Hoppetussa 25 og Ylva. Skrevet 6. mars 2007 #1 Skrevet 6. mars 2007 Jeg er nybakt 1 gangs mor på det 4 døgnet nå Jeg lurer på om det er noen som har noen råd angående amming og såre brystvorter. Amminga har kommet ordentlig i gang med en grei melkeproduksjon,men jenta mi suger så hardt og intenst at brystvortene er blitt så såre og fått åpne sår på seg. Jeg klarer ikke la henne suge lenger,så nå pumper jeg meg. Går tåelig greit det,selv om det også er vondt. Noen som har tips om hva jeg kan gjøre?
Venter på lite knøtt : ) Skrevet 6. mars 2007 #2 Skrevet 6. mars 2007 Huffda, sånn hadde jeg det og det er ikke gøy! Kjøp albueskjell på Apotket. Der har de også ulike salver du kan smøre på, men min erfaring var iallefall at albueskjellene hjalp best. Du finner de der babyproduktene er. Lykke til!
Gjest Skrevet 6. mars 2007 #3 Skrevet 6. mars 2007 Hei du! Føler virkelig med deg! Jeg hadde vanvittig såre brystvorter selv. Babyen min og sugde kjempehardt, som din, men også feil. Dvs han hadde feil sugetak.. Han sutta altfor langt utpå puppen, på selve brystvorta. Og det er stort sett derfor mange blir såre. Pass først og fremst på riktig sugetak-masse bryst skal være inni babyens munn.. Det må se ut som babyen gaper skikkelig over brystet. Jeg fikk mye hjelp av barselpoliklinikken på Sykehuset Telemark... I tillegg til å passe på riktig sugetak, vil jeg også anbefale deg albuskjell (koster ca 85 kr på apotek), og lufttørre mye!! Gjerne om natten! Dette fikk amminga mi på rett vei, og de forferdelige åpne såra til å gro!!! Nå er amminga bare kos Lykke til...
Gjest Skrevet 6. mars 2007 #6 Skrevet 6. mars 2007 Vil også legge til at det er lurt å la litt morsmelk være igjen på brystvorten etter amming.. Jeg prøvde tre forskjellige brystvorte kremer, men kan ikke påstå at de hjalp.. Eneste at de gjorde vorten litt mykere...
Bellen^2 Skrevet 6. mars 2007 #7 Skrevet 6. mars 2007 Gratulerer som nybakt mamma:) Jeg fikk ullfett på Ullevål da jeg lå der. Det tok litt tid før melken kom og junior sugde ikke riktig så det ble mye til-fra kobling på puppene og jeg ble utrolig sår. Ullfett er et naturpreparat som ikke er farlig for den lille, men det er litt klissete å bruke. Vi kjøpte det på apotekte på Ullevål. Jeg ble også tipset om å smøre litt av melken på brystvortene og la de lufttørke. Det pleier å gå seg til etter litt tid:) Lykke til.
Hoppetussa 25 og Ylva. Skrevet 6. mars 2007 Forfatter #8 Skrevet 6. mars 2007 Takk for svar jenter:) da skal jeg ta meg en tur på apoteket og handle inn litt ting.
stacya fikk jente 27.11.06 Skrevet 6. mars 2007 #9 Skrevet 6. mars 2007 Som de andre sier, ALBUE SKJELL!!!!!!! Fikk et tips på barsel- bruk albue skjell på dagen (den første tiden når du er sår), smør gjerne til mm på før du tar de på, men ikke smør på brystvorte salve, for da blir det for tett. På natta bruker du salve og innlegg. Papir innlegg er noe dritt, men tror ikke ull innlegg anbefales hvis man har fått infeksjon i såret. Avent har noen 'kopper' du setter på brystvortene i stedenfor innlegg , da henger vortene fri og evt melk som renner ut samles opp i koppen. De brukte jeg også innimellom og de er absolutt å anbefales!! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå