MaMmA-Mø Skrevet 8. mars 2007 #1 Skrevet 8. mars 2007 nå har tulla mi på 4,5 mnd fått 1 grøtmåltid pr. dag i over en uke, kan jeg nå begynne og gi middag i tillegg, eventuelt et grøtmåltid til på kvelden? hun har bare lagt på seg 140 gram på 2 uker!!er litt bekymra for at hun skal få litt lite næring!
Libido- Skrevet 8. mars 2007 #3 Skrevet 8. mars 2007 Synes også du skal spørre på helsestasjonen, siden babyen din er så liten for alder. Ligger hun veldig lavt på vekstkurven siden du alt har begynt med grøt? Jeg ville heller gitt mme i tillegg om du ammer. Det legger de på seg godt av, og er ikke skadelig for de sarte tarmene.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2007 #4 Skrevet 8. mars 2007 Ikke gi mme dersom du ammer, men øk heller på med et ekstra måltid med ca 2-3 ukers mellomrom. Så kan du passe på å amme ofte. Hvis du ikke ammer, men gir mme fra før, så er det vanlig å gi fast føde fra 4 mnd alder, og så øke på med middag/fruktmos og ekstra grøt med 2 ukers mellomrom. Men følg med om hun tåler det, og gi samme sort grøt og middag over lenger tid. Vent til 6 mnd med å introdusere annen type mat (som er beregnet for de over 6 mnd). Hvis du er usikker, så snakk med helsesøster, regner med at du veier på helsestasjonen?
Libido- Skrevet 8. mars 2007 #5 Skrevet 8. mars 2007 Vanlig å fast føde om man gir mme?? aldri hørt! Min fikk mme fra 5 mnd, men ga ikke mat før 6 mnd. Han ligger høyt på kurven. Derfor man skal være forsiktig med fast føde er jo pga at tarmene ikke er utviklet.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2007 #6 Skrevet 8. mars 2007 Det er jo anbefalt å begynne med fast føde fremfor mme etter tre måneders alder... !!
Gla-mor Skrevet 8. mars 2007 #7 Skrevet 8. mars 2007 Tips til alle som lurer på det med mat til spedbarn: Sosial-og helsedirektoratet har gitt ut en brosjyre med retningslinjer. Den kan du få på helsestasjonen eller laste ned her: http://www.shdir.no/publikasjoner/faktahefter/mat_for_spedbarn_15566 (Ved mme, gis fast føde fra 4 mnd)
MaMmA-Mø Skrevet 8. mars 2007 Forfatter #8 Skrevet 8. mars 2007 hs sa bare at vi skulle følge litt med henne..hun har fulgt kurven sin greit før siste veiing..da begynte det og flate litt ut.. har også hørt at man heller skal begynne med fast føde framfor og gi mme, jeg ammer henne enda...også nekter hun og ta flaske, så får ikke i henne mme,har prøvd!
Kjerringhelvetet <3 Skrevet 8. mars 2007 #9 Skrevet 8. mars 2007 Vi begynte også å gi fast føde ved ca 4 måneder. Dette fordi jenta vår var så utrolig interessert i alt vi voksne spiste, samt sov dårlig om natten og våknet for pupp med halvannen times mellomrom. Hun er stor og lang og trengte ellers ikke noe ekstra. Jeg ville gitt tulla litt mer grøt, jeg, hvis hun vil ha. Du kan jo tilby henne litt grøt om kvelden. Er hun sulten, vil hun sannsynligvis spise den. Våkner hun ofte for pupp om natta, forresten?
MaMmA-Mø Skrevet 8. mars 2007 Forfatter #10 Skrevet 8. mars 2007 det varierer veldig egentlig.. men fra klokken 3 på natta blir d vel amming hver halvanna time ca...
Kjerringhelvetet <3 Skrevet 8. mars 2007 #11 Skrevet 8. mars 2007 Da kan det godt hende hun vil ha mer mat om dagen. Ville likevel fortsatt med amming om natta hvis jeg var deg.
Gjest Skrevet 8. mars 2007 #12 Skrevet 8. mars 2007 hei hei... Vi var på helsestasjonen på tirsdag og snakket med helsesøster om det.. hun sa at når et grøtmåltid var godt etablert kunne man begynne med f eks middag når hun er fem mnd ( vi ksla øke til en posjon grøt på en uke...). men om hun virker mer sulten så kan du jo sikkert prøve eller ringe ned på helsestasjonen å spørre om råd. når dte gjalt vektoppgangen hennes så sa helsesøster at de nå er i en alder der de ikke legger på seg like mye som før. men det kan jo være lurt å snakke med helsesøster da.. så er du sikker. for det kan jo være litt variert:)
tulla79 Skrevet 8. mars 2007 #13 Skrevet 8. mars 2007 Heisann:) først og fremst spør på helsestasjon.. men småen min hadde ein periode der ha gikk lite opp...dette var i 4mnd alder..Da sa de på helsestasjonen til meg at dette var normalt... Kunne begynne med middag rundt 5mnd alder..(da hadde eg gitt grøt sidan han var 4mnd) men,,meiner å ha lest at ein kan begynne med middag når det har gått greitt med grøten i nokon veker..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå