Anonym bruker Skrevet 7. mars 2007 #1 Skrevet 7. mars 2007 Jeg skal snart på 15 mnd kontroll med gutten min, og føler meg plutselig veldig usikker på om jeg vil gi ham mmr vaksinen eller ikke. Hører jo så mye forskjellig, og kan så lite om slikt selv. Har så langt gitt ham alle andre vaksiner, men er litt redd for denne. Noen med erfaringer eller litt peiling?
Sjalabais Skrevet 7. mars 2007 #2 Skrevet 7. mars 2007 Hvorfor er du skeptisk? P.g.a. saken fra Storbritania hvor en forsker hadde funnet en sammenheng mellom mmr og autisme? I tilfelle så kan jeg berolige deg med at forskeren har trukket tilbake rapporten i sin helhet. Han var kjøpt og betalt av en forelder som var overbevist om at barnet deres hadde blitt autist etter å ha fått mmr vaksinen. For å bevise dette, betalte h*n denne forskeren for å finne en sammenheng. Resultatet av denne falske forskningsrapporten gjorde at mange foreldre i Storbritania valgte å ikke gi mmr vaksinen. En stund etter dette fikk de et større utbrudd av meslinger med det resultatet at mange barn blei alvorlig syke og sliter med skader og ettersykdommer etter å ha hatt meslinger. Meslinger kan også være dødelig, før Norge begynte å vaksinere mot det døde det i snitt ni barn i året her i landet p.g.a. meslinger :-( Jeg har selv vært skpetisk til vaksiner og jenta mi skal være helt frisk (og ha vært det i noen dager) før jeg lar henne få vaksine. Om det er nødvendig med mmr vaksinen så tidlig som ved 15 mnd'er vet jeg ikke helt enda, og jeg må lese mer om det før jeg ser om L får den da eller om vi utsetter det litt.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2007 #3 Skrevet 7. mars 2007 Var bl.a. den saken ja, og det er ikke så lenge siden det var en lignende sak her i Norge, et foreldrepar med samme overbevisning med hensyn til deres sønn som hadde blitt autist. Visste ikke at forskeren fraStorbritania hadde trukket rapporten tilbake. Får kanskje lese litt mer om det jeg også.
Sjalabais Skrevet 7. mars 2007 #4 Skrevet 7. mars 2007 Ja, media elsker store skandaler og saker som vil ryste og sjokkere oss... Så de blir slått opp med store krigstyper. Tilbaketrekking av en forskningsrapport er ikke like "juicy" og spennende, så det får ikke helt den samme oppmerksomheten :-( Jeg jobber med autister selv, så derfor har jeg fått med meg (i den grad det er mulig) hele denne historien. Bare synd at dette er informasjon som ikke har nådd "alle andre" i samme grad, og gjør at folk er bekymret for ting de egentlig ikke trenger å bekymre seg for...
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2007 #5 Skrevet 7. mars 2007 Det er sant, lett å sluke all skremsel rått.
Gjest Skrevet 7. mars 2007 #6 Skrevet 7. mars 2007 Datteren vår fikk mmr vaksinen for snart to uker siden. Da var hun litt ruskete i halsen, men det gjorde ikke noe sa helsesøster. For to dager siden ( 1 1/2 uke etter vaksine) fikk hun noen grusomme kramper som ligner på feberkramper, (men kun rykninger i den ene siden). Noen sammenheng her? Hun har fremdeles stygg hoste, og er rød i det ene øret. Hvorfor er det så viktig at de må være helt friske før de setter sprøyten?
Sjalabais Skrevet 7. mars 2007 #7 Skrevet 7. mars 2007 De skal være friske for at en skal være sikker på at en eventuell reaksjon som kommer, kommer av vaksinen og ikke noe annet. I tillegg tenker jeg selv (som ikke er utdannet helsepersonell, og derfor strengt tatt ikke har noen spesiell kompetanse på det) at om babyen/barnet har en infeksjon i kroppen og i tillegg får tilført et virus (riktignok et svekket virus, men dog...) så innbiller jeg meg at det kan gi økt risiko for et værre sykdomsutbrudd. Dette er noe jeg selv tror og frykter, ikke noe noen har fortalt meg. Har dere vært i kontakt med lege/sykehus etter krampeanfallet? Hva sa i tilfelle de?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå