___ Skrevet 7. mars 2007 #1 Skrevet 7. mars 2007 Jenta vår er 2 år og 1 mnd nå. Hun snakker veldig lite, eller rettere sakt hun snakker mye, men lite vi skjønner noe av. Lager ikke setninger. Virker som om hun forstår nesten alt vi sier, men har begynt å lure på om hun hører dårlig på noen frekvenser. Er det noen som har fåt konstatert nedsatt hørsel her inne? Hvordan oppdaget dere det?
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2007 #2 Skrevet 7. mars 2007 Hvis du tror hun hører dårlig pga av at hun ikke snakker bra, så kan jeg berolige deg med at snakkingen kommer. Gutten min snakket nesten ingenting før han var 2,5 år. Da kom det gradvis med nye ord hver dag. Han blir 3 år i april og snakker fortsatt ikke reint, men vi skjønner hva han sier. Han mangler både b,f,g,k,j,s ennå. Men det er jo slike ting som vi kan trene på. Om du mistenker dårlig hørsel så vil du merke det på barnet. Hun vil blant annet se på leppene dine når du snakker til henne. Du kan jo teste det ut litt før du kontakter lege. Stå bak henne å si navnet hennes lavt, og høyere og høyere til hun reagerer. Sørg for at hun ikke er veldig opptatt der hun sitter, for barn kan sitte i sine egne tanker og ikke reagere når noen snakker til dem.
*trinity* Skrevet 7. mars 2007 #3 Skrevet 7. mars 2007 Min søster har hatt 2 (av tre) "ørebarn", og har fortalt meg at barn kan gå med langvarig (farlig for hørselen) ørekatarr uten at barna er spesielt plaget. Dette kan kun avdekkes av ørespesialist (ikke fastlegen) sier hun, men har lagt til at symptomene kan være så vanlige som litt høyrøstethet, generell uro i kroppen mulig samt redusert språkutvikling. Om du kjenner igjen noe av dette tror jeg at jeg ville "dramatisert" dette nok til at fastlegen ga meg en henvisning til ørespesialist - dersom han/hun er kvier seg med å henvise dere. Lykke til, håper hun ikke er et "ørebarn"
kvirrevirrevitt Skrevet 7. mars 2007 #4 Skrevet 7. mars 2007 vår jente har vært sen m å snakke... har fått time hos øre-nese-hals. Tenkte det er like greit å få det sjekka.. -Da vi var hos fastlegen for å få rekvisisjon, så viste det seg at det ene øret var tett m ørevoks!! Vi tok i olje no'n dager, og sprøyta i vann, og ut kom det en propp så stor som en ert!!!! + no annet gørr som jeg tror hun har stappa inni der ) Det er bare noen dager siden, men syntes allerede det kommer fler ord )
___ Skrevet 9. mars 2007 Forfatter #5 Skrevet 9. mars 2007 Tror vi får prøve å finne ut av det. Hun er uten tvil den i barnehagen som snakker og roper høyest.
Nemi M@rianne md 3 skjønne Skrevet 9. mars 2007 #6 Skrevet 9. mars 2007 Hvordan jg merka det ved at han ikke klarte og si noe og jeg følte det på kroppen min hvis du skjønner hva jeg mener? jeg bynte og merke det da han var 1 år. Da han var 2 år han kunne si Elle som søstra heter for det hadde han hørt da vi har snakka høyt og han kunne si nei.Han kunne ikke si mamma eller pappa og når et barn er 2 år skal det normalt kunne si mamma og pappa, og han hørte ikke når vi snakka til han. Da han snakka til oss gjorde han seg forståelig ved og bruke kroppsspråket for han hadde ikke lyder.Han hadde masse voldsomme sinne utbrudd og gikk helt berserk på søstra si og kasta ting rundt seg i sinne noe han enda gjør.Da han var 1 år hørte han heller ikke klikjke testen de tar av små barn på helsestasjonen for å sjekke hørselen deres. Fikk dren da han hadde fylt 2 år pga vannansamlig i ørene, 8 mnd senere virker det fortsatt ikke som han har 100% hørsel og ved det går vi til kontroll på øre/nese/hals avd på sykehuset etter at legen på Diploma ikke kunne gjøre mer.Vi skal tilbake nå i påsketider så da får vi håpe de finner ut av det da. Vi bruker tegn til tale når vi snakker med han og det er til stor hjelp for han virker det som. Vi skal på tverrfaglig møte i bh nå snart ang oppfølging av sønnen vår der. Men går datteren din i barnehage, har de nevt noe om at hun kan høre dårlig? Nå er jo barn forskjellige når det gjelder språk utvikling, datteren min snakka mye da hun var 2 år og 1 mnd men det var ikke så forståelig at det gjør no, men nå er a 5 år neste mnd og snakker helt reint. Barn er forskjellige når det gjelder språk utvikling uten at det bør være noe galt med hørselen. Men hvis du er/dere er usikre ville jeg ha snakka med barnehagen og helsesøster eller lege. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå