Anonym bruker Skrevet 10. mars 2007 #1 Skrevet 10. mars 2007 min manns ekskone kaller seg for alenemor selv om de har 57/43 ordning, der mor har 57 %. mor har i tillegg samboer. min mening er at en som kaller seg for alenemor/far må være alene om omsorgen. kanskje med en avlastningshelg i mnd. men hva kaller en da de foreldrene som har ca 50 % tid med barna hver? med eller uten samboer/ektefelle? bare lurer.
så var vi 4 Skrevet 10. mars 2007 #2 Skrevet 10. mars 2007 Du er jo alenemor/far selv om man har delt samvær. har du samboer/ektefelle synes jeg ikke du er alenemor/far lenger... tror jeg... Hvis man skulle ha kun avlastning en helg i mnd er det veldig få som er aleneforelder for den vanlige samværsplanen er jo annenhver helg og hver onsdag eller noe sånt.
Singelmamma og banden Skrevet 12. mars 2007 #3 Skrevet 12. mars 2007 Dersom man står oppført som hovedomsorgsperson er man aleneforsørger, enten man er mor eller far. Har man delt omsorg er de begge alene med barna, men får skattemessig fordel av det hvert sitt år, så fremt man ikke får barn med ny sambo, gifter seg, eller har hatt sambo i 12 mnd.
Gjest Skrevet 12. mars 2007 #4 Skrevet 12. mars 2007 i mitt hode er ikke det en alenemor, men det er nok fordi jeg selv er 100% alene. far bor i utlandet og ser sønnen 1 gang i året. de som har 50/50 er altså ut fra min definasjon IKKE aleneforeldre!
Korse76♥ Skrevet 12. mars 2007 #5 Skrevet 12. mars 2007 Ser du har greie på en del: så spør deg her jeg: Må barnet da bytte bostedsadresse hvert år for å få skattefordelen?
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2007 #6 Skrevet 12. mars 2007 Selv om foreldre deler 50/50 anser jeg de som aleneforeldre! De oppdrar jo vitterlig barnet alene, halve tida. Når man tenker på det øknomiske og stønader så er de pr definisjon ikke aleneforsørgere. TO vidt forskjellige ting!
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2007 #7 Skrevet 12. mars 2007 Så foreldre som deler 50/50 på et barn som ikke er i barnehage kan liksom ikke kvalifiseres som aleneforeldre, mens en som har barnet 100% alene er blir sett på en fullverdig aleneforsørger selv om barnet går i barnehagen fra 8-16? Har ikke noe i mot barnehage altså, men ville bare sette det på spissen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå