Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

når er det størst sjanse for krybbedød?? stemmer det at det er 2 - 5 mndr????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke de første 48 timene da?

Skrevet

Hej

Jeg er fra Danmark, og min sundhedsplejerske siger, at efter 4 måneder aftager risikoen meget kraftigt.

Husk på at det kun sker for en meget lille procentdel - i princippet er der vel større chance for at blive kørt ned ...

Men det er jo nemt nok at sige, jeg var selv meget vågen hver nat, mens min dreng var lille.

Kh Christina

Skrevet

De fleste dør innen de er 6 mnd. Men kan skje mye lenger også, tror det er nesten 2 år..

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Det her er bare mine egne tanker, så ikke ta de som fakta! Jeg ville tro at sjansen er størst når barnet kan rulle fra rygg til mage, mens det fremdeles ikke kan rulle fra mage til rygg.

Fant det her på ssb, så du kan søke selv:

http://statbank.ssb.no/statistikkbanken/Default_FR.asp?PXSid=0&nvl=true&PLanguage=0&tilside=selectvarval/define.asp&Tabellid=03244

Heldigvis har tallet på barn som dør i krybbedød sunket kraftig!!!

Skrevet

Jeg tror at krybbedød på litt større barn ofte er at de har utviklet en bedre motorikk slik at de ikke lenger ligger der du la de. De kan lettere sulle seg inn i dyner, sengekanter osv.

Skrevet

Jeg synes å huske at jeg leste i en eller annen medisinbok (har søster som studerer til sykepleier, smuglest i hennes bøker) at det statistisk sett er flest krybbedødtilfeller FØR 4 mnd.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Her kan du lese om spebarnsdødlighet på ssb:

http://www.ssb.no/vis/samfunnsspeilet/utg/200303/06/art-2003-06-20-01.html

Kopierer litt av teksten:

Spedbarnsdødeligheten er i dag på et minimum

Spedbarnsdødeligheten er sunket sterkt siden begynnelsen av 1900-tallet. Det har vært en nedgang i dødeligheten i løpet av barnets første levemåned, men ikke i så stor grad som for dødsfall etter første levemåned. De fleste dødsfallene blant barn 1-11 måneder, i første del av århundret, skyldtes infeksjonssykdommer. I dag utgjør disse en minimal andel av dødsfallene. Krybbedødsfallene, som viste en økning på 1980-tallet, har gått ned. De fleste spedbarnsdødsfall i dag skjer i løpet av barnets 4 første leveuker. Disse skyldes i hovedsak medfødte misdannelser og tilstander og sykdommer som oppstår under eller kort tid etter fødselen.

Skrevet

den største risikoperioden for krybbedød er 2-4 måneder. Krybbedød er sjelden 1. levemåned og etter 6 måneder, men kan forekomme opp til 2 år.

Skrevet

Nei, det har forekommet opp til 6 år, men det er selvsagt så sjelden at det ikke er verdt å tenke på. Jeg vet om et tilfelle der ei jente døde natta etter 4-årsdagen sin. Men sånne ting går ikke an å tenke på, for det er så uhyre sjelden. En går jo ikke rundt og passer på at ungene ikke får en meteor i hodet heller!

Men: når noen sier at det er så sjelden de første månedene at en ikke skal tenke på det, er jeg ikke enig. Da det døde 150 unger i året, var dette et så stort antall at det ikke kan sammenlignes med sjansen for å bli påkjørt. 150 er ganske mye, og grunnen til at antallet har gått ned, er etter all sannsynlighet at ungene ikke lenger legges på magen når de skal sove.

Skrevet

Faktisk forekommer krybbedød opp til 14 år... Dersom man skal pirke...

Årsaken til det er jo selvfølgelig at krybbedød er en term man har benyttet på barn som har dødd uten at man har funnet årsaken og alderen har sunket i takt med at kunnskapen har økt.

Skrevet

Man kaller det vel ikke krybbedød etter at barnet har blitt 1 år. Det skjer med mennesker i alle aldre at de plutselig bare dør. Ikke ofte, men det skjer dessverre..

Skrevet

Ved å sjekke definisjon på det i et gammelt leksikon jeg har her så fikk jeg opp det:p

Men som sagt, GAMMELT;)

Skrevet

Jo da,det kalles krybbedød over et år. Mannens søskenbarn døde i krybbedød 4 år gammel. Vet ikke hvor langt opp betegnelsen brukes, men ble iallefall brukt på ham.

Skrevet

Forferdelig vondt tema dette her, men når barnet dør etter fylte 1 år, og de ikke finner noen grunn er det vel krybbedød da også? Krybbedød er vel betegnelsen som brukes når noen dør uten forklaring på hvorfor? Hjertet stopper, punktum finale. Og mennesker dør jo hele tiden av uforklarlige årsaker; om en er baby eller i 20 åra, 40 åra osv. Så jeg tror at det vi nå sikter til er at en kan faktisk dø når som helst uten forvarsel og forklaring.

Men ellers når det gjelder selve krybbedøden som er temaet her, så har jeg forstått at etter 4 mnd er sjansen for krybbedød avtatt betraktelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...