Gå til innhold

Full av angst :( tenk om......

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg lå og kjente etter spark inatt ,men kjente ingenting, og fikk tanken "tenk om, den ikke lever" og angsten meldte seg totalt!!

Fikk knapt sove og klarte ikke å tenke på noe annet og det var den første tanken som poppa inni hode mitt når jeg våkna :(

Er det reelt?...sitter med skikkelig angst for at ting ikke er som de skal :(

prøvde å få time med jorrdmor idag, men ho var heilt over booka..... og legene virker ikke altid til å ta angst lidende mørdre helt alvorlig.....

uff.....what to do?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner til problemet. sliter veldig med angst ang MA selv, og tenker på dette mesteparten av dagen... dessverre er det vel ikke så mange steder man kan henvende seg hvis man lider av dette... Jeg går konstant rundt og tenker: Hva hvis babyen ikke lever? At jeg går rundt og tror det er liv og så døde h*n egentlig for lenge siden? jeg er konstant livredd for dette, og leser masse om symptomer til både graviditet og MA... Prøver å ta meg sammen og tenke positivt, men det er jo ikke så enkelt da....

Er dumt vi ikke blir tatt alvorlig, syns alle burde fått UL i uke 12 eller noe jeg, bare for å få bekreftet at det er noe. Herregud da, er jo tortur å la folk gå og vente til 16-20 uke på ord. UL...

Skulle bare ønske det var noe jeg kunne gjøre selv... Nå har jeg bestilt time til privat UL da, men det er ikke før om 14 dager,,, skal til jordmor om 15 dager.

I går tok jeg en spansk en og ringte opp på sykehuset og klaget over magesmerter (hade jo dette, men ikke mer enn vanlig). Fikk beskjed om å ta det med ro og se det an. Ringe hvis det ble verre... Hm, og jeg som hade håpet å få komme inn på sjekk :( hehe jaja får bare gå rundt i min egen zombieverden av angst da...

Skrevet

Vet ikke om et er dyrt eller hvor man får tak i det. men kan man ikke få kjøpt et apparat der man kan høre hjertelyden hjemme?

Må jo være fint i stedet for å gå med angst hele tiden. Det er jo ikke noe morro.

Alt er sikkert i orden da:-)

Skrevet

Hvis du ikke er så langt på vei så ville jeg kanskje bestil privat ul... det gjorde jeg selv for å roe meg ned, og det hjalp masse......selvom det som regel er bare bra der inne ;)

nå som jeg er lengre på vei så kjenner jeg spark hver dag, det er veeldig betryggende... men så en dag kjenner man kanskje ikke spark, og det er vanlig det også. så man må bare prøve å roe seg litt ned og vente en dag eller to så kommer sparkene tilbake vet du... spørs jo litt hvor langt du er på vei Hl, men siden du HAR kjent spark, så ville jeg bare tatt det med ro en dag ;o)

Skrevet

Eller har du IKKE kjent spark, og bare lå å håper på å kjenne??

for det er jo mange som ikke kjenner spark før langt uti 20+++++ uker ;o)

Skrevet

takk for mange gode svar, er 18+2 idag, skulle egentloig på UL i morgen ,men vi fikk flyttet den til neste onsdag sånn at sambo får vere med......

har kjent sånne små "taps" av og til, men ikke noe i det siste....

ah hater denne kvelende følelsen :(

men jeg har 1000 ting på timeplanen så jeg får bare stresse meg avgårde og håpe at det hjelper meg med å flytte fokus litt.....

alt jeg skulle gitt bare for å få vite at alt er bra......

Skrevet

Kanskje babyen din har dannet et søvnmønster slik at den sover på samme tid som deg? Prøv å tenk positivt du ellers blir du gal...

Skrevet

Om du kjenner babyens spark eller ikke avhenger faktisk av hvordan babyen ligger såpass tidlig i svangerskapet. Hvis du ikke kjenner stort et par dager er det mest sannsynlig fordi han/hun ligger med beina innover etc. Det er heeeelt normalt ikke å kjenne bevegelser hver dag før litt lenger ut i svangerskapet.

Skrevet

Det beste du kan gjøre når slik angst melder seg er å tenke at det ikke er noe som kan gjøres fra eller til for babyen din uansett. Er det plutselig en dag ikke lenger liv, så var det ikke meningen med det, og det kunne ikke vært gjort noe fra eller til. Barnet ville ikke kunne leve utenfor deg, og ingenting kunne vært gjort for å "berge" babyen inni deg. Det er slik man tenker i helsevesenet også, og en rask undersøkelse så tidlig i svangerskapet spiller derfor ingen rolle fra eller til, så lenge man ikke mistenker at det er DU som er syk.

Det er helt naturlig å være redd for barnet du bærer på, men ikke la angsten ødelegge den fine tiden du er i nå.

Når det gjelder det å få ultralyd tidligere i svangerskapet , feks uke 12 slik enkelte foreslår, så er det jo lite hensiktsmessig. Har du ikke hatt mens på 3 mnd, har positiv graviditetstest og begynner å få mage, så er du gravid intill det motsatte er bevist. Ultralyd er et tilbud vi får for at man skal oppdage alvorlige strukturelle misdannelser hos barnet, som enten kan opereres i mors liv, opereres straks etter fødselen, eller er uforenelige med liv, slik at foreldrene kan informeres om dette.

Den må derfor tas på et tidspunkt da man kan se dette ordentlig, samt bestemme termin litt mer nøyaktig. Å ta UL i uke 12, ville bety at man måtte gjenta det i uke 17-20, og det ville bli for ressurskrevende. Da får man heller spandere på seg en privat UL slik jeg forstår at mange av dere gjør.

Når det gjelder å skaffe seg en privat doppler(en slik man hører hjertelyd med) anbefaler jeg IKKE det!

Det kan være vanskelig å høre hjertelyd, og frustrasjonen og angsten blir bare større dersom du skal drive å måle hjertelyd selv...

Noen få råd, og litt pep-talk fra en annen som også er 18 uker på vei...

Lykke til, og slapp av.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...