Anonym bruker Skrevet 6. mars 2007 #1 Skrevet 6. mars 2007 Vi går på pride kurs og ifølge det skal fosterforeldre omtrent være superforeldre som skal være klar til å ta imot en pleietrengende, hyperaktiv rølpeunge. Trodde det var litt motsatt jeg, at ikke alle hadde like store problemer og at fosterforeldre skulle være "normale" foreldre med litt ekstra overskudd. Trodde pride skulle motivere, ikke få folk til å føle seg uvelkommen og ikke egnet til å være fosterforeldre fordi vi har et ønske om et barn uten store skader (altså et barn som kan gli inn i en normal familie med tiden). Vi har visst misforstått hele greia vi. Vi vurderer å trekke oss som aktuelle fosterforeldre fordi vi nå sitter med en følelse av at vi er langt fra gode nok til denne oppgaven.
Feliz31 Skrevet 9. mars 2007 #2 Skrevet 9. mars 2007 Hei. Det er faktisk slik at barn som blir plasert i fosterhjem er i en krisesituasjon, og vil kreve mer enn vanlige vanlige barn gjør. jeg har lenge irritert meg over fosterhjemstjenesten som reklamerer at alle er gode nok, og allminneligjgør oppgaven med å være fosterhjem. Det stilles krav til kvalifiserte omsorgspersoner når barn skal inn i et nytt hjem, barna er traumatiserte ifht at de har opplevd omsorgssvikt og mister sin relasjon til foreldre. Jeg kan ikke si noe om dere er kvalifiserte eller ikke. Men jeg synes at dere skal ta opp deres tanker med de som driver pride kurset, og fortelle dem om dette Det er nok flere som tenker at dette kan være en uoverkommelig oppgave . Som fosterforeldre er dere i behov av å måtte samarbeide med foreldre, bvtjenester, ofte BUPP og flere andre instanser. Det er viktig at dere ikke er redd for å gi yttrykk for hva dere tenker. Det er også viktig å si at dere som fosterforeldre vil kunne få veilending når de har mottatt et fosterbarn og videre fremover. Stå på videre, gå iallefall pride kurset ut, der går ann å stille krav til hvilken type barn dere ønske, men det kan resultere i at dere kommer lenger bak i køen, da det kanskje ikke blir så lett å matche dere. Uansett- og til slutt: Det høres ikke ut som dere har blitt har blitt møtt på en ok måte, og slik skal det ikke være....Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2007 #3 Skrevet 13. mars 2007 Synes bare det blir helt feil når de går ut i media og sier at de trenger "normale" familier som har ekstra tid og krefter. De starter jo nå en kampanje for å få tak i flere fosterforeldre og der er hovedbudskapet at de ser etter vanlige familier. En trenger ikke ekstraordinær omsorgsevne står det i kampanjen, hva mener de med det lurer jeg på nå siden hele pride er lagt opp til at vi på være ekstraordinære og helst ha 100% jobb nå med mulighet for å slutte for å kunne være med barnet.
Feliz31 Skrevet 13. mars 2007 #4 Skrevet 13. mars 2007 ja, jeg er helt enig, det er absurd, det er tross alt barn som har store traumer og vil være i behov av ekstra oppfølging hele veien. Det er snakk om små prosenter av de barna som fungerer optimalt etter å ha vært i omsorgssvikt situasjoner. Fosterhjemstjenesten er veldig i behov av folk, og velger derfor å reklamere slik som du nevner i håp om å få folk gjennom dørene deres, for deretter å snakke om alvorlighetsgraden og behovet for kompetanse. Men det skal være sagt at fosterforeldre gjør en flott jobb, og med veiledning så kan mange klare jobben. Det er bare det at man må være 100% forberedt på hvilken oppgave man begir seg inn på. Dette med frikjøp av den ene fosterforeldreren er veldig vanlig i iallefall det første året, men ikke nødvendigvis 100%. Det lages egne avtaler med bvtjenesten vedr dette. Det er jo bvtj som sender bestilling til fosterhjemtjenesten, og det er bvtj som til slutt bestemmer om dette er en egnet familie eller ikke. Fosterhjemstjenesten bare formidler og plukker ut de foreldrene man tror kan matche, men som sagt er det bvtj som bestemmer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå