Gå til innhold

Hvor streng skal jeg være?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 4åring har vært bleiefri i ett år snart, og det har gått helt fint.

Men de siste to ukene har hun tisset seg ut endel, og i dag toppet det seg, hun hadde tisset seg ut tre (3!!) ganger i barnehagen, og jeg fikk DEN klesposen hjem med uttisset tøy... Da sa jeg fra at vi måtte dra for å kjøpe bleier, og hun ble helt hysterisk... Sa at bare babyer tisser seg ut osv.. Hvor hardt skal jeg "ta henne"??

vil jo ikke gjøre ondt verre heller.. Men synes heller ikke jeg skal la være å reagere, siden jeg mener det bare er tull at hun tisser seg ut, at hun holder seg så lenge at det går galt... Blir jo masse ekstraarbeid med 4 maskiner vask i kveld, utedress, ulltøy, strømpebukser osv...

Noen med erfaring?

Skal jeg lokke henne med noe? tisser du deg ikke ut idag kam du se en film, f. eks??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er helt greit at du snakker om bleier til henne, men jeg syns ikke du skal kalle henne for baby osv. eller skjelle henne ut på annen måte. Bare fortell henne stille å rolig at dersom hun fortsette å tisse på seg og ikke klarer å gå på do, så må hun begynne med bleier igjen. Si at det ikke er straff for at hun tisser på seg, men at alle som ikke klarer å gå på do må gå med bleier for at ikke klærne deres skal bli våte. Og dersom hun fortsetter å tisse på seg, så må du være konskvent om dette.

Skrevet

Hvis du mener det er best at hun har bleie på stumpen, så setter du henne i bleier igjen. Er ikke noe å lure på det vel? Det vil jo uansett kun gjelde for en kortere periode til hun igjen finner ut at hun skal gå på do.

Skrevet

Er du helt sikker på at hun ikke har pådratt seg en urinveisinfeksjon? Kanskje hun ikke gjør det for at hun er lat at det er en grunn til tissingen liksom? Men dersom du er helt sikker på at det ikker er noe fysisk galt med henne, at det bare er latskap så synd jeg ikke du skal love belønning eller noe slikt. Syns ikke barn skal premieres for å gjøre på seg. Hun er ikke for liten til å forstå at hun skal tisse på do, og hun er heller ikke for stor til å bli satt bleie på igjen ;o)

Skrevet

Hovedinnlegger:

Min mor mente også at det kanskje kunne være urinveisinfeksjon.. men tisser de seg ut av den grunn?? er ikke så kjent med den tingen der, har aldri vært plaget selv..

Men jenta mi sa igår at det svei når hun tisset.. men hun hadde no magetrøbbel i går, var litt bæsj i trusa også, tror hun hadde magesjuke...

Men idag tisset hun seg ikke ut i barnehagen , og vi var førnøyd alle sammen. MEN var uheldig i ettermiddag, kom seg på badet men ikke på doet.... spurte om jeg ble sint, stakkars...

vil ikke ta på henne bleier igjen, og hun selv er jo overhode ikke interessert i det. får se noen dager til...

Skrevet

Vel, jeg tror at dersom hun har urinveisinfeksjon, så kan det som hun sier svi når hun tisser. Om det er tilfelle så kanskje hun holder seg i frykt av at det skal gjøre vondt å tisse og dermed venter å så lenge at det går galt. Syns det er verdt å sjekke ut dette.

Ser at du ikke vil ta på henne bleier igjen, vel vet at det er mange forskjellige syn på det med bleier, men dersom du ikke er innstilt på å gjennomføre dette, ja så syns jeg heller ikke at du skal true henne med det.

• 2 uker senere...
Skrevet

Sønnen min hadde en slik periode, og han syntes det var så ydmykende å få på seg bleier at han straks ble flinkere til å gå på do. For hans del var nok årsaken mer latskap enn noe annet, så mye å gjøre, så mye å leke...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...