Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det andre som har fått høyt stoffskifte under graviditeten. Jeg fikk beskjed av legen min igår at jeg har det. Nå ble jeg veldig bekymret for leste nettopp at det kan føre til abort eller misdannelser hos barnet. Er kjempebekymret! Skal bli henvist til spesialist, men vet ikke når.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du er over 12 uker går det ikke ut over barnet på noen måte. Det har nemlig sitt eget stoffskifte fra den tid av. Økt risiko for abort ligger også i de ukene der.

Det jeg har fått vite, av en lege som har jobbet med gravide med stoffskiftesykdommer, er at det stort sett er for mors del at man holder øye med stoffskiftet. Babyen ligger nemlig ganske godt bevart inne i deg, og det er du som må ta alt slitet..

Og, ja, dette kom fra en god lege på et helt greit dansk sykehus. Svigerfar jobber nemlig der, så han maser jevnlig på dem om slike ting. ;)

Skrevet

Takk for svar, ble litt beroliget nå. Skal ringe legen min i morgen så jeg kommer fortest mulig til spesialist.

Skrevet

Hei du.

Jeg fikk beskjed av min fastlege at jeg også hadde høyt stoffskifte, jeg hadde da vært mye svimmel og dårlig. Dette var da jeg bare var to mnd på vei. Legen min sa til meg at det ikke var noe fare for barnet, men at de måtte sjekke meg noen ganger for å følge med på blodprøvene. Han sa han ville henvise meg til ultralyd av halsen, for han mente at jeg var hoven. Jeg har ikke mye grei på dette her, men iallefall da jeg noen uker senere tok nye blodprøver så var de helt fine. Det gikk rett og slett over av seg selv, og det er visst vanlig når man får slike problemer i svangerskapet.

Håper det ordner seg for deg også, og at du ikke føler deg altfor dårlig.

Lykke til.

Skrevet

Jeg fikk også høyt stoffskifte, tidlig i sv skapet, fra uke 7. Merket det spesielt at hvilepulsen ble hyppig (100 slag i min), ble veldig sliten, nesten utmattet, lå hele dagen. Tok blodprøve hver uke for å holde øye med det. Legen min sa det hadde forbindelse med at hcg steg kraftig i perioden og at det kom til å roe seg etter første 3 mnd av sv skapet. Noe som stemte hos meg. Etter 3. mnd gikk stoffskiftet nedover.

Nå er jeg 22 uker og mye bedre. Men det var ubehagelig når det sto på. Det er ikke farlig for fosteret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...