Puella Skrevet 5. mars 2007 #1 Skrevet 5. mars 2007 Er det noen som som studerer medisin som har barn, planlegger å få barn under studiet eller kjenner noen som gjør det? Skal begynne på medisin i utlandet, men vil så gjerne ha barn og ta permisjon om et par år, i og med at det er en såpass lang utdannelse.
Gjest Skrevet 11. mars 2007 #2 Skrevet 11. mars 2007 Tror det er mange legestudenter som gjør det, kontra andre studier, for jeg kjenner til tre par som har gjort det sånn. Det er nok tøft å fullføre med en liten en hjemme, men det er garantert ikke mindre tøft å ta turnustjeneste med en 1-åring hjemme....så sikkert greit å komme i gang før det i hvertfall
Mator Skrevet 19. mars 2007 #3 Skrevet 19. mars 2007 Et par i familien min har studert medisin i Tyskland. Etter hva jeg har forstått på de har de brukt opp nesten all tiden sin på forlesninger, forberedelser, lesing til eksamen osv. De har sagt at de ikke har hatt noe "liv" de årene de studerte medisin. Når jeg har sett på det arbeidet de har lagt ned for å fullføre med gode resultater, tror det ville vært vanskelig å hatt et barn i tillegg. De er nå turnusleger, og nå kan de endelig tenke på å få barn.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2007 #4 Skrevet 21. mars 2007 vet ikke om tilstandene i utlandet, men her i Norge kjenner jeg mange som studerer medisin og som har barn/har fått barn underveis. Det har gått supert for alle sammen! PS: Dette er studenter som klarer å "ha et liv" utenom studiene også! ;o)
fru pigalopp Skrevet 27. mars 2007 #5 Skrevet 27. mars 2007 Jeg studerer medisin her i Norge med barn. Medisinstudiet er hardt og krever mye lesing og tilstedeværelse. Veldig altoppslukende. Med barn må man være ekstra effektiv og bruke tiden godt. Kanskje ekstra krevende å studere medisin i utlandet med barn fordi du ikke har så stort nettverk? Tenker på besteforeldre og annen familie, nære venner mht barnepass. Det er ihvertfall jeg avhengig av... Hva med faren til barnet? Skal han være med? Tenker du bare må se det hele litt an mht hvordan du synes det er og hva slags praktiske muligheter du har. Jeg hadde helt avgjort ventet med barn til jeg var ferdig med hvertfall et par år. Vet at mange utenlandske universiteter har en mye tøffere holdning til studentene enn norske universiteter har. Ingen "kjære mor" og de overlater deg i større grad til deg selv og gir mer blaffen i om du klarer deg eller ei. Men for all del det er mange som studerer medisin som har både ett og flere barn. Masse foreldre på kullet mitt. Bare vær på den sikre siden mht hva du klarer. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 1. april 2007 #6 Skrevet 1. april 2007 Jeg studerer medisin i Norge og har også fått barn i studietiden. For min del har det gått veldig greit. Jeg tror det kan være mer slitsomt når man jobber; tenk på vaktordningene på sykehus! Klart man må være ekstra effektiv med lesing, men man er jo mer fleksibel som student. Når det er sagt vet jeg ikke hvordan det fungerer i andre land. Du får vel fødselspenger fra lånekassen, men det er ikke sikkert det er like greit med permisjon fra skolen, barnehageplass etterpå etc. Når det gjelder familie i nærheten har ikke vi det heller (de bor på en annen kant av landet) og det er jo dumt noen ganger, men mest pga tilknytning til slekta enn av praktiske grunner. VI har ihvertfall mange venner som hjelper oss og sitter barnevakt og sånn. Du kan jo spørre de andre norske studentene ved det universitetet du skal til. Kanskje de vet noe eller vet hvordan du kan finne ut av det. Uansett hva det blir til; både å studere medisin og bli mamma er spennende!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå