haater husarbeid Skrevet 6. mars 2007 #3 Skrevet 6. mars 2007 Finner ingen gode grunner selv jeg, så derfor er vi samboere så lenge du har ordnet avtale på hva som skjer med barna hvis dere begge to skulle falle bort, så er det ikke noe overbevisende hehe-
Gjest Skrevet 6. mars 2007 #4 Skrevet 6. mars 2007 Jepp, arv er det beste argumentet. TROR regelverket er slik: Dersom dere er ugift, arver barna alt etter avdøde. Pengene kan ikke disponeres før barna er 18år. Man kan skrive testament. Da kan opptil 40% overføres til sambo/kjæreste. Barna skal ha minimum 60%. I visse tilfeller kan det derfor være vanskelig å sitte igjen alene med huslån mm. Som ektefeller arver ektefellen alt, og har da en mye større økonomisk trygghet.
Gjest Skrevet 6. mars 2007 #5 Skrevet 6. mars 2007 Kanskje fordi det kan være romantisk? Hihi, jeg er nok ingen romantiker, er fortsatt samboer etter 11 år...
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2007 #6 Skrevet 6. mars 2007 Hvorfor ikke? Jeg giftet meg i sommer, utrolig flott opplevelse. Det er noe du gjør med bare en person, og det er en tillitserklæring mellom dere to. Selve dagen; seremonien i kirken og festen etterpå, det er noe jeg unner alle å oppleve. En fantastisk dag! Tiden etterpå er jo ikke så anneledes enn før, bortsett fra at dere er hverandres nærmeste, både praktisk og følelsesmessig sett. Mest av alt synes jeg det er lojalitet som er viktigst, men det kan man jo selvfølgelig ha uten å være gift, eller den kan være fraværende selv om man er gift.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2007 #7 Skrevet 6. mars 2007 Du inngår en pakt med motparten og gir et hellig løfte intill døden skiller dere .Dette løftet gies ikke bare innfor mennesker men også innfor Gud.Det er stort.Ekteskapet er hellig og en sterk livslang pakt i mellom to mennesker, noe som Gud velsigner. Jeg opplevde det som veldig spesiellt å inngå en slik ekteskapspakt, vi tok nattverd under seremonien.Nattverd er noe Jesus ba oss gjøre til minne om Ham og den pakten som Han beseglet når Han døde og stod opp igjen for oss.På samme måte inngår mann og hustru en pakt og det er sterkt å bli minnet på dette igjennom nattverd. Samtidig så er det brudeparets spesielle dag, en kjærlighetsdag!
Gjest Skrevet 6. mars 2007 #8 Skrevet 6. mars 2007 Jeg giftet meg fordi jeg har funnet mannen i mitt liv! Jeg vil være kona hans, at vi er en egen liten familie med samme etternavn. Jeg føler det sier at jeg går ingen vei, aldri noen sinne! Også ble familie og venner med og feiret at vi elsker hverandre! Det var forresten den beste dagen i mitt liv! Prinsesse for en dag :-D Også er det jo så klart økonomiske grunner som skattelette og arv osv. Men dette tenkte jeg ikke på da. Men mest av alt så elsker jeg å gå med gifteringen min som et symbol på at jeg ikke er alene, og å kunne si at jeg er kona til mannen min. Da blir jeg så stolt! For han er så flott - jeg har virkelig gjort et kupp der ja :-)
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2007 #9 Skrevet 6. mars 2007 "Også er det jo så klart økonomiske grunner som skattelette og arv osv" En liten korreksjon her ang. økonomi. Det er KUN gifte par hvor en jobber og en er uten lønn hvor det gis skattelette. Hvis begge har inntekt betaler gifte like mye skatt som samboere. Den eneste økonomiske forskjellen er arv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå