Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vondt i hodet hver dag og er så svimmel at jeg ikke klarer å stå oppreist noen ganger... Eneste som får hodeverket til å forsvinne er 2 paracet og litt avslapping (som ikke er så lett ned en turbo i huset;)) Men det jeg lurer på, kan det være skadelig for babyen i magen at jeg tar 2 paracet hver dag? Prøver jo å la være å ta det men det er sinnsykt vondt!!! Har vert sånn siden uke 14 eller noe der omkring...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått beskjed om at jeg kan ta Panodil, ikke noe annet, og det kan jeg ta hver dag hvis jeg trenger det, men fikk bekjed om at jeg ikke skulle bruke noen andre sorter... (vet ikke hvorfor.)

Skrevet

Det er ikke veldig bra å ta for mye smertestillende, men heller ikke bra at mor er dårlig. Jeg hadde tatt opp dette med legen min, høres typisk ut som du egentlig lider av stramme muskler etc i nakken. Da blir man gjerne både svimmel og ør. I så fall kan det være til god hjelp å gå til kirppraktor, et par behandlinger så var hodepinen min borte. Og den var massiv. Du kan få time på dagen ved en del klinikke. Hvis du bor i Oslo skal du ikke gå på klinikk for alle på storo, der vare det inn og ut på fem minutter.Lykke til:)

Skrevet

Paracet og Panodil er det samme, de inneholder Paracetamol. Tror ikke det er farlig å ta Paracet hver dag, men ta kontakt med legen din så kan dere kanskje komme fram til noe som hjelper. For meg er akupunktur løsningen, men som hos deg så er det ikke lett å få tid når man også har en turbo i hus....så det blir litt paracet her også.

Skrevet

Hei.

To paracet om dagen går trolig greit en liten periode. Eg hadde kraftige smerter i magen og fikk beskjed fra gyn at eg skulle spise Paracet til det gav seg, -og gikk ikke smerten vekk kunne eg spise Paralgin Forte! Eg lurte selvf på om det avr skadelig for Proppen i magen, men legen sa det gikk greit...

Så to Paracet går vel og :)

Eg synst forøvrig at rådene over med kiropraktor eller akupunktur høres fornuftig ut!

Lykke til og god bedring!

Skrevet

I felleskatalogen står det at gravide kan ta paracet såfremt man ikke går over anbefalt døgn-dose. Videre står det også at "studier og lang klinisk erfaring indikerer at det er liten risiko for skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet"=) Så det tror jeg nok skal gå bra. Jeg tar selv paracet og drikker mye vann de dagene jeg er plaget med hodepine

Skrevet

Har du sjekket blodtrykket? Det er ofte at man får vondt i hodet og blir svimmel ved for høyt blodtrykk.

Ellers går det nok bra med litt smertestillende.

Drikk mye vann!

Skrevet

jeg ville ikke tatt paraett.. for i bruksanvisnigen som følger med paracet pakken, står det at du ikke burde spise det.... i såfall må du først kontakte legen....

Ibux kan du ta, der står det ingen uheldige bivirkninger på fosteret..

Skrevet

Nei nei nei, det er helt feil i så fall. Gravide skal holde seg unna ibux, dispril etc. paracetamol er ansett som nokså ufarlig men ikke ibumetin. Skadeligst er det 1 trimester, men alle fagfolk jeg har snakket med (vært på legevakt, fastlege og jordmor) sier konsekvent at gravide skal holde seg unna ibuprofen. Sikkert ikke livsfarlig i små doser, men anbefalt å holde seg unna.

Skrevet

Holder med Nanna1976 der ja. Paracetamol har ikke vist seg å være skadelig, men gravide anbefales å holde seg unna både Ibux og Dispril i 1. og 2. trimester, mens det overhodet IKKE skal brukes i 3. trimester. Paracet og Pinex kan brukes av gravide og det står det på bruksanvisningene til begge disse paracetamolene og i felleskatalogen(som da er en lengre og mer nøyaktig versjon av bruksanvisningen)

Skrevet

IKKE IBUX

Dette står om ibux i felleskatalogen. Hadde ikke tatt sjangsen på å ta en eneste ibux i svangerskapet

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Se Kontraindikasjoner. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig.

.

Skrevet

oj nå blir jeg også veldig usikker, jeg har fått vite av jordmor at man ikke skal ta paracet når man er gravid fordi paracetamol tydligvis kan skade fosteret, men ibux gikk visst greit! har brukt ibux hele tida jeg da!!

Skrevet

Hmm jeg har også hørt at ibux (eller var det pinex) var farlig å ta når du er gravid...

Har sjekka blodtrykket, men det var av en amatørlege som ikke hadde særlig peiling på noe som helst. Skal til jordmor og ul i morgen så jeg får sjekke det da.

Tok 2 paracet i dag, men de virka bare i ca 1 time.. virker så de ikke har tenkt å virke på meg lenger :(

Skrevet

Men hva har jordmor med medikamenter å gjøre i det hele tatt??det er jo som om mannen på gata hvilken medisin man skal bruke, og så bruker man det. Felleskatalogen brukes av alle leger, og dersom noen leger sier det motsatte av hva som står der så kan de enten ikke lese, eller at de ikke slår opp på det medikamentet i det store og det hele. Felleskatalogen er den sikreste kilden man har til medikamenter. Den boka er sikrere enn både leger, sykepleiere, jordmødre, mannen i gata, vernepleiere og alle andre. Uansett så bør man jo lese bruksanvisningen selv....

Skrevet

Pinex er det samme som paracet, bare forskjellig legemiddelfirma!

Les pakningsvedlegget på Ibux på felleskatalogen.no

Skrevet

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Se Kontraindikasjoner. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Bruk i 3. trimester kan gi følgende effekter for fosteret: Kardiopulmonal toksisitet (med prematur lukking av ductus arteriosus og pulmonal hypertensjon), renal dysfunksjon, som kan lede til nyresvikt og oligohydramnion. Moren og det nyfødte barnet kan få følgende effekter: Mulig forlenget blødningsperiode, en antiaggregerende effekt som kan forekomme selv ved svært lave doser, hemming av rieaktivitet og dermed forsinket eller forlenget fødsel. Overgang i morsmelk: Konsentrasjonen i morsmelk er ca. 1% av serumkonsentrasjonen. Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket.

Skrevet

Da jeg jobbet på apoteket for noen år siden, så kunne gravide ta tabletter med virkestoff. paracetamol som er virkestoffet i: Pamol,Paracet,Panodil,Pinex og Paracetamol.

Ibux var et Nei,Nei produkt

Skrevet

glemte å si at legemiddler i svangerskapet skal brukes i så liten grad som mulig, og at en altid bør snakke med legen sin først, eller i det minste en farmasøit på et apotek som er enda mer spesialister på legemiddler en det legene er

Skrevet

hihi. ditt innleg kom opp mens jeg satt og skrev mitt=)

Skrevet

Hehe.. Akkurat =) Er vel ganske enige om det med ibux kanskje.. Paracetamol har mange fine navn og mange forskjellige produsenter.. hehe

Skrevet

Ikke alltid lett å følge med på alt som skjer innen legemiddel verden. utdannet meg til apotekteknikker i 97 og jobbet frem til 2002 da jeg begynte på sykepleien.

Så jeg tyr til felleskatalogen hver gang jeg lurere på noe

=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...