Gå til innhold

Vi er fanget i rosa prinsesse-fella

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 2,5 år, og er såååå fascinert av alt som er rosa/lilla, kjoler, prinsesser, prinsessekroner, slott m.m. Hun har aldri vært interessert i ting med hjul eller byggeleker, selv om vi har forsøkt å påvirke leken, kjøpe slike leker o.s.v.. Er vel normalt at jenter er opptatt av sånt til tider, men har alltid innbilt meg at mine døtre kom til å få mer allsidige interesser fordi jeg var bevisst fra starten. My ass.... Familien handler jo også sånt stæsj til jul og bursdager, pluss at flere av mine venninner har døtre i 4-5 årsalderen som er stoooore forbilder. Går dette over, eller er vi på god vei til å avle fram en uselvstendig jålejente som skal sitte hjemme og vente på at en prins frir til henne? Nå setter jeg det på spissen, men må innrømme at jeg er betenkt til tider....

PS: Hun liker heldigvis alt som har med dyr og natur å gjøre, så jeg har vel et smutthull der....:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja ingen krise det vel. Blir opp til dere foreldre å legge opp til at prinsesser ikke bare er jåler som sitter og venter på at noen skal redde dem fra virkeligheten.

"Se, mamma, jeg er en prinsesse!"

"Så flott, prinsesser er sterke jenter", sier du da.

Kanskje dere kan låne den der prinsesseboka til Martha Louise (prinsesser har ikke krone på hode, eller noe sånnt). Kanskje den er for litt større barn, husker ikke.

Gutten min vil av og til gå med kjole når venninnene hans er på besøk. So what. Håper han fortsetter med å være så open minded når han blir større også.

Skrevet

Hihi... sånnt har æ også vært bekymra førr at mi frøken ska bi når ho bi stor :D Men tel nu e ho ikke så veldi interessert av prinsessa... anna enn at ho e mamma si prinsesse... dog ofte sjørøverprinsesse :D Også e ho veldi gla i å ha kjole på sæ... førr da kan ho dans ;D Men ho e også veldi interessert i alt som har me skruing etc. å gjør... vesst farn studer en motor eller nå, så still ho sæ opp i lamme han og kikka meget konsentrert på motorn ho også ;D Å ho lika å lek med lego etc. Ska da sies at ho går ikke i barnehage enda og di som ho leka med e ca halvt om halvt jenta og gutta, å ingen e skikkeli prinsesse gærn :D

Men du skal se at så længe du presenter ho førr mange førskjellie teng så bi ho nok ei frøken med vett i haue og allsidige interessa... Mi kommer tel å vil ha sånner Bratz skal du se førr di syns æ e skikkeli ekkel med di store hauan... hihi...

Skrevet

når "prinsessa" vår blir spurt hva ho heter så svarer ho bare, enkelt og greit "prinsesse"!

• 2 uker senere...
Skrevet

hehe, kjenner meg så igjen her =) dattra mi er 2 år å 5 mnd, å helt opphengt i prinsesseting å rosa. var på kid en tur på onsdag, da fant hun en pute med krone på og en stor rosa munn! hun fikk en å valgte den med krone :) vært på ikea å handla prinsesseseng, eller sånn gardiner for å ha over da =) kjempe søtt ;)

Skrevet

æhhhh. Har det akkurat sånn her også. Rosa og Lille, glitter og stas. Hun skal kun ha kjole og legger hele sin selvfølelse i hvor fin hun er med kjole på. Trumfer jeg gjennom at hun skal ha jeans på så gråter hun og sier at hun ikke er fin. Jeg blir smårar av det. Jeg roser og skryter av henne både i jeans og kjole, men det hjelper ikke. Hun synes kun hun er fin i kjole.. og rosa eller rød skal den helst være. :s

Om noen spør hva hun skal bli, så skal hun bli isdanseprinsesse. Jadda. Og jeg som har hatt på henne blått og 'guttetøy' fra hun var baby..ja..opp til nå da.. nå blir hun 3.. og det har vært sånn det siste året omtrent. :s Jeg blir gaaaaal. Jeg vil ikke ha en prinsesseunge. *fnis*

Leppestift og mascara skal hun ha, om hun ser bestemor ha det på... og hun flagrer med vippene og kaster på håret sitt. Gud a meg. Heldigvis er hun glad i å være ute, leker og hopper i søla.. så vi har kanskje en sjans om hun kommer inn i naturbarnehagen til høsten. Ellers er vi nok fortapte i rosa tyll og grisedyre isdanstimer. :s

Skrevet

Hi hi, godt å se at vi ikke er alene :-)

Venninna mi har ei datter på 17 år, og hun fortalte meg i går at da datteren var 2-3 år var hun også helt prinsesse i hodet - men dette gikk hun lei av selv. I dag er denne jenta både selvstendig, sterk og flott - og med hobbyer som fotball og politikk! Puh, sier nå jeg!!!!

Skrevet

he, he....vi har prøvd det motsatte med våre gutter, men de har bildilla. Ikke har vi bil heller:) Hater dukker, men er omsorgsfulle med små bebiser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...