Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svigermor er veldig syk og kommer til å dø innen et par dager og jeg lurer på hvordan jeg skal fortelle dette til sønnen vår på 2 1/2 år at nå er farmor død.. Han forstår jo veldig mye, men vanskelig å finne en måte som han ikke blir redd av som; nå sovnet farmor eller farmor var så syk osv.. så han blir redd for å sove eller bli syk..

håper på råd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde sagt at hun nå var død. Hadde ikke brukt uttrykk som sover eller syk.

Hadde også fortalt at hun nå var i himmelen og kikket ned og passet på ham.

Hvis han lurer på hva død er så hadde jeg forklart at man ikke lever evig og at de fleste ikke død før dem er veldig gamle.

Dette kommer vi iallefall til å si til våre som kommer til å miste sin onkel etterhvert. (kreft ) Hvis dem er store nok kommer vi også til å snakke om sykdommer og forklare at noen sykdommer er veldig alvorlige og ikke slik som bare feber og hoste.

Du får også lånt barnebøker på biblioteket som vedrører dette emnet.

Skrevet

Jeg har ingen erfaring, men det finnes en fin bok som heter "Farvel, Rune". Dette er en barnebok for de minste om døden. Du kan jo flette farmor inn i temaet. Ville fortalt sannheten så godt det lar seg gjøre. Du kan jo fortelle at farmoer har reist til englene og at hun passer godt på ham uansett hvor hun er.

Veldig flott om du kommer tilbake å fortelle hvordan det gikk. En slik episode er jo noe vi alle før eller siden må gjennom.

Skrevet

Jeg synes også du bare skal si at hun er død. At hun er død fordi hun var gammel og syk.

Den boka som nevnes her er veldig fin også, så den kan man kanskje lese i tillegg.

Skrevet

si det som det er!

ikke si at hun har reist, er syk eller har sovnet... som du selv sa, han kan bli redd for disse tingene senere.

du kan si at når farmor er død så kan hun ikke leke med han mer, eller spise mere osv..

jeg leste dette i en bok om barn og sorg som jeg ikke husker hva heter, fikk låne den av ped.leder i bhg.

vær ærlig med han!

det sto også i den boken at barn under 5 år ikke forstår at døden er for alltid, så han kommer nok til å spørre om farmor...

lykke til alle sammen, det er trist at farmor skal dø..

Skrevet

Tante ongan mine møsta farn sin i fjor vår. Di vesst han va på sjukhus da (drøpp), og ho sa bærre tel dem at hn va død... å så spurt ho om di vesst ka det betydd... eldste på fem svara at da kommer han aldri telbake... ho på tre skjønnt vel egentli ikke nå av det...

Vil bærre sagt at ho e død og ikke kommer telbake, men at ho har det bedre nu førr at ho va så veldi syk. Enkelt å greit.

Lykke tel...

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...