Anonym bruker Skrevet 6. mars 2007 #1 Skrevet 6. mars 2007 Vi planlegger å få en til snart. Da vil det bli 2 år mellom de. Vil hverdagen forandre seg mye fra 1 barn til 2? Er det veldig mye mer arbeid? Hva synes dere?
Gjest Skrevet 6. mars 2007 #2 Skrevet 6. mars 2007 Det er jo slitsomt på en ny måte. Du skal fokusere på to stykker som er på hvert sitt utv.trinn. Det er jo litt uvant. Du får ikke kost deg på samme måte med den nye babyen som du gjorde første gang, det kan være sårt. Og det er sårt når du ikke kan være der for den eldste fordi du kanskje må amme el andre ting som krever sitt med den lille. Jeg syns de 5,6 første mnd var litt tøffe, men så begynte ting å gå seg litt til. Da hadde vi fått rutiner på han sånn at jeg og eldste jenta kunne finne på ting når han sov. Det tar jo uansett tid å finne en rytme på dagen som passer liten og stor. Nå som han nærmer seg året ser jeg at de har stor glede av hverandre, de leker fint sammen på hennes rom. Han forguder henne og hun er fornøyd med å ha selskap på rommet av han. Det er 2 år og 4mndr mellom våre. Så ting blir bedre og bedre. Har kommet dit hen at tanken på å få en til ikke er så skummel lengre.
selfangerkjerringa Skrevet 6. mars 2007 #3 Skrevet 6. mars 2007 Det er 2 år og 9 mnd mellom jentene våre. Det er mer jobbing med to enn med en selvsagt, men faktisk mindre slitsomt på mange måter enn da jeg var hjemme med første ungen. da var alt nytt og uvant, mens denne gangen har jeg "gamle" rutiner og erfaringer å støtte meg til. Jeg syns 3.trimester var verre enn etter ungen kom - hadde bekkenløsning og mye smerter, og NULL overskudd til å være mamma for eldstejenta. Nå blir det mye baby-greier på dagtid selvsagt, men eldstejenta er stolt storesøster og så lenge vi er flinke med å gi henne alenetid i tillegg til babystyret, så virker det som hun er storfornøyd med hverdagen (går i barnehage også). Jeg syns to unger med 2-3 års mellomrom er kjempeflott Men jeg er glad vi venta såpass lenge som vi gjorde - nå er den eldste ferdig med bleietida og er utrolig flink til å kle på selv, snakke, fortelle hva hun vil og sier klart fra hvis det er noe hun trenger eller hun er glad/lei seg osv.
Jente 28 Skrevet 6. mars 2007 #4 Skrevet 6. mars 2007 Det er 2 år og 3 mnd mellom mine og synes det var kjempe tøft de første 3 mnd til vi var inni litt rutiner. Mannen min jobber borte fra søndag til torsdag, så her går det i ett hele uka. Synes alt er mye lettere med nummer to, sikkert fordi vi var veldig enige om ting vi hadde gjort med nummer en som vi ikke ville venne nummer to på; som å dysse på til hun sov, sove i fang, det har man jo heller ikke tid til med to unger, over på eget rom når nattamming er slutt, ja, sikkert mye mer, men kommer ikke på mer nå. Bare at meg og mannen er veldig enige om åssen det skal være med minsetmann. Gruet meg og veldig til å gå gravid, pluss da og måtte være oppegående til en hver tid for eldstejenta, det gikk mye bedre enn forventet her hos oss. Storesøster er kjempe stolt av lillebror og her går dagene kjempefort. Lykke til..
Gjest Skrevet 6. mars 2007 #5 Skrevet 6. mars 2007 En ting som de andre ikke har nevnt: Jeg føler ofte, nå når vi har to, at jeg på en måte er "alene" med babyen. Første gangen var vi to foreldre som byttet på å gjøre jobben, men nå er pappaen alltid opptatt med den eldste mens jeg steller den minste. Jeg kan derfor aldri lene meg tilbake og overlate stellet eller matingen til pappaen, uten at jeg da må varte opp den eldste. Så man får aldri helt fri når man har flere. Men på den annen side er man mer rutinert, så mange ting går lettere av den grunn. Lykke til!
belli72 Skrevet 6. mars 2007 #6 Skrevet 6. mars 2007 Selvfølgelig er det mer travelt enn å ha et barn, men jeg synes ikke det var færlt i det hele tatt! Synes ikke " en er som ingen og to er som ti" stemte.... MEN: fra to til tre barn synes jeg å merke mye mer! Alle er forskjellige, og det kommer veldig an på barna og instilling. Lykke til!
tripptrapp3sko Skrevet 6. mars 2007 #7 Skrevet 6. mars 2007 akkurat nå som jeg er hjemme med nr 3 synes jeg faktisk det er enklere enn da jeg fikk nr 2.Nå er det også slik at begge de eldste(2 og 4 år)går i barnehage og stortrives der.Da jeg fikk nr 2,gikk eldste 3 dager i bhg,men var mye mindre der fordi han var mye syk. De to eldste har også mye glede av hverandre og leker mye sammen hjemme, slik at jeg slipper å engasjere dem.Synes det er kjempekos med 3 barn.
Candy girrrl Skrevet 6. mars 2007 #8 Skrevet 6. mars 2007 Jeg har tre små der mellomste er pseudotvilling (mindre enn 24 mnd mellom) med begge søskena sine. Og javisst er det travelt. Men det kommer mye an på hvilken innstilling man har. Jeg har fått mye slengbemerkninger og sårende kommentarer på at vi har valgt å få så tett. Men det er gjerne fra folk som nekter å innrette livet sitt etter småbarn for noen år. De vil ha trening flere ganger i uken, byturer og voksenfritid osv. Men akkurat nå er barna livet mitt og det trives jeg med. Ikke er jeg totalt utslitt heller. Og jeg ser frem til barna vokser opp og vi er en "stor" familie der barna er sammensveiset pga liten aldersforskjell. Hadde fått like tett om igjen og om jeg fikk velge. Men forundringautomaten har et poeng over her at man blir litt mer aleine med babyen, siden far må bruke tid på de andre barna. Men så har man litt mer rutine og erfaring nå enn med førstemann.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå