Gå til innhold

plis kan noen svare meg:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 1år15mnd. tåler ikke at jeg sier nei til henne hun blir rasende sent, jeg bruker å si nei og setter meg og så ned og forklarer henne hvorfor ting ikke er lov, men hun raser og det tar veldig lang tid før hun slutter og skrike og rase.Jeg kan jo ikke kose med henne etter jeg har sagt nei? ¨å hva kan jeg gjøre når hun skriker som en galing nesten hele dagen, fordi hun gjør ting hun ikke har lovtil.

En ting til med det samme.Jeg passer en gutt på samme alder og foreksempel kan jeg si til han når vi er ferdig å skifte på bleie, at kom sågår vi på stua eller rommet,så tar jeg og leir han i hånden og han kommer. Hvis jeg gjør det med jenta mi, da bare blir hun rasende sint, hun vill ikke holde i hånden.

Hva skall jeg gjøre, jeg blir snart gal??????????????????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ingen som gidder å svare meg............:9

Skrevet

Jenta di er i en alder (som varer i flere år fremover nå!:) der hun tester deg ut, og finner ut om grensene dine er konstante. Det handler om trygghet, og det er derfor viktig at du står på ditt. Det at du setter grenser, og viser at slik er rutinene og reglene, det gjør henne trygg på at livet rundt henne er stabilt og trygt. "Slik gjør vi det", forutsigbart og tydelig. Slik du beskriver det, så oppfatter jeg at du gjør ting på en fin måte, forklare henne årsaker til nei, og i tillegg inviterer til kos. Ikke la deg avvise selv om hun hyler, gi henne litt tid og inviter henne inn igjen. Det er viktig at du som mor er tålmodig, og som sagt, ikke lar deg fornærme og avvise. Og hold på grensene du setter, ikke la deg overtale til å gi etter. Da er løpet kjørt og du får slike raseriutbrudd. Og la henne rase fra seg en stund, før du kan prøve å avlede henne til en annen aktivitet eller kos. Hva med å foreslå feks lese en bok etter bleieskift. Og si "kom så går vi inn til stua og leser i boka" samtidig som du invterer henne til å holde i hånden din som du strekker ut. La henne velge selv om hun vil eller ikke, ikke tving henne. Bare fortsett å inviter henne til å holde i hånden i situasjoner det passer, til slutt vil hun nok finne ut at det er trygt og koselig å leies med.

Jo, du kan kose med henne fordi om du har sagt nei til en ting. Det er kanskje da hun trenger kos... Derfor la henne rase en stund, avlede henne til nærhet og kos via feks en bok, fotoalbum (som er veldig populært i denne alderen) eller en tegnefilm på tv. Sitte i fanget og slappe av. Det bruker jeg om min jente på halvannet år å gjøre mye. Spesielt de dagene hun er sliten, trøtt og sinna på alt og alle. Stikkordene er tålmodighet, trygghet, forutsigbarhet, konsekventhet og kos! :)

Lykke til!

Skrevet

Takk for hjelpen.

Skrevet

Jeg vil nå tro ut i fra det du forteller at du har en jente med MYE vilje.. Jeg har det jeg også, og opplever også at hun legger seg ned og griner, slår i gulvet osv om jeg sier nei.

Jeg tror det er viktig at du er konsekvent, at du ikke gir etter. Vet det til tider kan være fryktelig frustrerende, men har hos oss vist resultater...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...