Gjest Skrevet 6. mars 2007 #1 Skrevet 6. mars 2007 Leker dere mye med barna deres, eller leker de godt for seg selv? Snuppa her skal helst ha oss ved siden av seg når hun leker, eller sitte på fanget og lese bok. Leker ikke alene på rommet sitt feks.
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 6. mars 2007 #2 Skrevet 6. mars 2007 Snuppa her (2 år og 2 mnd) har ikke eget rom. Hun har lekene sine her i stua. Så akkurat her jeg sitter nå er det to gode stoler til oss voksne, to små bokhyller med kurver hvor hun har leker, TV, data og en madrass jeg kan slappe av på /vi kan leke på (er gravid med bekkenløsning). Prøver å holde en viss grad av orden her, da... vi rydder opp en ting som krever plass (ex. briotog) før vi tar fram neste (ex. duplo). En del av tiden leker hun for seg selv, og jeg kan sitte og slappe av i stolen eller gjøre litt husarbeid. Det siste vil hun ofte hjelpe til med, og det får hun. Det blir en del av hennes lek. Så sitter/ligger vi en del på madrassen og pusler puslespill eller bygger duplo eller sånt... Eller ligger og leser. Vi maler og tegner en del ved kjøkkenbordet, eller driver med play-doh (er det sånn det skrives???) Å leke lenge alene er en aktivitet jeg ikke forventer før om leeeeenge. Det kommer når det kommer. Enn så lenge må jeg bare sørge for at de lekene hun har er noe jeg klarer å leke med også uten å bli sprø - og det klarer man altids å finne?
Salsa Skrevet 6. mars 2007 #3 Skrevet 6. mars 2007 Vi pleier å ha litt "fri utfoldelse" på stuegulvet når vi kommer hjem fra bhg og pappa kommer fra jobb. Da hender det at det tar litt av. Han er 2 1/2 år nå, og det er tydelig at han er blitt mer opptatt av pappa i det siste. Litt røffere lek, pappa leker fly og sparker litt fotball (med liten babyplastball) på stuegulvet. De koser seg skikkelig. Jeg er ikke såååå flink til å kravle rundt på gulvet - det blir mer å lese bok, puslespill, dyrelotto og sånne ting. Vi prøver i hvertfall å leke mest mulig mens han er våken, og heller ta husarbeidet etter leggetid. Nå er jeg hjemme i permisjon med minstejenta, så det meste av husarbeid tas på dagen når han er i bhg. Blir værre når jeg begynner å jobbe. Han har eget rom, men det ligger i 2. etasje, så det er ikke så ofte han har lyst til å være der alene. Blir liksom bare 15-20 min i strekk før han enten begynner å rope en av oss opp, eller kommer ned igjen.
heleneogde2gutta Skrevet 6. mars 2007 #4 Skrevet 6. mars 2007 hi jeg tror jeg leker litt lite med han: jeg er veldig mye alene med sønnen min (altså: vi har venner vi besøker, så vi er ikke alene ) men hjemme VI bor på ett plan, han har eget rom, leker litt alene der, litt på stua og litt overalt. Han finner altid på en ny lek. Leker vi sammen er det maling, løping på stua og hopping i senga, he-he ting mamma også liker:) han er vant til at jeg gjør mye husarbeid og sitter gjerne og ser på når jeg lager middag til oss.
camilla^ Skrevet 6. mars 2007 #6 Skrevet 6. mars 2007 Har to unger. Ei på 2 og ei på 4 og de leker sammen nestne hele tiden, men så og si aldri på rommet. Det er stue og kjøkken, bad og alt som finnes bare ikke rommet sitt. Ikke så ofte jeg trenger å leke med dem, jeg føler jeg ødlegger mye. Men spille spill, bake og slike ting gjør vi sammen, bare lekingen dem gjør alene. Men merker stor forskjell da det ble søsken her. Hu største som før hu ble storesøster nesten ikke ville leke alene, bare leke med oss og rundt våre bein. Men når hun ble "presset" litt til å leke mer alene gikk det bedre. Og vips så fikk hun en lekekompis også. Men de er fortsatt rundt beina våre, men de bare leker. De vil helst være i nærheten hele tiden. Og nå om dagen er det mor og barn de leker, og jeg skvetter opp hver gang minsten roper på mamma. Så det merkes når de er enebarn eller om de har søsken.
Viva_oslo Skrevet 9. mars 2007 #7 Skrevet 9. mars 2007 Her er vi bare mamma og ett barn, så jeg leker jo en del med henne. Ikke alltid like opplagt på ettermiddagen, som regel er vi ferdige med middagen til barne-tv, og så er det en times tid før kveldsstellet.... Hun er ikke verdens flinkeste til å leke alene heller, jeg blir helt fascinert når hun begynner å leke alene i blant! Men det kommer nok, ser at hun begynner å leke fantasileker med dokkene, båtene sine (hun har Elias og Kruse) osv. Ellers kan hun kjøre rundt med dokkevogn/gåbil o.l. alene. Når jeg leker med henne er det ofte puslespill eller lego (duplo er det vel), eller at vi danser. Å danse betyr å hoppe rundt i stua etter musikk, gå-løpe-danse rundt i leiligheten med tamburiner og maracas, eller at jeg bærer henne rundt mens jeg danser. Eller hun danser med meg mens jeg står på golvet og hun på salongbordet. Moro! Det blir en slags blanding av trim og musikk Ellers tøyser og herjer vi litt, hun klatrer rundt på meg osv. Vi leser og synger ganske mye også, og hvis hun skal tegne, må jeg også være med og tegne pusekatt, hund og annet som hun dikterer. Og ikke minst ANTON!!! Han er kjempepopulær her i huset...... noen andre som kan tegne Anton???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå