Gå til innhold

Kilo oversikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvor den oversikten over hvor mange kilo pr uke fra uke 1 til 40 ligger??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå inn på www.i-am-pregnant.com. Der finner du en grei tabell for vektøkning :)

Skrevet

tror ikke helt på den da, for når jeg rekna det ut så stod det at jeg burde legge på meg 22 kilo... Var kanskje å ta littegranne i...??

Skrevet

jeg skal visst legge på megb 14 kg tilsammen. Håper det stemmer jeg da.. Er i uke 25 nå og hadde visst lagt på meg 8 kg til nå. Legger man mye mer på seg på slutten???

Skrevet

Hei, ja jeg skulle og legge på meg 22 kilo, er ikke mye sannsynlig. En legger mye på seg på slutten, men likevell. Dvs at jeg nå skal legge på meg 15kilo til på 3mnd!!!!!!!

Skrevet

Vekt i svangerskapet (gjennomsnittlig/vanlig)

Uke 5 .....2 kg

Uke 10 ...3 kg

Uke 15 ...4 kg

Uke 20 ...6 kg

Uke 25 ...8 kg

Uke 30 ...10 kg

Uke 35 ...12 kg

Uke 40 ...14 kg.

En av de mange oversiktene som finnes... Gudene vet hva som egentlig er "riktig"....

Skrevet

Hørtest ganske fornuftig ut. Stemte på meg forrige svangerskap.

Skrevet

Tja, tror dette er veldig individuelt. Jeg har født to ganger før. Første gangen la jeg på med 6 kilo, andre gangen 10. Jeg er nå i uke 18 og har lagt på meg 1 kilo. Første svangerskapet var jeg ganske bevisst på hva jeg spiste og var flink til å trene. Men det må og sies at jeg alltid har vært flink til å spise regelmessig (hver 3-4 time), slik at kroppen er vant til jevnt matinntak, har vel greie matvaner også - aldri vært fan av junk. De to siste svangerskapene har jeg gitt blaffen og spist det jeg har villet, og vekta er i alle fall under kontroll (170 cm og 60 kg). Bebisen får jo det den vil ha uansett! Jeg har også hatt bra overskudd etter fødsel og vært på tur dagen etter!

Skrevet

Jeg var til foredrag i går, og da snakket de om kost og alt det her med kilo og sånn. De la veldig vekt på at hva og hvordan man la på seg under et svangerskap, var veldig individuelt.

Det hun jordmoren hadde sett av mønster, etter å ha vært jordmor i 25år, var grovt sagt:

Frem til uke 20, har de fleste lagt på seg 5kg

Fra uke 20 til 30, har de fleste lagt på seg 5kg til

og fra uke 30 til 40 kommer de siste 3-5..

Bare sånn grovt, gjennomsnittlig regnet.

Jeg veide meg i oktober og siden hos legen i januar - forskjell - 3kg opp. I dag veide jeg meg igjen på den digital vekt hos SATS, det var 2kg ned i forhold til legen..

Så, jeg har muligvis gått opp ett kg. Og det virker ikke usannsynlig, for jeg er VIRKELIG blitt storbrysta. 3skåler opp på to måneder. Ser gjerne for meg at det var en kg.

Skrevet

de sier jo at dersom du øker med feks 6kg i løpet av svangerskapet, vil likevel baby, fostervann osv ta 12 kg av vekten, din, mao så har du tatt av 6 kg på egenvekt. og vise versa.

Var hos jm i dag, og jeg har gått opp 4kg, er nå 24+1. Hun mente dette var innenfor normalen. Men det er veldig individuelt NÅR i svangerskapet du har den største vekstfasen, så jeg vil likevel legge på meg minst 8 kg til i løpet av svangerskapet, ettersom jeg ikke har tatt av meg noen ting på egenvekt.

Noen får den største vekstfasen før uke 25, andre etter.

Skrevet

OBS OBS OBS!!!! Er du f.eks 170 cm høy, så skriv 1.70, ellers blir det 22 kilo uansett!!!

Skrevet

Barnet ca. 3.500 gram

Livmoderen ca. 1.000 gram

Fostervandet ca. 800 gram

Brysterne vokser med ca. 500 gram

Den øgede blodmængde ca. 1.500 gram

Moderkagen ca. 700 gram

Væske i kroppen ca. 2.000 gram

Fedtdepoter ca. 3.000 gram

Ialt, i dette tilfælde ca. 13 kg

Dette er slik en "ønsket" vektøkning skal være hos gravide.

Altså, ved fødselen vil man gå ned nesten 5kg, straks. Og så trekker retsten seg sammen og går ned etterhvert.

De fleste som ammer i ett år vil gå ned mer enn de gikk opp i vekt under svangerskapet (fordi man som kvinne gjennomsnittlig forbrenner 2000kalorier, som gravid 2300, og som ammende 2500 pr dag). Om man ikke spiser ufornuftig og slutter å bevege seg skal det ikke være umulig å kontrollere vektøkning, etc.

Og da sier jeg ikke: om du går opp mer enn 13kg er du en feit slubbe! Jeg sier bare - at dette er det gjennomsnittlige. Overvektige blir oppfordra til å "nøye" seg med å gå opp 6-7kg, normalvektige må godt gå opp 16kg.

Men, det er viktig å tenke på, at vekten er noe kroppen din belastes med. Dermed er det viktig for ditt velvære at du forsøker å minimere belastningen man legger på kroppen sin i forhold til vektøkning, etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...