Gå til innhold

Prinsessen er kommet :)


kristin2

Anbefalte innlegg

Min fødselshistorie:

 

Er litt treg, men 20 februar kom prinsessa vår til verden. 3744 gram og 52 cm lang.

 

Begynte å kjenne litt murring i magen tidlig mandags morgen 19 februar, men tenkte ikke så mye på det.

Rundt kl. 17 på ettermiddagen ringte jeg Ullevål og spurte hvordan en rie kjentes ut. Jordmora jeg snakket med begynte å le, det er jo ikke så lett å forklare. Jeg hadde noen tak som kom i ny og ne, men ikke regelmessig. Jordmora mente det antageligvis kunne være noe som var på gang.

 

Spiste litt middag og tok det med ro. Etterhvert tok det seg opp og kl. 20.00 dro vi til sykehuset. Syns jeg hadde kjempevondt (fant ut senere på kvelden at det ikke var særlig vondt i forhold til det som skulle komme, hehe...)

Ble undersøkt, men hadde bare 1 cm åpning og de mente det kunne gå lang tid før fødselen var i gang. Hadde 3 min pause mellom riene, men ble likevel sendt hjem. Egentlig veldig kjedelig. Var jo førstegangs og ante jo ingenting om hvordan en fødsel foregikk.

 

Når vi kom hjem syns jeg det begynte å ta seg opp veldig. Fra kl. 22.00 hadde jeg ikke pause mellom riene. Var som å stå i sjøen og bli slått overende av den ene bølgen etter den andre. Var sikker på at jeg skulle dø. Satt i badekaret, men smertene tok seg så opp at jeg kastet opp pga at jeg hadde vondt. Samboer mente vi skulle vente litt med å dra til sykehuset, de hadde jo sagt at det kom ca bare 1 cm åpning i timen og sånn sett så kom vi sikkert til å bli sendt hjem igjen mente han, da det ikke var nok cm åpning enda. Haha..tenkte jeg...det er min kropp, det er jeg som skal føde, det er jeg som kjenner om det er på tide å dra eller ei. Fytte rakkern!

 

Etter mye oppkast etc fikk vi endelig kommet oss inn i bilen og dratt. Vi var på Ullevål kl. 00.15. Klarte ikke stå oppreist pga riene og trudde at jeg kom til å dø. Det ilte nedover bena. Jeg ba jordmor om epidural for at jeg skulle få hentet meg litt inn igjen, hadde jo null pause mellom riene. Ble undersøkt og hadde 6 cm åpning. Epidural ble bestilt og jeg ble tatt med inn på fødestua. Vips så var vi oppe i 8 cm åpning og ekstra jordmor ble tilkalt. Her gikk det så fort mente jordmor at epidural ble det ikke tid til. Etter kort tid var det 10 cm åpning og pressirene var i full gang. Smertestillende ble det ikke tid til.

 

Kl. 01.10 var prinsessa vår født. Hun kom som et lyn!!! Det gikk så fort at jeg trudde ikke det var sant. Likevel var det en helt utrolig hærlig følelse når hun var ute.

Smertene var ikke gode, men det er vel verdt det.

Prinsessa vår er selvfølgelig den vakreste på jord :)

Vi storkoser oss som familie og gleder oss over hver dag sammen.

 

 

Hadde et lite hyggelig opphold på nyfødt intensiven etter noen dager, men det gikk heldigvis bra.

Vi er veldig fornøyd med jordmødre,leger og pleiere på Ullevål. Alt i alt så hadde vi et flott opphold på barsel og barselhotell. Pleiere og leger på intensiven fortjener all ros de kan få.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...