Anonym bruker Skrevet 6. mars 2007 #1 Skrevet 6. mars 2007 Jeg har nettopp begynt i ny jobb, men føler allerede at det blir alt for stressende og at jeg får alt for lite tid med ungen min på halvannet år. Har bare jobbet der en uke, men det er en 9-17 jobb, og mannen min på både hente og levere i barnehagen, og jeg er ikke hjemme før rundt 17.45, leggetid er kl 19. Får en time/ halvannen om morgenen med gutten min, men likevel, det føles alt for lite.... Ikke er det en karriere-jobb jeg absolutt har så kjempelyst på, ikke er det spesielt godt betalt, og vi har god økonomi, så det er heller ikke sånn at jeg må ha den jobben for å få endene til å møtes... Jeg vil gjerne jobbe, vil ikke gå hjemme, men jeg føler at en 100% stress-jobb uten fleksitid er veldig vanskelig. En 70-75% stilling hadde vært fint, med kanskje en dag fri i uka, og noen tidlige ettermiddager med gutten min... og ikke så heseblesende stress som det ser ut til å være på min nye arbeidsplass. Samboern min har foreslått at jeg skal gå til sjefen å si at jeg vil ha redusert stilling, og at hvis det ikke lar seg gjøre, slutte. Noen som har noen synspunkter, eller gode råd?
Mona2 Skrevet 6. mars 2007 #2 Skrevet 6. mars 2007 Hei, Har det likedann. Jeg jobber 8-15.30/16, men har kort vei hjem og er hjemme ca 16.10. Jeg er nå gravid igjen i 4. mnd, og regner med å bli 30% sykemeldt når jeg er skal til legen neste uke. Er så sliten at jeg ikke orker noe. Sånn sett er det gunstig å være gravid igjen, slik at jeg får roet ned hverdagen litt ( Men det er sikkert ikke en løsning på problemet ditt:) Jeg har bestemt å la karriere være karriere for en stund og går nok ikke tilbake til 100% stilling når jeg er ferdig medgraviditet og barselpermisjonen. Har bestemt meg for å være mamma en stund, og konsentrere meg om karriere om noen år..... Håper å kunne jobbe 80 eller 70 prosent når jeg er tilbake på jobb.... Har kanskje ingen råd, men skjønner iallefall veldig tankene dine. Du kan jo prøve å høre med sjefen din om flexitid eller redusert stilling. Det er jo litt dumt å si opp, for det er nok vanskelig å få en ny, fast jobb som er 70-80 %. Snakk med sjefen din og prøv å finne en løsning som er gunstig for deg OG sjefen din. Lykke til:)
Nickeguri Skrevet 6. mars 2007 #3 Skrevet 6. mars 2007 Jeg tror du har krav på å få redusert stillingen din til 80% når du har små barn. Jeg har lest det, men husker ikke hvor. Flere venner har hevdet det samme. Stemmer det, er arbeidsgiver pliktig til å la deg jobbe 80%. Det er sikkert andre her inne som vet litt mer om dette.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2007 #4 Skrevet 6. mars 2007 Takk for svar. Det er ingen løsning å bli gravid akkurat nå, men kanskje om et år? Skal snakke med sjefen min, men jeg har liten tro på at jeg får lov til å ha redusert stilling ( det er noen som har det, men det er folk som har jobbet der i årevis), så jeg føler at det blir det samme som å si opp. Det føles litt feigt å gjøre etter så kort tid... Det skal sies at jeg tror jeg kommer til å trives der og at jeg synes selve jobben virker veldig morsom og variert, så hadde jeg hatt bare meg selv å tenke på hadde jeg vært kjempefornøyd med situasjonen. Men da jeg kom hjem i dag sa samboern min at dette ikke kom til å funke, og at han trodde det ville bli vanskelig i forhold til sin egen jobb, når han både må hente og bringe i bhg. Dessuten får jeg også dårlig samvittighet siden jeg aldri viser meg i barnehagen. Uff, sliter skikkelig med hva jeg skal gjøre, du har nok rett i at det vil bli vanskelig å finne en ny fast, redusert stilling... HI
Maud Skrevet 6. mars 2007 #5 Skrevet 6. mars 2007 Du har som en annen svarte rett til 80% stilling i to år. Si det til sjefen din hvis han protesterer, det ordner seg sikkert :-)
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2007 #6 Skrevet 6. mars 2007 Men det gjelder vel ikke når det er en ny jobb? Jeg sa faktisk allerede på intervjuet at jeg aller helst kunne tenkt meg en 80%, men det var ikke aktuellt, så da tenkte jeg at jeg fikk prøve meg på 100%. Tenkte jo at det er mange med små barn som jobber 100%, så det bør vel ihvertfall jeg, som har en mann som stort sett bestemmer arbeidstiden sin selv, klare. Nå føler jeg likevel at det blir for lite tid med gutten min, og for mye dårlig samvittighet, og i tillegg for lite tid og overskudd til ting som husarbeid, handlig, venner, trening, sex.... HI
cashewnøtta Skrevet 6. mars 2007 #7 Skrevet 6. mars 2007 Du sier det jo selv: det fungerer ikke! Sånn jeg ser det (er enig med sambisen din:) ) har du to valg: - Gå og spørre om redusert stilling. (Om ikke sjefen skjønner dette, har vel personen ikke vært småbarnsforelder!) Du har ikke fleksitid, eller evt kan ta med noe arbeid hjem? - Si opp og evt se etter en deltidsstilling en annen plass. Håper du finner ut av det!
Fire i familien :-) Skrevet 6. mars 2007 #8 Skrevet 6. mars 2007 Du kan jo søke om permisjon da:) 20-25 % Som nevnt tidligere så har man krav på det så lenge man har barn under skolepliktig alder. Er flere på min arb.plass som har det...
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2007 #9 Skrevet 6. mars 2007 Her kan du lese om redusert arbeidstid: http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/faktaside/vis.html?tid=28158
Blomman Skrevet 6. mars 2007 #10 Skrevet 6. mars 2007 jeg fikk drømmejobben etter nyttår - startet opp med godt mot. Skulle " bare" jobbe hver tredje helg + ekstra. Men med tre unger ( 1 og 5 og 7 år) - hus og mann ble det for mye for meg - og ga meg etter bare noen uker. Og det er så godt å være hjemme med ungene uten stress med å lever dem før kveldvakter - orden med ekstra bhg dager og dagmammadager. Hør om du ikke får redusert stilling i allefall. Det skal være godt å gå på jobb - og ønsker man tid med barna er det og viktig. Har dere råd til at du er hjemme så gjør det om du syns det er riktig for deg- Evt søker en annen mindre stilling et annet sted om du ikke får redusert. Lykke til med avgjørelsen
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2007 #11 Skrevet 6. mars 2007 Ja, men det gjelder vel ikke en ny jobb, der jeg søkte og fikk en 100% stilling? Jeg vet det var dumt av meg å ta jobben kanskje, men reduserte, relevante stillinger vokser ikke på trær....
Anonym i dag Skrevet 7. mars 2007 #12 Skrevet 7. mars 2007 Hvis du har mulighet til å jobbe redusert, så GJØR det, jeg har jobbet 80 % siden jeg fikk eldstemann, skal snart tilbake i jobb etter permisjon med nr 2, denne gangen har jeg lyst å jobbe 60 % mye bedre å ha god tid med ungene, dessuten har man krav på å redusert arbeidstid når man har små barn. Husk at de er bare små engang, kan heller jobbe 100 % når de blir større ;-)
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2007 #13 Skrevet 7. mars 2007 SJØNNER DEG RÅGODT!!! selv skulle jeg ønske jeg kunne være hjemme hver dag helt til han ble 18 år!!!!!!!! Samfunnet idag er ikke rett på en flekk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2007 #14 Skrevet 7. mars 2007 Skjønner at du har lyst til å gå hjemme med ungen din til han er 18, men skjønte ikke helt hva du mente med at "Samfunnet idag er ikke rett på en flekk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"?
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2007 #15 Skrevet 7. mars 2007 jeg mente at det er lagt opp sånn at det ikke er rom for foreldre å være hjemme med barna, hvis man ikke vil gå på sossen å krangle hver dag!!! Folk ser jo rart på meg når jeg sier at jeg ikke vil ha jobb, men være hjemme med lille snusken!!! Det er forventa at man skal jobbe Max for å tjene penger sånn at man kan ha det dobbelt så "fint" som naboen.... Synes det stinker jeg!!! Åsså Tidsklemma som det debatteres så flittig om.... herreguuuud jeg håper jeg slipper å "være som alle andre"
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2007 #16 Skrevet 7. mars 2007 Skjønner fortsatt ikke hva du mener. Med alle de velferdsgodene vi har i dag har det vel aldri vært så bra lagt opp fra samfunnets side dersom man ønsker å være hjemme med barna sine... Foreldrepenger, barnetrygd, kontantstøtte, utbygd helsevesen, gratis skole osv... Det er jo ditt eget valg dersom du føler at du trenger å ha det dobbelt så "fint" som naboen? Det behovet har heldigvis ikke jeg, og jeg kjenner i grunnen ingen andre som har det sånn. Mener du seriøst at alle som har barn burde få betalt fra staten for å gå hjemme med dem til de var 18 år? (Dette ble jo litt av et sidespor i forhold til HI da, men men :-) )
Ranveig R Skrevet 7. mars 2007 #17 Skrevet 7. mars 2007 Eg trur eg skal sei det veldig enkelt slik: Dersom dåke har råd til det - trapp ned på stillinga. Dersom det er umulig ville eg sett meg om etter ein deltidsjobb av eitt eller anna slag, ev. ein kveldsjobb. Det er NO ungen din er liten.
Noah`s mama Skrevet 10. mars 2007 #18 Skrevet 10. mars 2007 skjønner godt at du blir stresset ja. Dersom dere har økonomi til at du jobber mindre skjønner jeg ikke hvorfor du ikke hopper i det og spør sjefen din?Går jo ann å sprøve en annen jobb dersom arb.giver ikke synes dette er en god løsning. Jobber selv 75% i turnu og det er mer enn nok. Selv om økonomien da er litt stram så er det verdt å ha mere tid med minsten.Ikke alle er så heldig at de kan velge å jobbe mindre. Lykke til.
Da HarViTreUnger Skrevet 12. mars 2007 #19 Skrevet 12. mars 2007 Det kan nok være at du har rett til redusert stilling på bakgrunn av arbeidsmiljøloven, men siden dette alt er diskutert så stiller du dårlig. Du vil kunne få det igjennom, men det kan vær at dette skader ditt forhold til ledelsen siden du akkurat for noen uker siden aksepterte en jobb du viste var en full stilling. Om jeg var deg så ville jeg tatt kontakt med den tillitsvalgte på arbeidsplassen og snakke med h*n før du går til sjefen. Kanskje du får noen gode råd om hvordan du kan legge frem et slik krav. Lykke til )
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2007 #20 Skrevet 12. mars 2007 Takk for mange gode råd. Jeg har absolutt lyst til å jobbe redusert, men det som er saken er at jeg tror jeg mest sannsynlig mister jobben hvis jeg krever dette, og det har jeg lite lyst til, siden jeg trives bedre og bedre, Men det er ikke holdbart på sikt, det er helt sikkert. Samboern min er frustrert over å måtte levere og hente og vente på at jeg skal komme hjem. Har vel blitt enige om at jeg skal vente litt med å gå til sjefen og spørre om 80%, sånn at jeg lærer meg jobben godt og forhåpentligvis gjør en så god jobb at de ikke vil miste meg, og dermed er mer tilbøyelige til å gå med på å gi meg en redusert stilling. Vi har såvidt jeg vet ingen tillitsvalgt på jobben, det er heller ingen fagforening.. Fy søren så vanskelig det skal være å få hverdagen til å gå ihop. Jeg synes likevel at ordningene i Norge er gode, det er bare utrolig vanskelig når man mister jobben og må starte på nytt etter en svangerskapsperm, da merker man at klisjeen "tidsklemma" faktisk er reel.. Tar gjerne imot flere gode råd :-) HI
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2007 #21 Skrevet 12. mars 2007 Jeg jobber 50 % stilling. 10 til halv 3 hver dag, gjennom et vikarbyrå. Det er perfekt! Har en 1-åring og en 3-åring i barnehagen, og vi får masse tid sammen både før og etter jobb/barnehage. Dette valgte jeg å gjøre for at barna mine ikke skulle være lenge i barnehagen. Barna våre er lengre i barnehagen enn det vi er på jobb, så derfor ville jeg ikke ha en 8 til 4 jobb med lang reisetid. Jeg har det bra og familien min har det bra!! Mitt råd til deg vil være å ta kontakt med et vikarbyrå (eller fler) og høre hva de har for jobber med redusert arbeidstid. Da har du litt alternativer til hva du kan gjøre. Jeg tenker som så, at den jobben jeg har nå er ikke drømmejobben, jeg tjener meg ikke rik på den - men akkurat nå, i den livssituasjonen jeg er i nå - så passer den meg perfekt. Drømmejobben kan jeg finne senere, når det passer meg bedre. Lykke til!!
*jaja* Skrevet 12. mars 2007 #22 Skrevet 12. mars 2007 Har ikke lest resten av svarene her.. Du kan jo selvfølgelig søke om redusert stilling, du kan søke for inntil to år. Jeg jobber 75% stilling. Dvs. jeg har fri en dag i uken og starter arbeidsdagen en halv time senere enn normalt. Jeg hadde villet spurt sjefen om dette, tror ikke du vil angre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå