Vildur Skrevet 8. mars 2007 #1 Skrevet 8. mars 2007 Trenger råd i forbindelse med nattavvenning... Gutten min er 6 mndr. og spiser fortsatt 3-4 ganger om natta (legges 18. 30, står opp i 7-tida). Han følger vekstkurven sin fint og er ikke tynn. Får full porsjon grøt på kvelden og vi skal nå begynne med et grøtmåltid til. Helsesøster mener at det er på tide med nattavvenning nå, og at han ikke trenger mat mellom 18. 30 og 7. Jeg er veeeldig klar for mer søvn, men gruer meg veldig til avvenningsprosessen. Håper i det lengste at han skal sove rundt av seg selv, men tror vel egentlig ikke det skjer. Han har nok vent seg til at det er veldig behagelig å våkne for pupp og mamma-nærhet...(er så trøtt at jeg som regel sovner mens jeg ammer, våkner opp en stund etterpå med lillegutt snorkende inntil meg). Det hjelper forøvrig ikke med smokken når han våkner, han hylskriker og skal opp! Hva synes dere? Skal jeg manne meg opp til å starte med nattavvenning???
kozegutt 06 med februarspire:) Skrevet 8. mars 2007 #2 Skrevet 8. mars 2007 Sånn gjorde vi det vist du tenker på og nattavenne.... Vi tok det en helg når sambo hadde fri, jeg låg meg ut på sofaen (har bare et soverom) mens sambo styrte med lillegutt i 3 netter. Etter at han var komt i sengen sin ca.kl 19.00 fikk han ikke komme opp eller få pupp før kl.06 neste morning, Jeg var tenkt at jeg skulle gi han et måltid før jeg låg meg her kveld men det ble vi frarådet av helsesøster for da kunne han bli forvirret og nattavvenningen kunne bli vanskeligere. Korfor skal han få et målid men ikke neste måltid når han vil ha? Det samme gjaldt vist med det og gi vann på natt, da får de liksom en belønning for og våkne. >Så her måtte vi bare være knallhard,men det funket kjempe bra, og alt i alt har det gått mye bedre en vi hadde trodd. Første natten var verst da våknet han ofte og skreik en del hver gang, sambo gav han tutten og koste med han på kinnet og snakkte med han i 1min,gikk bort i 5min,gjentok dette til han roet seg, Natt nr.2 var det halvparten så mye skriking,gjentok da det samme som natt en. Natt.3 våknet han bare et par ganger og gryntet,fikk tutt og sovnet igjen:) den natten var ho mor på fest:) (som jeg ikke har vært på leeeenge pga flaskenekt og storspiser på natt) Natt nr 4 låg jeg meg inn på soverommet igjen, han våknet et par ganger men fikk bare tutten og sovnet igjen. Det er bare til og hoppe i det,når du har gjordt det angrer du på at du ikke har gjordt det før. De våkner jo bare for at de får en beløning for og våkne, Nå våkner han som et lys hver morning kl.05.30 får pupp og sover en time til.
belli72 Skrevet 8. mars 2007 #3 Skrevet 8. mars 2007 Go for it! Jeg er helt enig med helsesøster - selv tok jeg nattavvenningen når han var rundt fire måneder, han spiste da to måltider. Tror faktisk det er vanskeligere å avvenne barna jo større de blir! Lykke til! Gleeed deg til sammenhengende søvn - det er helt himmelsk!
Ronja65 Skrevet 8. mars 2007 #4 Skrevet 8. mars 2007 Jeg har aldrig nattavvent noen av mine fire barn. De har bare gradvis sovet lengre og lengre i sin egen seng. Tror det gir trygge og rolige barn. Den minste er nå 11 mnd gammel og sover i sin egen seng, som oftest hele natten. Det viktigste er vel at man gjør det man selv mener er riktig. Babytiden varer så kort tid. For meg er det viktigt at ikke gå for fort frem. Men ta hver liten fase, der den føles riktig. Jeg nyter hvert sekund, da tiden går alt for fort....:-))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå