tegn på reflux. Men dette er en diagnose de får først etter å ha fått lagt ned en sonde gjennom nesa og ned i spiserøret som de går med i ett døgn, samtidig som du registrerer soving, spising og skriking. Får han denne diagnosen, vil han få syrenøytraliserende medisiner. Tror jeg ville tatt kontakt med en barnelege, evt helsesøster hvis hun har erfaring med det, og spurt om fortylkning av melken. Har inntrykk av at en del almennleger svarer på slike spørsmål ut fra evt egen erfaring eller hva de tror er best. Men er det slik at du mener detter er reflux, kan du jo spørre legen om du får en henvisning. Lykke til!
Susanne-75 3 gutter! Skrevet 10. mars 2007 Forfatter #5 Skrevet 10. mars 2007 Hei og tusen takk for svar!!¨ Vet jo selvsagt ikke sikkert om han har refluks, håper jo ikke det, men ser det som veldig sansynlig. Har konferert med barnelege og han synes også det hørtes sånn ut. Han var tydelig plaget og sov nesten ikke på dagen, gråt om vi ikke bar han og vi brukte flere håndduker hver dag for å tørke opp oppkast. Nå er han helt fin. Har nesten ikke kasta opp - bare når jeg ammer og ikke så mye da heller, for han får tykk melk på toppen. Vi får se om de måler ph-verdien på han, men uansett må jeg vel en tur til legen:-) Har vært der MYE i det siste så håpet i det lengste å slippe! Men OM han har refluk så er det vel viktig å finne ut av det uansett om han er bedre nå. Men uansett: TAKK!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå