Anonym bruker Skrevet 6. mars 2007 #1 Skrevet 6. mars 2007 vi har et vennepar som vi er veldig mye sammen med, og som har en sønn som er ett år yngre en vår gutt (4 år). problemet er at både jeg og sambo har begynt å reagere på hvordan de behandler gutten sin. Jeg kan nevne en uhyggelig episode hvor vi alle var ute på restaurant og spiste. gutten deres var småspist og ga vel uttrykk for at han ikke var så veldig sulten. foreldrene ble irriterte på gutten og begynte nærmest å tvangsfore ham. dette resulterte i at han samlet maten i munnen, og de begynte å trykke ham i ansiktet for å få han til å svelge. alt dette gjorde jo selvfølgelig at gutten ble lei seg og grinete, men foreldrene bare kjeftet i vei. det ble sagt ting som :"hvis du ikke slutter å grine, så hiver jeg deg i veggen snart"..osv Når gutten endelig var ferdig å spise opp, så slengte faren liksågodt et nytt pizzastykke på tallerken til gutten.. Nå i det siste har jeg lagt merke til at de klyper gutten i kinnet hvis han ikke hører etter eller griner. jeg har sett at de truer med smekking og klyping hvis han ikke slutter å grine når de har telt til tre osv. resultatet er at gutten står med hendene foran ansiktet for å "forsvare" seg. dette kan være noe så enkelt som at han griner for at han ikke vil hjem fra besøk. I tillegg kan de legge han i senga som straff, og ikke ta ham opp igjen i det hele tatt. jeg spurte forsiktig om dette engang, og fikk til svar at :"han ligger jo en god stund før han sovner da..." Kanskje ikke så rart når du kaster barnet ditt i seng kl fem på ettermiddagen.... Jeg synes de behandler gutten sin helt respektløst, og jeg merker meg at gutten vår på fire år blir nærmest sjokkert når han ser dette. jeg og sambo har blitt enige om at gutten vår aldri skal overnatte der mere, men hva skal vi si når de tilbyr seg at han kan ligge liksom?? det jeg uansett lurer på er: HVA SKAL JEG GJØRE MED DETTE???
Gjest Skrevet 6. mars 2007 #2 Skrevet 6. mars 2007 Huff. Dette høres ikke bra ut. Vennene dine har kanskje sett for mye på Super Nanny? Du kan prøve å fortelle historier som du har "hørt". Eks. de som er veldig strenge får barn uten selvtilitt. Personlig hadde jeg holdt meg til skeptiske blikk og hvis de hadde spurt hva jeg mente hadde jeg sagt sannheten diplomatisk. Ikke lett.
camilla^ Skrevet 6. mars 2007 #3 Skrevet 6. mars 2007 Hadde noen av våre venner gjort slikt mot sine barn, og mine barn hadde reagert på det ville jeg sagt hvorfor når de spurte om hvorfor mine barn ikke får sove der. Mine barn skal føle seg trygge der de er og jeg skal føle meg trygg på at de blir tatt vare på. Gjør vi/jeg ikke det får heller ikke mine barn lov å være der uten meg tilstede. Hva venneparet gjør med sitt barn får være demmes sak, men mener jeg at barnet ikke har det så godt der og vi tilhører samme helsestasjon ville jeg snakket med dem. Spurt dem til råds før jeg hadde gjort noe. Men hadde dem spurt om hvorfor, hadde jeg svart det jeg mente. Takler de ikke min avgjørelse og mening får det så være.
vinter1988 Skrevet 7. mars 2007 #4 Skrevet 7. mars 2007 Hadde ikke nølt 1 sek med å ringe barneverne. ungen blir jo psykisk og fysisk skadet
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2007 #5 Skrevet 7. mars 2007 Jeg håper dere tar opp med dem hvordan de behandler gutten sin. (Selvsagt ikke når barna hører det). Stakkars gutt! Ingen skal jo ha det sånn. Hvis de er gode venner, må de tåle å høre at dere reagerer på dette. Og hvordan er de mot gutten når ingen andre er til stede? Hvis ingen reagerer, tror jeg ikke det blir noen endring, i hvert falll. Og hvis de tilbyr overnatting, syns jeg i hvert fall det er på sin plass å fortelle hvorfor dere ikke ønsker dette. Kanskje dere kan komme med forslag til alternative reaksjonsmåter? Evt si at fysisk avstraffelse er straffbart og forbudt. Samt noe om at dette fungerer dårlig som del av barneoppdragelse. Husk at dere kan være med på å hjelpe denne stakkars gutten ved å ta tak i dette! Endrer de ikke atferd, syns jeg barnevernet bør kontaktes.
børdi Skrevet 7. mars 2007 #6 Skrevet 7. mars 2007 Barnevernet er ingen løsning i første omgang,, om det hadde vært meg og de hadde spurt om ungen min kunne sove der, ville jeg sagt nei, og begrunnet hvorfor.. Ville tatt en prat med foreldrene, forsiktig om at jeg reagerer på hvordan de behandler gutten.. De kommer til å bli kjempesure, men da får de heller bli det... du kan jo ev ringe helse stasjonen, og spørre om råd om hvordan du skal takle det og ev om de har noen tips til hvordan du skal snakke med de. uten å si hvem de er selvfølgelig.. Lykke til...
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2007 #7 Skrevet 8. mars 2007 Jeg synes ikke det er å overdrive å sende en bekymringsmelding til barnevernet. I første omgang kan barnevernet tilby foreldrene hjelp til oppdragelsen og gi dem alternative måter å løse ting på. Psykisk mishandling kan være vel så alvorlig som fysisk mishandling. Får helt vondt av den stakkars gutten jeg. Han må jo bli fryktelig utrygg av en sånn behandling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå