Gå til innhold

trenger enkel strikkehjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

står i oppskriften at jeg skal ha glatt strikk, jeg trodde det vardet samme som rille(fram og tilbake) eller er det samme som rettstrikk?

håper noen kan hjelpe meg nå, skal strikke babyteppe fra sandnes garn

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glattstrikk betyr at det er bare rett på ene siden og bare vrangt på andre. Så hvis du strikker på rundpinne og i rundning, så strikker du bare rett. Strikker du frem og tilbake blir det annenhver rett og annenhver vrang, slik at det blir rett på ene siden, hvis du skjønner. Rillestrikk er vel hvis du strikker rett frem og tilbake (ikke rundt). Da blir det rett på ene siden av den ferdige lappen og vrangt på den andre. Ble du klokere? :)

Skrevet

høøres ut som du kan dette, hvordan strikker jeg glattstrikk. kan kun rett og vrang(rille)

har pinner til å strikke på

setter stor pris på hjelpen din

Skrevet

Kommer an på om du bruker rundpinne eller om du snur arbeidet. Hvis du strikker rundt er det bare å strikke rette masker hele tiden, så blir det glattstrikk. Hvis du snur arbeidet må du strikke en pinne rette, og så en pinne vrange, slik at det bare blir rette masker på den ene siden :)

Skrevet

Ja det var litt bedre forklart av tingeling. Du skriver at du har pinner å strikke på, og skal strikke et teppe. Så da skal du nok strikke frem og tilbake, altså når du kommer til enden av pinnen snur du arbeidet og strikker tilbake. Da må du strikke annenhver pinne rett og vrangt (hvis du vet hvordan du strikker en vrang maske?)

Skrevet

Super link tingelingen!!!!!! Den havnet i Favoritter.. :)

Skrevet

setter stor pris på hjelpen fra dere men noe gjør jeg tydeligvis feil. har lagt opp masken strikker en pinne rett, snur pinnen og strikker en ny pinne vrang og får rett og vrang på begge sider. kan dere forklare meg hvordan jeg gjør det med pinnene?

føler meg dum nå, men vil få til dette jeg å.

tusen takk for at dere er så snille

Skrevet

hmm...se på den linken jeg la ut og dobbeltsjekk at det du strikker som vrange virkelig er vrange og rette virkelig er rette, for det høres ut som om du gjør det riktig :)

Skrevet

jeg fant feilen, jeg holdt tråden bak istedfor foran.http://www.garnstudio.com/lang/no/skole/strikk_vrangemasker.php

tungvint å flytte tråden fram hele tiden, men får det til da.(ramler bak samtidig som jeg flytter løkka

Skrevet

Jupp, rette masker går litt raskere. Hvis du har god motorikk på begge hendene kan du også strikke fram og tilbake uten å snu pinnene - da kan du strikke bare rette. Jeg pleier å gjøre det, men ikke alle som får til det da :)

Skrevet

hvordan holder du tråden og maskene når du strikker tilbake?så kan jeg prøve å se om det er enklere for meg.

Skrevet

jeg bare bytter på hvilken hånd som holder tråden og hvilken som styrer pinnen liksom...sånn at det blir speilvendt tenker jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...