Gå til innhold

Bli gravid uten fast jobb?


2 prinsesser

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke fast jobb, jobber bare som vikar. min man har fast jobb.

er det flere som prøver å bli gravide uten at de har fast jobb? Er litt bekymret for økonomien, men vil så veldig gjerne ha barn, NÅ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

 

Ville ikke ha bekymret meg. Er i samme situasjon selv. Ble gravid i vikariat. Vikariatet mitt gikk faktisk ut da jeg var 3 mnd på vei. Da hadde jeg valg om å ta et nytt vikariat. Men i mitt tilfelle ble jeg sykemeldt ut resten av svangerskapet. Alt ordner seg! Om det skulle vise seg at vikariatet går ut mens du er gravid, så er det jo bare å skaffe seg et nytt. Om ikke det skulle bli mulig har du krav på dagpenger fra NAV. Både dagpenger og sykepenger gir rett til fødselspenger. Du må ha jobbet/vært sykemeldt/arbeidsledig i seks av de siste ti mnd for å få rett til sykepenger. Jeg ville absolutt ha hoppet på og prøvd å bli gravid. I vårt tilfelle ønsket jeg meg desperat fast jobb pga at vi også ønsket oss barn. Men den gang ei....2 år gikk og ingen fast jobb....Da vi endelig skulle begynne å prøve å få et barn så gikk ikke det heller....2 nye år og så runder med prøverør....Nå endelig er jeg gravid med ei lita tulle, og det er det aller viktigste i hele verden!! Man vet aldri hvor lett det er å få til å få et barn...så mitt råd er: Sett i gang!!! Vikariat gir like mye rett til fødselspenger som fast jobb! - Men må ha hatt inntekt 6 av de siste 10 mnd for at du kan få permisjonspenger og at far kan få sine 6 uker med permisijon :)

 

Lykke til!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrigerer:

 

Du må ha jobbet/vært sykemeldt/arbeidsledig i seks av de siste ti mnd for å få rett til sykepenger.

 

Mener at for å få rett til permisjonspenger/foreldrepenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg er også vikar og redd for å sette i gang.Ønsker jo fast jobb men har både hus og samboer med god inntekt.Vi ha barn nååå....har ikke lyst til å vente mer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykke til :) Jeg skal ta en prat med min samboer igjen å kanskje få slutt på disse p-pillene.....vil ikke ta de mer.Brekker meg nesten fordi jeg er så klar for å slutte.Vil ha baby nåååå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har termin om mindre enn 2 måneder, og har ikke hatt fast jobb.. ser ikke svart på det i det hele tatt! sambo har grei inntekt, engangsstønad hjelper jo veldig på :)

det ordner seg alltid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan synes dere det er å leve bare på samboeren? Jeg gjør det nå og synes det er litt problematisk å ikke kunne bidra økonomisk. Kjøper aldri noe til meg selv eller noe unødvendig. Men han synes det er helt greit at jeg ikke tjener noe. Det er jo forhåpentligvis bare for en periode og det blir vel litt bedre når vi får kontantstøtte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man er enige om at det er tid for barn, så ser jeg ikke problemet med å leve på samboeren en liten periode vist man må det. og om man ikke bidrar med penger, så kan man jo bidra med andre ting i huset, som mannen da slipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen jobber borte og dama jobber hjemme det blir jo det samme egentlig for tenk på alt det (mange av oss) gjør hjemme iforhold til mannen som vi ikke får betalt for :) Da er et greit å leve på mannen noen år for så å tjene penger igjen når barnet begynner i barnehage eller noe.

 

Skal selvfølgelig prøve å jobbe så mye jeg klarer men man vet jo ikke om man blir sykemeldt i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

jeg er gravid og ikke fast annsatt mer enn litt over 20%. men jeg jobbet som vikar og hadde en stilling på nesten 100% med det jeg jobbet i tillegg før jeg ble gravid. så ble jeg sykemeldt tidlig i svangerskapet. men stillingen min har jeg jo ikke siden jeg var vikar. men jeg får sykeepenger fra NAV, men står som sykemeldt fra en bedrift som ikke er den samme mer en gang. og får fpreldrepenger ut fra sykepengene mine + den faste stillingen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det ordner seg som regel på en måte.Må bare prøve å gjøre det beste ut av det.

Jeg tenker som så at det er bedre å være litt blakk noen år enn å vente så lenge at man kanskje ikke rekker å få barn.

Man vet jo ikke om man kan få barn hvis man ikke har prøvd.

Skremmende tanke egentlig.....huff

Vil ikke vente til det er for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...