Gå til innhold

Hva er best? nugatti...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi nekter å spise skive, hun liker det ikke. Kan spise knekkebrød, men skal da kun ha smør på. Jeg har ikke gitt henne nugatti, men tror nok at hun vil spise skive med dette på. Så er det best å gi henne skive med nugatti, eller ingen skive i det hele tatt? Frokostblandinger blir hun bare løs i magen av.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke gitt henne nugatti, da er det bedre med skive med kun smør. Er jo ikke riktig næring i nugatti, så da mener jeg smør er bedre, så slipper du sukkeret, og et barn som kun skal ha nugatti...

Skrevet

Hun spiser ikke skive. Men hun kan spise ett knekkebrød med smør i stedet for skive. Men ett knekkebrød er jo ikke mye da. Jenta mi har aldri fått nugatti hjemme før av den enkle grunn at det ikke er sunt...men det er jo mye næring i skive.

Takk for svar.

Flere synspunkter?

Skrevet

Min jente spiser en brødskive til frokost, får hun nugatti spiser hun 4-5....hehe

Så her er det nugatti bare hvis hun har dårlig matlyst hvis hun er syk e.l.

Tror det er dumt at deg å begynne med det fast. Da kan hun kansje få et knekkebrød med smør først, spiser hun opp det får hun en halv skive med nugatti?

Skrevet

Her i huset har vi fast regel, nugatti på en skive, en gang i uken. Funker kjempefint! Hun VET at hun ikke får det ellers.

Har du prøvd å lokke med andre pålegg? magerprim, ost, skinke, er jo så mye godt.

Enn med forskjellige skiver? Kanskje hun ikke liker de med frø i f. eks?

Prøv forskjellige brød, grovbrød, kneip, osv.

Skrevet

Her i huset får de nugatti på brødskiven til frokost, men bare hvis de spiser en skive med noe annet først. Jeg mener frokost er viktig, og spiser de nok til frokost, spiser de godt resten av dagen også.

Men somregel er det bare til frokost de får det, og det er ikke alltid de vil ha heller.

Gi henne nugatti du, gjør ingen skade det. Det er jo bedre enn ingenting da. Ett knekkebrød metter jo ikke så mye. Men har du prøvd alt annet da? Det finnes jo mye forskjellig pålegg.

Skrevet

Har prøvd masse forskjellig pålegg. Det er skiven hun ikke liker. Har også prøvd forskjellig brød, men uten hell.

Takk for svar :)

HI

Skrevet

Ikke gi nugatti. Jeg har en datter som nå er 4 år. Hun har alltid vært kjempekresen på mat. Hun har heller ikke vært så begeistret for brødskive, men spiser knekkebrød. Det er vel ikke noe galt med knekkebrød? Jeg vil tro det er mye mer sundt enn mange av de brødtypene som unger spiser. Det forutsetter jo at man velger den grove sorten. Knekkebrød med smør har vært gourmetmåltidet for datteren min. Det har vært veldig kjekt mtp ettermiddagsmåltid i barnehagen. Vi har sendt med en pakke knekkebrød og smør som hun har i kjøleskapet der. Ergo slipper vi å kaste masse brødmat.

Nå har hun utvidet reportoaret gradvis til kaviar, brunost, hvitost, salami, skinke og kokt egg.

Poenget er at ingen barn sulter frivillig. Jeg tror vi gjør kresne unger en bjørnetjeneste hvis vi gir de masse søtt å spise istedet for at de gradvis utfordrer smaksløkene.

Skrevet

Knekkebrød er jo ofte sunnere enn skive da, hvis du gir fullkorns-knekkebrød. Hadde helt klart gitt det med smør i stedet for skive med nugatti! Hvis hun er sulten så spiser hun, ikke stress med det. Jeg har vært dagmamma i flere år og noen av barna her spiser bare her, ikke hjemme for der står mamma og pappa og sier direkte eller indirekte: spis, spis, spis.... da hadde vi alle mistet matlysten...

Lykke til !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...