Anonym bruker Skrevet 7. mars 2007 #1 Skrevet 7. mars 2007 Sønnen min er to år og går i barnehagen første året nå. Han er litt kresen når det gjelder det meste av mat, men noe liker han så i matpakka prøver jeg å lage noe jeg vet han spiser. I bh spiser de matpakka frem til halv ni og kl. to, kl halv elleve har de lunch som bh lager. Lillegutt er som regel i bh tidlig så han skal spise frokost der. Men så hender det ganske ofte at matpakken er full når han kommer hjem. Dvs. han har kun spist et måltid kl. halv elleve. Han har ikke blitt servert noe annet heller (hender de lager noe kos v spes anledninger). Gutten er jo utsultet når han kommer hjem..Gråter og er helt fra seg til vi får roet han nok til å få i han litt mat. Hva synes dere om dette? Jeg synes det er ganske fælt...
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2007 #2 Skrevet 7. mars 2007 Når henter du han da? Jeg henter ikke min før nærmere halv fem pga jobb og da har de spist et mellommåltid i halv tre tiden også. Min er også to år ov vil ofte ikke ha frokost i barnehagen og da får han ikke noe før elleve måltidet...
tuppemor-75 Skrevet 7. mars 2007 #3 Skrevet 7. mars 2007 om barnet ikke vil spise frokost i bhg, er det lite personalet kan gjøre. det samme gjelder ved kl.14 måltidet. men dere kan lage annen mat til gutten, feks. ha en havregrynspakke i bhg, så får han havregryn med feks. melk, eller pasta med litt grønnsaker, en yoghurt osv. istedet for skiver, hvis det kunne hjelpe. har de ikke fruktmåltid i bhg? om de ikke har, kan dere ta med frukt. ellers dere kan godt tilby han en skive når dere henter gutten, slik at han ikke er helt utsultet innen dere kommer inn døra hjemme.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2007 #4 Skrevet 7. mars 2007 Takk for svar (c: Vi sender alltid med frukt, og gjerne yoghurt el.l. også. Sender med litt mer enn det "normale" i håp om at han i hvertfall skal spise frukt el.l. Har aldri opplevd at han har "takket" nei til f.eks. yoghurt. Bh åpner kl. halv åtte og den første timen er de minste på store-avdelingen fordi de er få barn slik at de spiser frokost der. Mistenker at det er mer for de voksnes skyld enn de små men det er en annen sak. De store barna har ofte spist og det er mye bråk og støy der slik at de små ikke får så mye matro (er i samme rommet). De trenger jo ofte det. HI.
englegull Skrevet 7. mars 2007 #5 Skrevet 7. mars 2007 Hva sier barnehagepersonalet til at han ikke spiser da? Hvis han ikke spiser matpakka si, er du sikker på at han spiser i det hele tatt i løpet av dagen? Jeg synes absolutt det er personalets ansvar at barna får i seg mat og drikke i løpet av dagen!
Holly❄️ Skrevet 8. mars 2007 #6 Skrevet 8. mars 2007 Ja, her er det faktisk personalets oppgave og få i han mat. At han en og annen gang ikke er så sulten er greit, men ikke at han er skrubbsulten og oppgitt når han blir hentet. Sønnen min på snart tre spiser normalt, men kommer ofte hjem som din.. sint og frustrert, og veldig sulten. Skal ta det opp på neste møte, om de kanskje kan legge inn en brødskive eller to når de serverer frukt kl 14. De spiser nemlig klokken 09, og klokken 12. Etter det er det kun fruktbiter. Og hvis sønnen min har spist lite klokken 12, så er det klart han blir veldig sulten frem til klokken 16 når vi kommer og henter han. Ta det opp du, høres ikke noe hyggelig ut. Det er faktisk personalets oppgave og sørge for at barnet får i seg maten sin.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 8. mars 2007 #7 Skrevet 8. mars 2007 Prøv å variere litt til dere finner noe han faktisk spiser, han må jo ha mat.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2007 #8 Skrevet 8. mars 2007 Mener du seriøst at personalet i bhg skal sørge for å få i barnet ditt mat? Skal de trykke det ned i halshullet da eller?
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2007 #9 Skrevet 8. mars 2007 Det er jo DITT ansvar å sende med gutten noe han liker. Hvis han ikke spiser matpakka er det vel fordi han ikke liker det du sender med da... Hva skal barnehagen gjøre med det da? Lage ekstra mat til ditt barn hver dag? Og forøvrig er det helt normalt at avdelingene slår seg sammen på morgenen. Dette er for å spare på antall voksne som må komme tidlig for at voksen tettheten skal bli størst mulig på dagen da alle barna er der.
Lille Skrevet 8. mars 2007 #10 Skrevet 8. mars 2007 Jeg skjønner ikke helt greien her? Som jeg har forstått det spiser han lunsj som bhg lager halv elleve. Og det gjør han. Ellers må han spise fra matpakken sin? Noe han ikke gjør? Liker han det du sender med da? eller hvorfor spiser han ikke? Går det ikke an å stå opp 15 min før så han kan spise frokost hjemme? Du skriver at han ikke har blitt servert noe annet ved de andre måltidene (atlså uten om 11-måltidet, som bgh lager). Men hva skal de servere han? Er det ikke du som må sende med matpakke?
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2007 #11 Skrevet 8. mars 2007 ok det har tydeligvis blitt noen misforståelser her...det jeg skrev om at de ikke har servert han noe annet når han ikke har spist matpakka:mente ikke at de skulle servere han noe annet i stedet for matapakka, men at de av og til lager f.eks. pasta el. fiskekaker o.l. Og jeg mener selvfølgelig ikke at de skal lage noe ekstra hver eneste dag, jeg synes det er flott at de gjør det i det hele tatt! Og jeg mener selvfølgelig ikke at de skal gi lillegutt noe annet når han ikke vil ha matpakka si. Det ville jo sende helt feil signaler til han.Og jeg skrev jo lenger opp her at vi vet at han er sær på mat og derfor legger vi kun mat som vi vet at han liker i matpakka, og som han alltid har spist hjemme uten problem. Hjemme er han også en storspist gutt så jeg synes bare det er litt rart når han ikke spiser i bh.Vet ikke hva som er årsaken til at han ikke vil spise vi er jo ikke til stede, men jeg vet at han blir fort distrahert og gjerne vil være med hvis det er noe annet morsomt som skjer, slik som om morgenen når de små skal spise frokost. Vi lager alltid frokost hjemme om morgenen men som regel er han for trøtt til å spise noe særlig før vi drar. Som regel vil han spise når han kommer i bh, men det er disse gangene innimellom hvor matpakka ikke er rørt. Vi er desverre ikke tilstede i bh hele dagen slik at vi kan sørge for at han spiser, og da blir det desverre personale i bh som må sørge for det. Det er jo det de får betalt for å gjøre bl.a. (for å sette det litt på spissen) Lurer egentlig bare på om det er noe vi burde ta opp med bh som et problem eller om det er vi som er fisefine og pirkete, kanskje det holder med 1 1/2 skive for en to åring i løpet av en dag (8 timer) i bh? Virker nesten som om noen av dere synes det?
Lille Skrevet 9. mars 2007 #12 Skrevet 9. mars 2007 Dere er vel ikke fisefine og pirkete fordi at dere ønsker at gutten skal få i seg mat ;-) som jeg har lest det her oppe (har lest flere ganger nå), så har han mulighet til å spise fra matpakken sin senest kl 14? altså; da får han velge fra matpakken sin, det som dere har sendt med han som dere er sikre på at han liker. Hvis ikke han spiser da er han vel ikke sulten? Kanskje han har spist mye mat som bhg lager kl 1030? Hvis han da ikke er spes sulten halv to er det jo klart at han er veldig sulten når kl blir middag hjemme hos dere. Har han gått i barnehagen lenge? Vår sønn var nemlig sånn i en periode at han sluttet å spise i bhg. Akkurat som i protest nesten. Dette gikk seg til etterhvert og var i følge de voksne i bhg ganske vanlig når barn begynner i bhg. Er det nok ute fra 11 til 14 så han får mosjonert og får frisk luft så han rekker å bli sulten til 2-måltidet?
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2007 #13 Skrevet 11. mars 2007 Han spiser ca. 1-1 1/2 skive 10.30 måltidet.Ikke så mye i løpet av en 8 timers barnehagedag de dagene han ikke har spist av matpakka. Og ja vi sender kune med mat vi er 100 % sikker på at han liker nå, sendte med ting han ikke er så glad i før, akkurat som vi prøver å gi variert mat hjemme og venne han til det meste som vi spiser selv. Men etter at vi begynte å bli usikker på om han i det hele tatt spiste noe av matpakka er det kun ting vi vet han liker, så får vi heller variere hjemme. Han har gått i bh siden i august, ca. 7 mnd. Ja de er mye ute i bh, minst en gang, kanskje to ganger noen dager. Han er veldig aktiv i bh (koser seg masse) og løper rundt hele dagen så han burde jo være sulten (c:
Mamma`n til Jens Olliver Skrevet 11. mars 2007 #14 Skrevet 11. mars 2007 Jeg synes det virker som barnehager generelt ikke har så mange måltider... I barnehagen hvor guttungen går er det kun frokost man tar med. Der står barnehagen for frukt og yogurt, og som regel får dem varmmat der også ved 14 tiden. Synes også det er de ansatte sin jobb å sørge for at ungene får i seg litt mat. Evt gjøre måltidene rolige så de små kan konsentrer seg om å spise ol. Kanskje du kunne hørt med noen på avdeling om det er noe dere kan gjøre med at han ikke spiser? At dere blir enige om hvordan dem evt skal gå frem for at han spiser mere?
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2007 #15 Skrevet 11. mars 2007 Når gutten din bare er 2 år er det de ansatte som skal sørge for at han får i seg mat. De skal også følge med hvor mye han spiser. Og spiser han ikke mere enn det du sier så skal de også bli bekymret og melde fra til deg. Det er deres jobb det. Hjelper ikke at de har mange barn, de skal følge med alle sammen. De skal være 1 ansatt på 3 barn, og det er ikke vanskelig å følge med 3 barn!
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 11. mars 2007 #16 Skrevet 11. mars 2007 Vi sender med vår lille niste som skal spises til frokost, og evt som ekstra mat ved fruktmåltidet ved 15 tiden.... Noen ganger har han kun tatt noen biter av maten vi ha sendt med - noen ganger har han spist opp alt. Men jeg vet han spiser mye til lunsjen som han får i bhg.... Men jeg syns ikke bhg personellet skal tvinge i han frokost hvis han ikke vil det, og det kan ikke du pålegge heller syns jeg.. Hvis han er utsulta når dere kommer inn døra hjemme, hvorfor ikke gi han ei skive i bilen på vei hjem? Så kanskje han beholder humøret sitt......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå