BeckyLou Skrevet 7. mars 2007 #1 Skrevet 7. mars 2007 Hei. Vi har fått beskjed om at gutten vår på 15 mnd har melkeallergi. Jeg har ingen erfaring med denne typen allergi. Lurer på om det er noen der ute som har noen tips og råd...? Hadde vært kjempe fint. Han er veldig glad i rismelk og soya yoghurt.. men jeg har hørt at så små barn ikke skal få soya produkter?? Blir veldig takknemlig for svar!!
Fruktmos- 2 prinsesser:) Skrevet 7. mars 2007 #2 Skrevet 7. mars 2007 Vi har testet ut melkefri diett (men hun har ikke melkeallergi heldigvis). Da fikk hun både soyamelk og rismelk (fikk ingen beskjed om at hun ikke skulle ha soya. Legen anbefalte faktisk soyamelk) I de store butikkene med litt utvalg, får du masse soyaprodukter: Melk, youghurt, desserter osv Bare husk å les varedeklerasjonen nøye. Det er mye "skjulte" melkeprodukter i ting. Det er melkeproteinene du må holde deg unna.
Sjalabais Skrevet 7. mars 2007 #3 Skrevet 7. mars 2007 Denne siden: www.utenmelk.no har veldig mye god informasjon :-) Er ikke sikker på soya, men har hørt at det inneholder noen proteiner (eller noe annet, husker ikke) som ligner på noe tilsvarende i kumelk, og om barnet reagerer på det vil det også reagere på soya. Tror også jeg har hørt noe om at små gutter kan ved bruk av mye soya bli sterile i voksen alder. Dette er jeg veldig i tvil om hvor jeg har i fra, så sjekk det mer ut selv for jeg er ikke sikker!
enern Skrevet 7. mars 2007 #4 Skrevet 7. mars 2007 Vi har melkeallergi-barn. Det er en liten utfordring å finnepå middag uten melk, og som hele familien liker. Man må styre unna en del ferdigmat, spesielt sauser og supper. Det går helt fint å bytte ut vanlig melk med rismelk, soya-, eller havremelk i matlagingen. Husk bare på at rismelka er søtere, og ikke passer i all mat. Vi er ganske nybegynnere vi også. Vi har fått tilbud om time hos en kostholdekspert fra helsestasjonen. Desuten får vi morsmelkerstattning (Nutramigen) på blå resept. Det er utrolig mye mat som inneholder soya, og derfor veldig kjedelig hvis man blir allergisk mot dette. Derfor er det en del som anbefaler å styre unna store inntak av dette.
husmorfrøken Skrevet 8. mars 2007 #5 Skrevet 8. mars 2007 Hei! Ser du har fått en del gode tips her. Har ikke barn som har påvist melkeallergi, men har det selv. Vanskelig å påvise på voksne da, men har slått ut på en prøve og reagerer kraftig på ost spesielt, som har mye melkeproteiner. Har en melkeintoleranse, er det laktosen, melkesukkeret som er problemet. Typisk ting voksne har (i tillegg til det). Men, da kan en fint spise bittelitt melk og gulost som er omtrent bare melkeprotein. Jeg tåler ikke soya heller, og tror faktisk jeg fikk melkeintoleransen min den veien. Jeg var nemlig vegetarianer i mange år og spiste masse soya produkter i god tro på at det var sunt og absolutt ikke noe helseproblem. Seinere, da jeg fikk problemer, leste jeg bl.a. på amerikanske nettsider at dette ikke var uvanlig. Mange små barn som hadde melkeallergi og som istedet begynte med soyaprodukter, utviklet allergi på soyaen også. Allergi er en immunreaksjon mot proteinet og et av melkeproteinene og soyaproteinet ligner visstnok på hverandre og trigger derfor samme immunreaksjon - allergi. Jeg tåler heller ikke havre noe særlig, så her går det mye i rismelk til maten. Bruker det selv til hvite sauser bl.a., og den søte smaken forsvinner i krydderet. Tåler barnet kokosmelk, så går det an å bruke rismelk sammen med litt kokosmelk (enten i pulver eller på boks, bare merk at en av pulvertypene har melkeprotein i seg). Når jeg lager kakao f.eks. lager jeg med rismelk og kokosmelk, da får en det nødvendige fettet sånn at det smaker. Ellers må en jo lage omtrent alt selv fra bunnen da. Finnes eget smør til å ha på brødet uten melk og soya, bruker det i kaker og boller uten problem. Håper det hjalp litt. Ville i allefall si at det er lurt å holde seg unna mye soyaprodukter, for ja er det ikke melk i et produkt så kan du vedde på at det er soya! Lykke til. Husk at det finnes sorbetis fra Hennig Olsen uten melk og at Berthas muffins med mørk sjokolade ikke har melk eller soya. Og Anthon Berg marsipansjokolade. Stort sett det jeg kjøper av søte ting.
BeckyLou Skrevet 11. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 11. mars 2007 Tusen takk for masse råd og tips! Dette er en helt ny hverdag, med masse utfordringer.. Men man blir vel vant etterhvert..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå