Gå til innhold

Har spurt før....men....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva i alle dager lager dere til middag til gullene deres? Mi er så sulten når hun kommer fra barnehage at det må være kjapp middag. men siden jeg er den oh store Toro og fiskepinne damen har jeg forstått at mine middager ikke passer til en liten en på 14 mnd. Har DERE noen GODE og SUNNE middags tips som ikke tar en evighet å lage?? Det er flott at mange tipser om sider på nettet, men da får jeg litt overload....Hehehehe

Hilsen en mamma som vil lage sunn mat til gullet sitt og er lei laksefileèr kan du si....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta vår ELSKER fiskekaker! Kjapt å lage og supergodt med råkostsalat av gulrøtter til. Og poteter.. dem kan du jo lage klar til å sette på kok før du henter henne for å spare tid.

Kjøttkaker i brunsaus og erterstuing? nammis

Oppskåret kyllingfilet, saus som passer til, salat og potet/gratinerte poteter...

Nå er pia mi snart to år. Så hun er vant med å spise stort sett den middagen vi har. Jeg vet ikke hvor mye variert din unge har fått til nå. Men er jo mye spennende man kan lage! :)

Flere retter er jo litt styr å lage når man er trøtt og sliten, så jeg liker også å gå for enkle og raske retter midt i uka. Sorry det lille utvalget mitt da..men fort og godt er det! :)

Skrevet

takk for svar! Jeg henter henne rett fra jobb. Jobber 100 %, så er dødsliten og har SÅ dårlig samvittighet hver gang jeg tyr til et middagsglass. Håper alltid å kunne lage kjøttkaker i løpet av helgen men det blir aldri til det. Har du oppskrift på fiskekaker?

Skrevet

Hei,

Jeg er også en ivrig bruker av toro, og sliter jeg også, men kan komme med noen tips da.

Jeg bruker stort sett mandel poteter, for disse tar kortere tid å koke. Koker gulrøtter, poteter og brokkoli/ blomkål. Dette er ofte basisen, som jeg blander med litt smør og melk slik at han kan spise selv. Koker ofte knaske gulrøtter, for disse er fine å holde i og spise når de er akkurat passe kokt. Så lager jeg laksefilet, fiskekaker, pølser av kylling, kjøttkaker, karbonader ved siden av. Det går også ann å lage wok til de små da. Ris, grønnsaker og kylling. Jeg har sweet chili som vi voksne spiser ved siden av. Et par dager i uka får han middagsglass, ofte når vi spiser ferdigmat/ Toro. På lørdag har vi risengrynsgrøt. Det ELSKER han.... På Søndag prøver jeg å være flid med maten og lage ekstra sunn og god mat.

Vet ikke om dette hjalp, for jeg sliter som sagt selv. Tar gjerne imot tips jeg også.

Skrevet

Har ikke oppskrift på hjemmelagede fiskekaker hodet, har aldri laget selv. Men hjemmelaget er jo absolutt best. Kanskje noen andre mødre har oppskrift, som leser dette her? :) Du kan jo bare kjøpe i butikken til du evt har laget selv. Ypperlig å ha i fryseren også. Når det blir rester, kan du bare varme opp fiskekakene og poteten i samme ildfast form. Pleier å ha ca 200 grader, i ca 20 minutter. Så slipper jeg en god klepp margarin i formen, så det ikke blir tørt.

Du finner mange godt middagsoppskrifter på matprat.no.

Fiskeboller er jo også kjempefin middag for så små barn:)

Lykke til, og kos deg med middagslagingen!

Klem fra meg

Skrevet

Leste gjennom det jeg skrev nå.. Har selvsagt margarinen i formen FØR jeg setter den i formen... ;)

Skrevet

eeehh...før jeg setter den i OVNEN!! god natt...

Skrevet

Hehehehe! Takk for det Malia! Jeg må innrømme at jeg syns det bare er stress. Blir nok bedre når jeg får teken på matlaging:)

Skrevet

hvorfor ikke lage ekstra mye når du først lager middag, og frys ned i posjoner?

det gjør jeg og synes det er kjempesnedig! :) går fort å tine i micro, eller i kjøleskap hvis man tar opp om mårran før man drar hjemmefra!

noen forslag til hva som er populært her:

"svenske kjøttbullar", hjemmelaget potetmos, broccoli og gullerøtter

hjemmelagede kjøttkaker, potet, erter og gullerøtter

kyllingfilèt, ris/nudler, broccoli/blomkål, erter og saus

fiskegrateng/fiskeboller/fiskekaker, potet og gullerøtter

-ren fisk er absolutt sunnest da, og blir jo kjempegodt sammen med poteter og gullerøtter.

er kanskje ikke så oppfinnsomt dette, veldig standard husmannskost kanskje. men godt er det :)

pleier alltid å ta vare på vannet jeg koker gullerøttene i å spe med det, istedenfor å spe med smør eller mye saus. saus blir ofte litt salt, og smør får vi alltid nok av allikevel..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...