Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa kan telle til ti, men det er det eneste. Har forståelse for hvor mye ting er opp til 5, men fra 5-10 kan hun telle, men ikke helt forståelsen for det hun sier.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min er 2 år og 3 mnd. Han kan telle til 15, men har ikke forståelse lenger enn til 3 - 4, tror jeg.

De har en gutt i barnehagen som får astmamedisin, og da teller de til 15 mens han puster i masken. Dermed har hele gjengen lært å telle til 15 - hehe =)

Skrevet

Min kan ikke, han ble to forrige uke og teller til 2. hehe.....

Skrevet

Ikke min heller. Hun sier: en, to, to, to, to....Det kan vel ikke deffineres som telling ;-)

Skrevet

Har en gutt på to år. Han kan ordene, men teller ikke i rekkefølge. En, to, fire, åtte osv.

Skrevet

Snuppa er 2,5 år. Hun har telt til 20 siden hun var 2. Alltid vært fasinert av å telle. Så sier hun tjue en- to tre og begynner på nytt. Men farger... ja hun kan ordene men der skjønner hun ikke sammenhengen i det hele tatt :o)

Skrevet

Frøkna mi på to og et halvt har etter jul endeli sorter tallan rett tel ti... hend sæ ho tell tel tolv... men trur ikke ho har førståelse opp tel ti nei... men ho har ikke vært så opptatt av tall, men bokstava e ho kjempe opptatt av... å veit kem di fleste bokstavan e sine... ho sku blandt anna åpn pappaen sitt brev førr det sto hennes bokstav på det ;) Va A post ;) Men farga har ho høveli kontroll på, men bytta litt om på nån innimellom...

Skrevet

Jenta vår blir 2 år om noen dager, og hun kan telle til 3. Skjønner sammenhengen at 1+1 er 2, men tror ikke hun skjønner hva 3 er. Hun kan alle farger på rams - har faktisk kunnet det siden før hun var 1,5 år! Da kunne hun jo ikke snakke, men da vi satt og leste Tassen-bøker, hvor det var bilde av mange ballonger i ulike farger, kunne jeg spørre hvilken som var gul, blå osv., så pekte hun på riktig ballong hver gang. Nå sier hun alle fargene med ord. Språket har løsnet veldig den siste måneden - og utrolig fremgang siden jul, og det er jo morsomt. Hun er ikke så langt fremme motorisk ennå, men det kommer nok det også etterhvert...

Skrevet

vesla her i huset teller til stadighet: 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9 og så er det stopp. hun er 2 år 4 mnd. hun har begrep om hva 1 er, og hva 2 er. da hun bruker ord som begge. i stedet for å si 2.

Skrevet

snuppa her på 2 år og 1 mnd teller til 12. Det hører med at hun får astma madisin og har telt til 10 hver morgen og kveld siden hun var 2 mnd!!! Så noe godt har kommet fra astman også;o)

Skrevet

hei. lillemann på 2år 4mnd kan telle til 20,siden han var 2, vi teller hver gang han og jeg går opp eller ned trappen til avd i barnehagen, der er det 19 trinn. før jul spurte han meg "og...." da ville han vite hva som kom etter 19. vi har prøvd å telle oppover, men det er ikke intressant enda.nå teller han alt, men kommer det over 20 stk, blir det "20 og mange mange biler... det er gøy hvor mye små barn kan:-)

Skrevet

Han kan tallene som regle opp til tolv, av og til husker han litt lenger.

Men om han skal telle ting går det til fire og alt over fire er mange.

Skrevet

Han er forresten 2 år, har kunnet dette siden han var ca 19-20 mnd. men har vært interessert i andre ting siste halvåret, så det har liksom stagnert litt.

Skrevet

Min 2,5 åring "teller" til ca 25, som oftest helt riktig, er storebroren som har lært ham opp. Men han kan jo ikke teller på ordentlig da, bare ramse opp tallene. Han klarer, når han virkelig vil selv, og telle (ordentlig) opp til 4-5, deretter blir det bare rot, teller samme ting flere ganger, hopper over noe osv.

Skrevet

For barn er det å telle en regle... De har ekstremt sjelden noe forståelse for hva denne "reglen" betyr. Å si at din to åring vet hva tallet 5 betyr, står for tror jeg er mer ønsketekning enn reelt...

Skrevet

Snuppa klarte å telle til 13 i går =P Men er mest til 10 ho klarer =) Men vi "øver" litt hele tiden da =P

Kan si farger, men kan ikke forskjellen på de...

Skrevet

Tobias er to år og to mnd og teller til 12...men om han forstår så mye av det vet jeg ikke...men han teller bla fingrene sine og klossene sine ol.

Skrevet

Snuppa er 2 og og 5mnd. Hun teller 2,4,6 hehe. Ikke vet jeg hvorfor. Prøver å hjelpe henne å telle de tallene som mangler i mellom,men da sier hun bare til meg"mamma ikke du" Hehe

Skrevet

Gutten min er 2,4 år og han lærte seg å telle fra 1-10, to mnd før han ble 2 år. Det var farmor som lærte han det, og nå teller han til 11.

Skrevet

min sønn som snart er 3 år kan telle til 15. min yngst som snart blir 2år teller til 2 men kan si 8.

Skrevet

Vel, veslejenta mi på to år og fem mnd kan telle til ti, mer eller mindre, men hun husker det ikke alltid, og surrer rundt med tallene over fem. Når det gjelder forståelse av tall, er hun på nivået "en, to, MASSE"! Hun bruker også tallet tre, men er nok ikke helt stø på hvor mange tre egentlig er.

Her om dagen satt vi og så i en bok med dyr i, og jeg oppmuntret henne til å telle på et bilde med fem-seks lam. Hun telte: "En - to - tre - mormor - bestemor - morfar - mamma!"

Skrevet

Enig med deg der Anonym :-) Leste en kjempespennende artikkel om barn og tall for et års tid siden og der står akkurat det du skriver. Barn kan tidlig lære seg å ramse opp tallene som en regle slik min 2 åring kan (han har ramset opp tallene til 20 feilfritt siden før han fylte 2 år), men å utvikle tallforståelse for tall utover 2-4 skjer som oftest ikke før i 4-5 års alderen. Det kalles kardinaltallsforståelse. Først lærer barnet seg å ramse opp tallene i mer eller mindre rett rekkefølge. Så lærer de å forflytte fingeren på likt med tingene de teller slik at de faktisk teller riktig og omtrent samtidig oppnår de forståelse for tallmengder opp til ca 4, vanligvis 2 eller 3. Dersom du ber et barn på dette stadiget (f.eks en 3 åring) om å telle 7 brikker, vil 3 åringen gjerne klare å telle en og en brikke og gi det riktig tall, 1-2-3-4 osv mens h*n flytter fingeren etterhvert som h*n ramser opp tallene og kommer til 7. Spør du så 3 åringen hvor mange det var vil h*n ikke svare 7, men i stede begynne å telle alle brikkene på nytt. Først når kardinaltallsforståelsen utvikles vil barnet forstå tallmengder over 4-5 og at man kan telle samme tingene så mange ganger en bare vil, det vil alltid være det samme så lenge man ikke trekker fra eller legger til noe.

Da jeg leste om dette var eldstemann 3,5 år og det var skikkelig morsomt å se hvordan han telte på nytt og på nytt når vi spurte hvor mange det var, jeg hadde faktisk ikke tenkt over dette stadiget en gang. Først når han nærmet seg 4 år (og det er vist nok tidlig) skjønte han at hadde han først talt til 7, ja så var det 7 uansett. Veldig fasinerende! :-)

Skrevet

min teller to, tre, fire, fem, seks, sju, åtte, ti!

Skrevet

Her teller han fra 1 til 10 hopper rett til 20 og avslutter med mange ;)

Skrevet

Hun blir 3 år om tre måneder og har lenge kunnet telle til 12. I går kveld kunne hun plutselig telle til 16.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...