Anonym bruker Skrevet 6. mars 2007 #1 Skrevet 6. mars 2007 Er anonym nå, siden jeg har fått en del dritt fra venner og bekjente i forhold til den avgjørelsen. Føler meg mye tryggere denne gangen, enn med førstemann da jeg sjekka babyen flere ganger hver natt, livredd for å finne en død unge. Vennene mine sier jeg er hysterisk, og at det er idioti å bruke nesten 2000,- på noe sånt, men jeg forstår ikke hvorfor det er verre å bruke 2000,- på den enn på annet babyutstyr??? Jeg føler meg tryggere, og sover bedre på natta. Har friska opp førstehjelpskunnskapene mine også, slik at jeg kan gjøre noe om alarmen går. Lurer på om noen andre her inne har kjøpt babysense? Føler meg ganske alene om å ha en sånn, ser aldri innlegg om det her inne.
Gjest Skrevet 6. mars 2007 #2 Skrevet 6. mars 2007 Den sier ikke fra før babyen har slutta å puste såvidt jeg har skjønt så da hjelper den jo ikke likevel...
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2007 #3 Skrevet 6. mars 2007 Klart det hjelper, har du ikke hørt om førstehjelp?
Bambino&brødrene Skrevet 6. mars 2007 #4 Skrevet 6. mars 2007 Elendig svar, tillab! Jeg har hatt en slik fra han var nyfødt, kunne ikke slappet av uten! Har blitt kalt hysterisk jeg og, ingenting å bry seg med. Beste investering jeg har gjort. Det er ingen spedbarn som har dødd med en slik alarm, men flere har blitt reddet etter pustestopp nettopp pga at alarmen registrerer det og det kan brukes gjennoppliving! Min egen mamma døde i krybbedød da hun var tre mnd, men til alt hell var mormor ved sengen for å sjekke henne kort tid etter hun hadde sluttet å puste og fikk liv i henne igjen! Da var hun allerede blitt blå og hjertet var stoppet. Da var det nok gått mer enn 20 sekunder! Så jeg har stor tro på pustealarmen. Tester hver dag at den fungerer. Sjekker han ofte likevel, men sover bedre om natten. I vognen sjekker jeg han hele tiden. Jeg synes ikke du skal være anonym. Det er helt normalt å være redd for barna sine. Vær heller stolt av det. Flere hadde nok hatt slike om de kostet 200,- i stedenfor 2000 kroner.
Gjest Skrevet 6. mars 2007 #5 Skrevet 6. mars 2007 Anonym; nei jeg er helt dum så DET har jeg aldri hørt om... Bambino; godt svar... Da har jeg kanskje ikke skjønt den helt rett. Og det er klart at for noen så er det helt rett å ha en slik og dersom det beroliger så klart man ikke er hysterisk, man skal jo ikke bekymre seg unødig! Men jeg har også hørt at den kan gi "flaskt utslag" dersom babyen puster litt ujevnt, stemmer det? (er nyskjerrig altså, ikke kritiserende her)
jente 06/06 jente 08/08 Skrevet 6. mars 2007 #6 Skrevet 6. mars 2007 hva er dette? ringer den om barnet slutter å puste?
Bambino&brødrene Skrevet 6. mars 2007 #7 Skrevet 6. mars 2007 Vi har ikke opplevd det, håper vi slipper det da! Da hadde jeg nok fått hjerteinfarkt og måtte hatt førstehjelp selv, he-he... Det hender at jeg tar han opp av sengen og glemmer å slå alarmen av og kanskje allerede har kommet meg inn i stuen . Tro meg, det går ikke 20 sek engang før alarmen hyler. I min klebrige ammetåke har det mer enn en gang gått et kvart sekund med stormende hjerte før jeg kommer på at jeg alt har hentet den lille og står med han i armene.. Anbefales i allefall til alle "hysteriske".
Bambino&brødrene Skrevet 6. mars 2007 #8 Skrevet 6. mars 2007 Det er to sensorplater som legges under madrassen til barnet. De registrerer hele tiden babyens pustebevegelser og gir utslag i en høy, skrikende alarm om det blir stopp i bevegelser i sengen. Den går på batteri, så barnet ligger ikke på noen strømkrets og det er trygt i tordenvær.
juddellihuddelli Skrevet 6. mars 2007 #9 Skrevet 6. mars 2007 synes det er genialt, og har også planer om å kjøpe en slik. men hvor kan man få tak i en?
Gjest Skrevet 6. mars 2007 #10 Skrevet 6. mars 2007 Kanskje man skulle hatt en sånn "mammasense" også, slik at pappaen vet når mammaen har blitt skremt kvekk ihjen av babysensen;) Takk for litt oppklaring. Jeg har hatt et veldig dårlig inntrykkav den utfra hva jeg har lset tildligere, men det har vel stort sett vært skrevet av skeptikere som ikke hadde 2000 kr å bruke på noe sånt kanskje... De har hylt om hysteri og dårlig funksjonalitet... Du derimot har den jo faktisk og har gode erfaringer, greit å vite siden vi planlegger nr 2, og de første 2 mnd med lillemor var preget av "nå må vi sjekke" hver halvtime:p
Bambino&brødrene Skrevet 6. mars 2007 #11 Skrevet 6. mars 2007 Jeg kjøpte min på nettet. Søkte rett og slett på "babysense". Noen få dager senere hadde jeg den.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2007 #12 Skrevet 7. mars 2007 Registrering så langt av nærmere 50 barn som til nå har dødd mens de var tilkoblet «event monitor» der både hjertefrekvens og pustebevegelser ble registrert i dødsforløpet, viser at hos ca. 87% hadde først bradykardi (lav hjertefrekvens) plutselig oppstått. Hos vel 7% kom apné med etterfølgende bradykardi etter 4 - 20 sekunder. Resten døde under et bilde med samtidig start av bradykardi og apné. Ingen tilfeller av primær plutselig hjertestans (ventrikkelflimmer/asystoli) ble observert (6,7). Når man i USA tidlig på 1970-tallet startet med hjemmemonitorering, mente man at sentral apné var årsak til krybbedød og at barn kunne reddes ved registrering av apné. De ovennevnte studier støtter ikke en slik teori, men en sammenheng mellom obstruktiv eller reflektorisk apné og krybbedød er ikke utelukket. Noen barn som døde tilkoblet monitor hadde hatt et tidlig fall i surstoffmetningen uten at man samtidig kunne registrere endringer i respirasjonen (8).
Sunniva- og Majamamma Skrevet 7. mars 2007 #13 Skrevet 7. mars 2007 Jeg har en sånn, og er kjempefornøyd!!! Var en del urolig og engstelig med nummer en, og bestemte meg for å spare til en sånn med nr. 2. Nå er jeg veldig avslappa på kveldstid og nattestid, deilig :-) Har testet den på ulike måter, og den er helt utrolig sensitiv. Jeg slo den på, og berørte madrassen med svaaaake bittesmå trykk, så vidt jeg var borti madrassen. Slik holdt jeg på i to minutter, og så sluttet jeg med bevegelsen - og etter 20 sekunder gikk alarmen. Fantastisk oppfinnelse! PS; du anonym over: Hjemmemonitorering er ikke det samme som Babysense (event monitor er et avansert apparat som brukes på barn med hjertefeil eller andre alvorlige lidelser tidlig i livet) , og den artikkelen du sikter til drøfter hvorvidt hjemmemonitorering hjelper å overvåke disse barna. Det du har klippet ut har ingenting å gjøre med friske barn og Babysense å gjøre, skjønner egentlig ikke hvor du ville med å klippe inn den teksten....?
Gjest Skrevet 7. mars 2007 #14 Skrevet 7. mars 2007 Lurer veldig på det nå... Har blitt så redd de siste dagene!!! Men er det ikke fæl lyd som skremmer barnet hvis dere glemmer å slå av?
Sunniva- og Majamamma Skrevet 7. mars 2007 #15 Skrevet 7. mars 2007 Ja, lyden er forferdelig - men da blir motivasjonen stor for å huske å slå den av :-) Jeg glemmer aldri å slå den av, men mannen min gjør det ofte. Opplevde for øvrig noe litt skremmende da vi hadde hatt den i to uker, og snuppa var ca 2,5 mnd. Klokka 05 gikk alarmen, og vi sto omtrent i senga i samme øyeblikk. Ingen av oss skjønte hva lyden var, begge var så omtåket så det tok kanskje 5 - 10 sekunder før mannen min sprang til senga. Babyen lå helt stille i senga, og reagerte ikke i det hele tatt på lyden. Mannen min brukte også tid på å finne ut hvordan den skulle slås av, og romsterte en stund før han summet seg og kom på at han måtte sjekke babyen. Han min ristet forsiktig i henne mens jeg ordnet alarmen, men hun reagerte ikke. Først da han hadde ristet hardt en stund slo hun opp øynene, og vi fikk litt kontakt. Hun var veldig rar og slapp i kroppen, og ville ikke ha pupp før mange timer etterpå - mot normalt annenhver time. Ekkel opplevelse.... Mulig hun bare sov ekstremt tungt, men hun var kolikkbarn og våknet av den minste lyd akkurat i den perioden. Vi vil jo aldri få vite om det var fare på ferde, tror vel egentlig ikke det innerst inne - men jeg synes det er godt med den ekstra sikkerheten.
Jente 28 Skrevet 7. mars 2007 #16 Skrevet 7. mars 2007 Jeg har fått låne en av venninna mi, ho var veldig mye roligere når ho brukte den.. håper søvnen blir bedre nå..
ScaryMama Skrevet 7. mars 2007 #17 Skrevet 7. mars 2007 Jeg har tenkt til å kjøpe en nå. Jeg lurer på om den kan brukes i vogn, eller bare under madrass i sprinkelseng. Noen som vet?
Bambino&brødrene Skrevet 7. mars 2007 #18 Skrevet 7. mars 2007 Å HERREJE... Er du ikke ufattelig glad du hadde den den natten? Den kan ha reddet livet til babyen din. Nå er jeg enda mer sikker på at det var riktig å kjøpe den! Får helt frysninger.
Bambino&brødrene Skrevet 7. mars 2007 #19 Skrevet 7. mars 2007 Den er vel helst beregnet på seng, da bevegelser som trekk ol kan påvirke den til å tro at det er pustebevegelser den kjenner. Jeg bruker ikke vaskemaskin eller tørketrommel etter han er lagt fordi vibrsjoner i gulvet kan oppfattes som pustebevegelser og alarmen ikke vil registrere pustestopp. Jeg stopper alltid vaskemaskin/ trommel på dagtid når han sover også. Netter med sterk vind har vi vinduet igjen pga det samme.
Gjest Skrevet 7. mars 2007 #20 Skrevet 7. mars 2007 Ja det har jeg gjort,men ikke nå.Naboen min klarte å redde sin vesle gutt som var på vei inn i krybbedøden.Den forhindrer det ikke ,men varsler så en iallefall har en sjangs.Siden venninna mi har mista barnebarnet sitt så er dette noe jeg tenker mye på nå.
Gjest Skrevet 7. mars 2007 #21 Skrevet 7. mars 2007 Veit iallefall om 3 stykk til som har den her inne og hatt den i flere år.. Men jeg kjøpte min på www.lillelulle.no betalte 1700 med frakt.
Gjest Skrevet 7. mars 2007 #22 Skrevet 7. mars 2007 Jeg kikket og på den... Huff, men vi har ikke råd nå! Vi e helt skrapa alle veier, men har fått skikkelig angst for det!!!
Sunniva- og Majamamma Skrevet 7. mars 2007 #23 Skrevet 7. mars 2007 Ja, jeg tenker ofte på det og lurer på om det faktisk reddet henne... Blir helt kvalm når jeg tenker på det.
Lilleprinsesse 07 og gull 2011 Skrevet 7. mars 2007 #24 Skrevet 7. mars 2007 Jeg skal jaffal løpe rett å kjøpe en slik en nå i morgen.. vet noen om den selges i butikker?
mjk Skrevet 8. mars 2007 #25 Skrevet 8. mars 2007 Hei! Jeg kjøpte babysense til min lille gutt som bare vil sove på magen. Kjøpte den da han var ca 2 mnd og nå er han 7 og jeg er superfornøyd! Lureste kjøpet jeg har gjort til babyen! Min samboer synes det var litt idioti til å begynne med, men nå synes også han at det var et lurt kjøp. Jeg følte meg mye tryggere og sov mye bedre på natta. For oss har den vært helt suveren!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå