Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!!!

jeg holderpå å bygge hus og har i den anledning malt en del, helst med akryl maling men også litt oljemaling.

snakka med legen og han sa at han ikke hadde hørt om at maling var skadeligt for barnet.

nå i ettertid har flere sakt til meg at dette ikke er bra, spesielt ikke oljemaling. noen som vet? eller har fått andre svar hos lege, JM?

begynner å bli bekymra for at noe kan være galt med babyen min nå.... men sikkert bare innbilling

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min jordmor sa det var viktigst å holde seg unna i begynnelsen av svangerskapet - altså når organer etc. dannes.

Mot slutten nå er barnet "ferdig" og det skal kun vokse, og jm mente det nå ikke er så farlig, men at hvis man måtte male med stor mage skulle bruke munnbind beregnet for maling og lufte godt.

Bruker du oljemaling er det sagt at den kun avgir gasser så lenge du lukter den - altså noen dager - mens vannbasert maling gasser over vesentlig lengere tid - mange måneder. Skal du male soverom/barnerom, slik vi skulle, ble vi helt klart anbefalt oljemaling der vi kjøpte malingen.

Skrevet

Hei :)

Legen min sa at jeg ikke måtte male, enda jeg hadde kjøpt industrimaske som ikke slipper inn farlige stoffer.

Jordmor sa at jeg kunne male hvis fagfolka i malerbutikken sa det var greit.

Fagfolka i butikken solgte meg en vannmaling som ikke inneholdt noen farlige stoffer og kunne fint male med.Og mente jeg da ikke trengte maska. Men at jeg skulle slutte å male hvis jeg ble dårlig, svimmel.

Jordmor Siri har to forskjellige svar på ang. Om det er trygt å male i svangerskapet:

Svar 1: Vanligvis trygt

Det er like trygt med vannbasert som med oljebasert i følge statens institutt for folkehelse. Det som er viktig er at du lufter godt mens du maler og at man ikke sover i det samme rommet de første døgnene.

Svar 2:Vanligvis utrygt

Maling inneholder en masse kjemiske forbindelser, for eksempel løsemidler, olje, vinyl, akryl, latex, og tungmetaller som sink, aluminium og bly. Skal jeg si noe generelt må det være å forsøke å holde seg unna maling når du er gravid. Nøyaktig hvor stor eksponering som skal til før det kan være farlig for barnet i magen vet vi ikke. Det vil være forskjell mellom ulike typer maling og det vil være forskjell mellom ulike forhold - maling i lukket rom er mer farlig enn maling med åpne vinduer eller utendørs. Maling av en liten vegg, eller ett lite rom kan kanskje være OK, mens det ikke er OK å være utsatt for maling timevis hver dag gjennom jobben. Mitt råd til gravide er – for sikkerhets skyld: Få noen andre til å ta skrape- og malejobben. Er det vanskelig å få til, sørg i det minste for god lufting og ikke opphold deg der det er malt i tørketiden.

Jeg sendte Jordmor Siri en mail for noen uker siden, for å spørre om hvorfor det ligger to svar fra henne på gullsmokken ang. dette. Og hvilket gjelder. Ikke fått svar enda.

Jeg selv har malt med vannbasert og oljemaling, med god utlufting(såpass at jeg maler med ytterklær på) og maske. Har som regel holdt meg til å male en halvtime om gangen og oppholder meg ikke i rommet jeg har malt i. Det er fullt liv i magen med en hoppende glad jente så har ingen tro på at barnet tar skade av det. (Jeg selv føler jeg utsetter barnet for mer gifter når jeg sitter i bilen i morgenrusjet enn å male med full utlufting og maske)

Hvis du er veldig bekymret ville jeg ha tatt kontakt med legen eller jordmor og bedt om de kunne forsikre deg på noen måte at alt er OK med barnet. Er jo ikke noe gøy å gå rundt bekymra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...