Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fannt dere ut at babyen hadde astma? Og hvilke symptom hadde den? Og merket legen det meden gang? er redd babyen vår har fått det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er sjelden noen får astmadiagnosen før 2 års alder. Jeg har 2 gutter med astma.

Førstemann hadde stadig falsk krupp og asmatisk bronkitt da han var baby. Men astmadiagnosen fikk han først da han hadde sitt første ordentlige astmaanfall som 2-3 åring.

Andremann fikk diagnosen da han var 6. Da hadde jeg vært hos legen flere ganger fordi jeg mistenkte astma (Han ble fort sliten og var skikkelig treg ved anstrengelser)....men ble avvist med at NEI de hørte ikke noe til det. Krevde spesialistundersøkelse da han var 6, og legen HØRTE astmaen med en gang.

Skrevet

Hei.

Gutten vår har melkeallergi og trolig sitrusallergi. Han har begynende atopisk eksem rundt munnen, og tydelig hudfold under øyet som indikerer atopisk eksem. Barnelegen lyttet i går på han og spurte om jeg hadde tenkt på astma, jeg er sykepleier og jobber til daglig med denne barnelegen. Neei, sa jeg. Så har jeg tenkt i ettertid at tanken har jo streifet meg. Han ble skikkelig syk i slutten av jan, med hoste og høy feber. deretter fikk han vannkopper og igjen hoste. Har liksom hatt litt hoste siden sluten av januar.har merket han hoster mer når han leker, anstrenger seg. Eller at det høres slim i luftveiene etter litt lek, så går det ei stund så hoster han det opp. Han blir litt tungpusten under lek, men er utrolig aktiv og beveger seg hele tida. Om natta så hoster han litt slim og sover videre eller våkner. Dette er vake symptomer som ikke trenger være astma, men jeg skal jo følge med videre. Det eneste symptomet som det kan starte med er nettopp hoste om natta, deretter blir det pustebesvær ved anstrengelse, og pipende utpust. pressende utpust på en måte. barnet anstrenger seg for å få ut lufta. Går fint å puste inn, verre å få den ut. Kan bli en episode der barnet får angst pga pustebesvær, blir blå og bruker mye krefter på å puste. respirasjonsfrekvensen er ofte noe forhøyet, og av og til har de inndragninger ved brystkassen som tyder på anstrengt respirasjon. Mange forskjellige symptom, det beste du kan gjøre er å ta kontakt med fastlegen om du er bekymret for om det kan være noe. Som jeg skrev kan det eneste symptomet på små barn være hoste om natta... Lykke til, så håper vi at ingen av barna våre utvikler astma;) Prøv å unngå ting som kan disponere for asma, som eks tobakksrøyk, husdyr, støv, lufte godt i rommet, lufte dynene godt og lignende;)

Skrevet

Minste Blommangutt har astma.

Hadde først et par runder med falsk krupp. Etter den andre runden hadde han svørt lett for å bli tett (var da 8 mnd) - særlig tung på utpust. Fikk da resept på ventolin som han trengte litt av i perioder med luftveisinfeksjoner. Da han var 12 mnd ble han skikkelig tett og med inndragninger på mage og hals. Ble da satt på flutide (langtidsvirkende) - det tok litt tid før den virket så han ble da lagt inn på barneavd på sykehuset i et døgn med diagnosen astma.

Astma behøver ikke være en diagnose de har fo alltid. Noen har bare en episode, andre en sesong, og noen vokser det av seg etterhvert.

Nå får han kun ventoline i forkjølelsesperioder, flutide får han morgen og kveld (ett puff) - når han er forkjølet får han to puff morgen og kveld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...