Gå til innhold

Nesespray?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sånn at vi ikke skal bruke nesespray når vi er gravide?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dette har jeg undersøkt grundig, for jeg har slitt med tett nese (særlig om nettene) hele svangerskapet..er i uke 25 nå.

vi kan bruke otrivin som anvist på flasken (altså i maksimalt 10 dager). det står at det bør brukes med forsiktighet ved graviditet. legen min sjekket sin 'medisinbok' og der står det også at det kan brukes i 'terapeutiske doser'. regner med at det betyr 'som anvist på flasken'...

jeg må innrømme at jeg i desperasjon om natten har tatt en sprut eller 2 til (dag 11...).. idag er det dag 12 og jeg MÅ la være. men saltvannsprayen jeg har kjøpt funker ikke i det hele tatt. hjelper heller ikke med vademekum under nesen. (jepp- har prøvd mye rart:-)).

tenkte jeg skulle kjøpe et sånt saltvannshorn på apoteket og se om det har noen effekt...

Skrevet

Jeg fikk forbud mot nesespray av legen min. Ille nok når man er skikkelig tett og har ørebetennelse og greier, men ble veldig smertefult å ikke kunne lette trykket litt da jeg fikk bihulebetennelse. Trodde hodet skulle sprenges..

Er fortsatt uten luktesans (og smakssans og hørsel på den ene hørselen forsåvidt) og det irriterer meg at de reklamerer for Rhinox her på sida i dag. Dumme Nycomed og teite blå nesehorn- gni det inn dere

Skrevet

Pussig det der med hva legene forbyr og ikke forbyr. Jeg har ikke fått forbud, men en anbefaling om å bruke barnenesespray. Det er kun i tilfeller ved bihulebetennelse etc. Ellers kan man ikke bruke nesepray hver dag pga graviditetstetthet fordi slimhinnene rett og slett kan bli ødelagte. Legen min måtte bruke det selv så jeg er rimelig sikker på at det ikke er skummelt å bruke med måtehold.

Skrevet

Legen min er imot bruk av medikamenter når man strengt tatt kan klare seg uten (iallefall i sv.skap).Greit nok-enig i tankegangen, men hvor bra har barnet det når mamman har det dritvondt, har feber og ikke får i seg nok mat el søvn og det tar to uker før hun blir frisk isteden for fire dager?

(vel, vel, trøster meg med at selvom jeg har snikspraya meg litt i en nøden stund så blir det ganske så uskyldig i forhold feks røyking ol)

Legen min sa at at nesespray er slimhinneavsvellende og at det derfor ikke er helt lurt- virker altså på andre slimhinner også i tillegg til de vi har i feks nese og svelg

Skrevet

Oi shit, dette har jeg ikke tenkt på i det hele!!!! Har vært avhengig av nesespray i fem år nå, og klarer meg nesten ikke uten...Er 15 uker på vei, og nå skal jeg virkelig gjøre alt for å slutte! Hmm...var lettere å slutte med røyken...

Skrevet

Heisann:) Sist jeg var hos legen spurte jeg henne om dette med nesespray og hun fant fram et par forskjellige typer (husker dessverre ikke hvilke...) som man helst ikke skulle bruke under graviditet, men de KUNNE brukes i terapeutiske doser, som nevnt over.

MEN: Jeg har fra før av funnet ut at Zymelin er den nesesprayen som fungerer best på meg, så jeg ba henne finne denne fram i medisinleksikonet sitt, og der sto det ingen ting om at denne ikke kunne brukes under graviditet. Den skulle være helt sikker å bruke, vel og merke så lenge man ikke overskrider dosen som står på pakken (det skal man jo ikke med noen legemidler...). Dette visste ikke legen min, men sa at dette skulle hun skrive opp slik at hun visste det til neste gang en gravid spurte om nesespray:) Jeg har ikke trengt nesespray enda denne vinteren heldigvis, men hvis jeg skulle trenge det kommer jeg til å bruke Zymelin med god samvittighet i opptil de 10 dagene jeg kan bruke den:)

Skrevet

På helsekosten får du kjøpt nesespray med kamille og løk. Dama bak disken sa det var helt greit å bruke den! Den funker litt bedre enn saltvannspray!

Ellers er jeg for min del helt avhengig av kamilledamp! Kjøp en boks med tørket kamille på helsekosten, og kok en kjele med vann. Ha i litt kamille, og legg et håndkle over kjelen. Putt hodet under og trekk inn dampen! Utrollig effektivt! Hjelper mot bihulene også!

Kamille er en veldig mild urt som du fint kan bruke under svangerskapet.

Skrevet

Tusen takk for forslag til hjelp, jeg kommer ihvertfall til å prøve alternativ til Otrivin som jeg bruker. Sliter veldig, spesielt om nettene, med å få sove med tett nese... Nå kan jeg kanskje bruke svangerskapet til å bli kvitt denne avhengigheten! =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...