Anonym bruker Skrevet 9. mars 2007 #1 Skrevet 9. mars 2007 Jenta mi har fått grøt i 2 uker nå, og innimellom litt potet. Er oppe i 1/2 porsjon to ganger daglig. Nå har hun ikke bæsjet siden mandag, og jeg lurer på om hun har forstoppelse. Ser hun presser og strever fælt, blir knallrød i ansiktet og presser leppene sammen, men ingenting kommer ut. Idag har hun nesten ikke villet ha mat heller. Dette er tredje dag jeg gir henne sviskemos, men det ser ikke ut til å hjelpe. Ringte helsesøster idag, som ba meg prøve maltekstrakt (blande i grøten), men er jo begrenset hvor mye hun får i seg av den når hun nesten ikke vil spise. Hun virker også misfornøyd. Har prøvd termometertrikset, og ut kom en kvart teskje, og det var ganske hardt og hun presset fælt for å få det ut. Hva gjør jeg nå? Venter på at noe skal komme ut eller prøver andre tiltak? Hvilke i såfall?
Murmeline Skrevet 9. mars 2007 #3 Skrevet 9. mars 2007 malt kan virke motsatt for noen. gir du maisgrøt? i så fall, vurder å bytte, noen for hard mage av mais. Prøv olje i grøten, en sunn og nøytral olje (sunnere enn malt, som er bare sukker, og glidemiddel for tarmen.) Har bare brukt sviskesaft selv, men det går an å gi litt, vente og se an reaksjon, gi litt mer etter et par timer, se an osv... (engangssprøyter er fint til dette). Går også an å massere litt rundt endetarmsåpningen, bruk litt badeolje.. (man skal ikke gøre dette hver gang, ellers kan de bli "avhengig") Mat-intro fører som regel (tror jeg da...) til noe mage-styr, de må venne seg til grøten, de er jo bare vant til melk..
tulleku *Oda-06 Alma-09* Skrevet 9. mars 2007 #4 Skrevet 9. mars 2007 Sviskesaft har funka bedre her i huset enn sviskepure. 7-8 teskjeer, så har det pleid å komme ut etter et par timer. Ellers har jeg lest noe her inne (eller har jeg drømt at jeg har lest det?) at man skal massere med en qtip me litt olje på bare rundt åpningen. Har prøvd det en gang på snuppa når vi hadde hatt en ukes stopp, da gikk det bare 10 min så var bleia full. Hehe. Lykke til:)
Jente 28 Skrevet 9. mars 2007 #5 Skrevet 9. mars 2007 Jeg har en gutt som ikke hadde avføring på eget initiativ de første 3 mnd, måtte inn med et febermål og vips så kom det en hel masse. Snakket med legen min om det siden jeg var litt bekymret om han noen gang ville klare å få det til uten min hjelp, men legen sa at det var ikke noe å tenke på. Det ville komme av seg selv en dag og det gjorde det. Har og ei venninne som brukte mini klyx på sin baby de første mnd, han klarte det plutselig og helt greit selv en dag..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå